Wat is een ankertekst?

In het kort

Een ankertekst, ofwel anchor tekst, is een stuk tekst op een pagina waar op te klikken valt. Dit stuk tekst verwijst dan naar een specifieke URL. Dit noemen we ook wel een hyperlink. Een hyperlink is belangrijk omdat je pagina’s hiermee met elke kan verbinden. Het doel van een ankertekst is om aan de bezoeker duidelijk te maken wat voor link het gaat. Daarnaast worden ankertekst ook gebruikt voor zoekwoord optimalisatie. Het anchortekstprofiel is een wezenlijk onderdeel van linkbuilding

Hoe gebruik je een ankertekst?

Een ankertekst kan op meerdere in jouw voordeel werken. Je kunt de woorden die worden gebruikt voor een ankertekst namelijk zelf kiezen. Hierdoor kun je én de bezoeker een beter beeld geven van wat het kan verwachten en stimuleren om door te klikken. Ook geef je Google een beter beeld van wat er aan de andere kant van de link staat. Dit heeft een positieve invloed op jouw uiteindelijke ranking in de zoekmachine. Google bekijkt namelijk alle links die jij op een pagina plaatst. Wanneer Google door jouw website gaat, wil Google weten waar de link naartoe gaat. De bestemming van links is dus een wezenlijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Om duidelijk te maken wat je daadwerkelijk met ankerteksten kunt doen, hebben we hieronder een aantal voorbeeld voor je uitgeschreven.

Voorbeelden

  • Een wit overhemd is perfect voor elke gelegenheid.
    Dit stuk tekst kan staan in een blog van een bedrijf dat mannen kleding verkoopt. Om de bezoekers die interesse hebben in een wit overhemd op weg te helpen, geef je ‘wit overhemd’ een hyperlink mee. Deze link moet dan natuurlijk leiden naar een productoverzicht met witte overhemden of één pagina met een wit overhemd.  Bij het toevoegen van de ankertekst ‘wit overhemd’ is het cruciaal dat je goed omschrijft wat men kan zien op de link, die erachter staat. Je wil bijvoorbeeld niet de ankertekst ‘Blauwe broek’ gebruiken voor een link die gaat naar een pagina met een wit overhemd. Dat zou ontzettend verwarrend zijn voor bezoekers.
  • Een huis kopen is een lang proces.
    Op het internet staan tegenwoordig talloze artikelen over het kopen van een huis. Hoe vind je een huis? Wat zijn de kosten van het kopen van een huis? Dit zijn allemaal artikelen die je tegenkomt op het internet. In deze artikelen zullen de schrijvers de voorbeeldzin kunnen gebruiken. In de zin kan je dan een link plaatsen naar een pagina waar meer informatie gegeven wordt over het kopen van huis.

In de praktijk

Het opstellen van een ankertekst klinkt natuurlijk makkelijker dan het daadwerkelijk is. Om deze reden geven wij je een voorbeeld:

Stel, je hebt een webshop waarbij je op een pagina vertelt over Adidas schoenen. In de tekst wil je een link plaatsen naar de pagina over Adidas sokken. Het onderwerp waar naar wordt gelinkt, is ‘Adidas sokken’. De ankertekst (de tekst die je dus moet selecteren) is hier dan ook ‘Adidas Sokken’.

Een uitgewerkt voorbeeld is:

‘Op onze website vind je niet alleen Adidas schoenen. Bekijk ook eens ons assortiment Adidas sokken.

Ankerteksten laten schrijven door een specialist?

Nu je weet wat ankerteksten zijn, kun je ermee aan de slag om uiteindelijk zoveel mogelijk bezoekers te genereren. Wil je zeker weten dat de ankerteksten op jouw website helemaal goed zijn? Vraag dan de gratis website scan aan of neem contact met ons op! Een van onze specialisten gaat dan kijken hoe jouw website er momenteel voor staat en wat de verbeterpunten zijn.

Relevante vragen

Hoe kies je de beste ankertekst?

Bij het kiezen van de beste ankertekst voor een hyperlink, zijn er verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Ten eerste moet de ankertekst beschrijvend zijn en de gebruiker vertellen wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. Ten tweede moet de ankertekst relevant zijn voor de gelinkte pagina. Tot slot moet de ankertekst de zoekwoorden bevatten waarmee de pagina gerankt wil worden.

Belangrijke informatie over het kiezen van de beste ankertekst:

  1. Ankertekst moet beschrijvend zijn en de gebruiker vertellen wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken.
  2. Ankertekst moet relevant zijn voor de gelinkte pagina.
  3. Ankertekst moet zoekwoorden bevatten waarmee de pagina gerankt wil worden.

Welke soorten ankertekst zijn er?

Er zijn verschillende soorten ankertekst die kunnen worden gebruikt in hyperlinks, waaronder exacte match, gedeeltelijke match, merknaam, generieke tekst en alt tekst. Exacte match-ankertekst bevat het exacte zoekwoord waarop de pagina gerankt wil worden. Gedeeltelijke match-ankertekst bevat een deel van het zoekwoord. Merknaam-ankertekst bevat de naam van het bedrijf of merk. Generieke tekst-ankertekst bevat geen zoekwoorden en beschrijft simpelweg de gelinkte pagina. Alt tekst zijn ankerteksten die op afbeeldingen worden gebruikt en kunnen worden geoptimaliseerd met alt-tekst.

Belangrijke informatie over de verschillende soorten ankertekst:

  1. Exacte match-ankertekst bevat het exacte zoekwoord waarop de pagina gerankt wil worden.
  2. Gedeeltelijke match-ankertekst bevat een deel van het zoekwoord.
  3. Merknaam-ankertekst bevat de naam van het bedrijf of merk.

Wat zijn de voordelen van het optimaliseren van ankertekst?

Het optimaliseren van ankertekst kan verschillende voordelen hebben voor de ranking van de pagina en de gebruikerservaring Het gebruik van relevante en beschrijvende ankertekst kan de gebruikerservaring verbeteren door duidelijkheid te bieden over waar de link naartoe leidt. Het kan ook de ranking van de pagina in zoekresultaten verbeteren door zoekmachines te laten zien dat de gelinkte pagina relevant en autoritair is voor de zoekwoorden in de ankertekst.

Belangrijke voordelen van het optimaliseren van ankertekst:

  1. Verbeterde gebruikerservaring door duidelijkheid over waar de link naartoe leidt.
  2. Verbeterde ranking van de pagina in zoekresultaten door zoekmachines te laten zien dat de gelinkte pagina relevant en autoritair is voor de zoekwoorden in de ankertekst.
  3. Meer verkeer naar de pagina door het gebruik van relevante en beschrijvende ankertekst die de interesse van de gebruiker opwekt.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z