Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Begrippenlijst
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Hoe verhoog je de Domain Authority?

Ali Demir - Begrippen

Geschreven door:
Ali Demir

In het kort:

Je hebt vast wel eens van Search Engine Optimalisatie gehoord. Je optimaliseert jouw website zo, dat google jou hoger in de organische zoekresultaten weergeeft. Maar SEO is breed. Een vertakking hiervan is linkbuilding. Daar ben je vast bekend mee. Maar wat heeft Domain Authority hiermee te maken, en wat is het überhaupt? Lees snel verder om daarachter te komen.

In deze uitleg gaan we dieper in op:

  • Wat Domain Authority is
  • Hoe je Domain Authority verhoogd
  • Linkbuilden
  • On-Page SEO

Wat is de Domain Authority?

De domain authority is een bepaalde waarde waarmee je kan zien hoe betrouwbaar een domein is. Deze waarde is ontworpen door Moz. De domain authority loopt van 1 tot 100. Grote domeinen, zoals bijvoorbeeld amazon.com of google.com, hebben een waarde van meer dan 90. Dit maakt het domein dus erg betrouwbaar. De domain authority is een waarde die uit verschillende factoren van een website opgemaakt wordt:

  • Hoeveel backlinks er naar jouw website verwijzen;
  • Hoe autoritair de website is van waar je de backlink hebt ontvangen, of deze dus een hoge DA-waarde heeft;
  • Vanaf welke pagina op de website de backlink is geplaatst, de homepage heeft natuurlijk veel meer autoriteit;
  • Of de backlink naar jouw website follow of nofollow is. Nofollow wordt uiteraard niet meegeteld.

Er wordt dus voornamelijk gekeken naar de hoeveelheid en kwaliteit van de links die naar jouw website linken. Maar naast het hele domein heb je natuurlijk ook individuele pagina’s waar je de waarde van wilt weten. Hier is ook een waarde voor gemaakt door Moz. Namelijk de Page Authority. De Page Authority meet dus de waarde van één enkele pagina.

Hoe verhoog ik mijn Domain Authority nu?

Er zijn veel verschillende manieren om je domein autoriteit te verhogen. En het komt uiteindelijk allemaal neer op linkbuilding! Linkbuilding is simpel gezegd het verkrijgen van links op relevante websites die verwijzen naar jouw website. Hier zijn verschillende strategieën voor.  Je zou kunnen beginnen met blogs schrijven voor websites. Je schrijft dan een blog met relevante content die van toepassing is voor de website waar je hem voor schrijft, maar ook een beetje voor jouw website. Je plaatst hier namelijk een link in die naar jouw website verwijst. Een online marketing bureau heeft hier over het algemeen een breed netwerk voor.

Linkbuilden voor het verhogen van DA

Link ruilen is een goede optie om de DA te verhogen. Dit houdt letterlijk het ‘ruilen’ van links in. Je wisselt dus daadwerkelijk links uit met een andere website eigenaar. Dit wordt vaak gedaan door middel van ‘ABC-linking’. Dit gaat als volgt: A linkt naar B, vervolgens linkt B naar C, en dan linkt C weer terug naar A. Zo heb je een klein netwerk die naar elkaar linken. Een nadeel is alleen dat partners vaak gedeeld worden op één pagina waardoor er autoriteit verdeeld wordt over meerdere partijen. Toch is het ruilen van linkjes ondanks dit gegeven een handige manier om de DA te verhogen.

In het verlengde van de linkruil ligt het gastbloggen om de domein autoriteit te verhogen. Hiermee kan je een link krijgen die in de content van een pagina is verwerkt. Het voordeel hiervan is dat je over het algemeen vrij weinig andere links in de content hebt staan waar linkjuice naar lekt. Wel is het zo dat artikelen en blogs door de sitestructuur wat dieper verstopt liggen in de site waardoor zoekmachines dit soort pagina’s minder snel zullen crawlen. Wel is het zo dat een goed geschreven gastblog op een website waar voor bezoekers op komen voor naamsbekendheid zorgt. Als je daarna nog geluk hebt kunnen geïnteresseerde lezers doorklikken naar jouw site wat voor een extra beetje autoriteit voor je domein zorgt.

Om de kosten voor het bloggen te drukken kan je blogs, net als de gewone links, ook ruilen. Voorwaarde is dan meestal wel dat je een gelijkwaardige artikelsite als tegenprestatie kan aanbieden. En soms nemen linkbuilders er ook genoegen mee als je een paar ‘normale’ links ruilt voor één blog. Een beetje zoals je vroeger knikkers ruilde op het schoolplein. Vaak staan linkbuilders wel open voor creatieve oplossingen. Sites met een hogere DA zijn vanzelfsprekend waardevoller dan die met een lagere. In het begin kan dit voor moeilijkheden zorgen aangezien jouw site nog weinig autoriteit heeft. Maar laat het gastbloggen, blogruilen of linkruilen je vooral niet ontmoedigen. Als je er toch tegenop zit kan een internetbureau je hierbij helpen. Zo kan SAM Online Marketing zeker een steentje bijdragen aan het opbouwen van een divers linkprofiel.

Met betaalde links maak je een deal met een website eigenaar om tegen een betaling, relevante content en links te mogen plaatsen op die site. Dit valt vaak onder ‘gesponsorde content’ of ‘Advertorial’. Je kan dus in principe ook betalen om je Domain Authority te verhogen!

Broken links bieden ook mogelijkheden. Dit zijn links die als het waren ‘niet meer werken’. Je kan ze opzoeken op websites en de eigenaar vragen of deze link vervangen mag worden door die van jou. Je hebt hier bepaalde tools voor die het je makkelijker maken om deze broken links te vinden. Er zijn altijd wel pagina’s en sites waar content op staat met links die niet werken of oud zijn.

Hogere DA met verbeterde On-Page eigenschappen

Content is ook een belangrijk aspect wanneer het gaat om de Domain Authority! Met content trek je namelijk niet alleen leads aan, maar ook voor Google ben je een stuk aantrekkelijker. Zeker als de goede zoekwoorden erin verwerkt zijn. Google en andere verschillende zoekmachines die zien het ook als je jouw domein telkens vers houdt met nieuwe content en dergelijke. Daarnaast kun je hier dan ook weer links in verwerken om een interne linkstructuur te maken bijvoorbeeld. Wil je dit liever aan een professional overlaten? Je zou hier dan ook een copywriter of content marketeer voor in kunnen schakelen om je content professioneel te optimaliseren. Meestal heeft een online marketing bureau verschillende specialisten bij elkaar in dienst om jou van alle kanten te kunnen helpen.

Ga hiermee aan de slag!

Ga met deze informatie aan de slag! Je hebt nu verschillende tips gekregen om dit geheel zelf te proberen. Er zijn nog tal van andere linkbuilding strategieën die je kan toepassen. Begin dus meteen met deze eerste strategieën voor jouw domein. Zo zorg je ervoor dat de Domain Authority van jouw website hoger wordt, en het dus veel meer waarde krijgt. Blijkt dat het nu toch iets moeilijker is dan verwacht? Schakel dan ons online marketing bureau in. Wij hebben verschillende specialisten om jou zo goed mogelijk van dienst te zijn!

Jake SEO specialist

Jake Stamenkovic

Online marketing specialist

Anderen bekeken ook