Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 20 beoordelingen
Maandbudget vanaf €199,
Altijd resultaat!
Looptijd 6 t/m 12 maanden
Binnen 10 seconden uw prijs
Aantal links

Scan uw website

Ontdek hoe uw website ervoor staat

Doe nu de Website Scan

Sociale media

Aantal links

Wanneer je spreekt over linkbuilding en het verhogen van autoriteit, schieten je al snel een aantal vragen te binnen. Het is mens eigen om ergens controle over te willen hebben. Waar je bij content optimalisatie al snel uitkomt op termen als zoekwoorddichtheid (het percentage dat het zoekwoord terugkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden op een pagina), probeer je bij linkbuilding houvast te zoeken in het aantal links. Want hoeveel links moeten er naar een pagina of domein verwijzen? Hoeveel links moet je per maand vergaren? En hoeveel interne links moet je per pagina aanhouden om de linkjuice door te geven? Je leest het hieronder! 

Hoeveel links?

Het aantal links dat je per pagina of domein aan moet maken, staat niet vast. Jammer genoeg kun je geen houvast creëren door vuistregels als 10, 100 of zelfs 1.000 links te nemen. Wat je moet doen, is kijken naar de domein autoriteit van jouw concurrenten en de pagina autoriteit van de pagina waarop het zoekwoord scoort. Dit combineer je vervolgens met het aantal links dat jouw concurrent heeft, wanneer je een inschatting hebt hoeveel links je ongeveer nodig zal hebben. Via tools als Ahrefs en Majestic kun je bovendien achterhalen welke links jouw concurrent heeft, waarna je zelfs kunt bekijken of jij deze ook kunt gebruiken voor de linkbuilding van jouw website. 

Hoeveel links per maand? 

Het aantal links peer maand dat je moet plaatsen, staat ook niet vast. De frequentie is namelijk afhankelijk van wat de concurrentie doet. Probeer het aantal links dat je kunt bemachtigen wel zoveel mogelijk te verspreiden over een langere periode. Wanneer je al jouw links in een keer ‘erdoorheen jaagt’, is het effect vrijwel nihil. Probeer dan ook het volgende te doen, in plaats van je op een vast aantal links per maand te richten:

  1. Breng in kaart wat er beschikbaar is aan relevante links.
  2. Breng in kaart welke pagina’s je met welke anchorteksten wilt versterken.
  3. Verdeel dit geleidelijk over een langere periode (bijvoorbeeld 6 maanden of 12 maanden), met elke week een paar links.
  4. Houd ook rekening met follow en nofollow.
  5. Pas je strategie waar nodig tussentijds aan. Je weet namelijk nooit welke links er wel of niet daadwerkelijk geplaatst worden. 

Hoeveel interne links per pagina? 

Behalve linkbuilding komt er bij het bouwen van autoriteit voor jouw website ook het begrip interne links kijken. Hiervoor houden wij altijd de volgende metafoor aan:

Jouw website is een organisme, waarbij elke pagina gezien kan worden als een waterreservoir. Externe links zijn gieters die het waterreservoir vullen, waarna interne links de waterleidingen zijn die de waterreservoirs met elkaar verbinden. Wanneer een waterreservoir (pagina) veel waterleidingen (interne links) naar zich heeft wijzen, zal deze automatisch ook vollopen met meer water (autoriteit). 

Het verschilt dus per pagina hoeveel interne links je moet hebben. Wil je weten hoeveel links per pagina je moet hebben, moet je twee dingen doen:

  1. Deel jouw pagina’s op in twee categorieën: gevers en ontvangers. De gevers zijn ondersteunend en hebben als voornaamste doel om autoriteit door te geven aan de ontvangers. De ontvangers zijn jouw ‘moneymakers’ en hebben als voornaamste doel om hoog te scoren in Google. Zij zullen vooral autoriteit ontvangen in plaats van weggeven. 
  2. Deel jouw website in door middel van een SILO-strategie. Hiervoor dien je jouw website op te delen in categorieën. Jouw ‘low level’ pagina’s dienen autoriteit te ontvangen, waarna ze deze doorgeven naar jouw moneymakers. 

Conclusie:

Al met al zijn er een aantal onderdelen waar je op moet letten wanneer je gaat kijken naar het aantal links dat je wilt genereren. Kijk hierbij naar het aanbod, jouw concurrentie en zorg dat je werkt vanuit een heldere linkbuilding strategie (extern én intern), die logisch is voor zowel jou, jouw bezoekers als voor Google.

Doe de gratis SEO Scan
2020 © SAM Online Marketing Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 35 beoordelingen
Call Now Button
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!