Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding?

In het kort

Linkbuilding is het genereren van links van en naar jouw website, ook binnen de website zelf. Het uiteindelijke doel van linkbuilding is het opbouwen van autoriteit voor de website en het verdelen van deze autoriteit in je website zelf. Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en essentieel om met je website hoger in Google te komen. Hyperlinks worden weergegeven door middel van anchorteksten. Linkbuilding valt daarbij op te delen in interne linkbuilding en externe linkbuilding. Alles met het doel om meer autoriteit te krijgen en daardoor hoger in Google te komen en meer bezoekers op de website te krijgen.

Als je aan de slag gaat met SEO, is linkbuilding een onderdeel dat je niet kunt overslaan. Je moet linkbuilding vooral zien als digitale public relations management. Want als het ware zijn linkbuilders dag in dag uit bezig met het verbeteren van het image van een website. Een van de primaire doelen van linkbuilding is namelijk het verhogen van je PA (pagina autoriteit) en DA (domein autoriteit). Deze autoriteit moet je opbouwen. Dat doe je dus met linkbuilding.

Externe linkbuilding

Er zijn verschillende soorten linkbuilding waar je in moet duiken als je hoog wil ranken in Google. Dan hebben we het over interne linkbuilding en externe linkbuilding. Bij externe linkbuilding richt je je op het verhogen van de autoriteit van je website. Hoe werkt dit precies? Het is gelukkig niet al te ingewikkeld! Google geeft enorm veel om kwaliteit. Om de voornaamste zoekmachine te blijven wil Google haar gebruikers zo goed mogelijk bedienen. Dat wil zeggen dat alle vragen, problemen en zoektermen die de gebruikers van Google intikken, zo goed mogelijk beantwoord en opgelost moeten worden. Om te bepalen welke pagina de beste oplossing of het beste antwoord biedt, kijkt Google naar de autoriteit van jouw pagina’s en gehele website.

Autoriteit krijg je doordat links naar jouw website, op andere websites terecht komen. Dit moeten natuurlijk wel relevante websites zijn uit jouw branche. Op het moment dat Google je website op meerdere plaatsen terug ziet komen, zal Google je meer waarde binnen het vakgebied toekennen. Hierdoor wordt de autoriteit van je website vergroot. Het belangrijkste is dat je bij al deze externe activiteiten die je uitvoert een link plaatst naar je website.

Voorbeelden van externe linkbuilding zijn:

  • Het schrijven van gastblogs
    Zo schrijven wij als online marketing bureau met regelmaat gastblogs voor de grootste marketing blogs van Nederland. Op deze manier kunnen we goede informatie meegeven en tegelijkertijd ook onze autoriteit verhogen. Dat kun jij ook! Ga op zoek naar goede blogs in jouw branche en vraag een keer of je een blog voor ze mag schrijven.
  • Het leveren van waardevolle content, waarbij je een link ‘verdient’ naar je eigen website;
    Wanneer je zelf een tekst schrijft met waardevolle informatie en deze op je website plaatst, kunnen andere mensen jouw link als voorbeeld of bronvermelding gebruiken in hun eigen teksten. Dat doen wij ook weleens!
  • Het uitwisselen van links met andere websites;
    Je bent natuurlijk niet de enige die zijn autoriteit wil verhogen. Net als jij zijn er talloze andere partijen die hard werken aan hun linkbuilding. Met dergelijke partijen kun je links ruilen. Zo stijgt hun autoriteit en die van jou ook.
  • Het schrijven van berichten op de eigen Social Media kanalen.
    Plaats je weleens posts voor bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of twitter. Logisch, wie doet dat tegenwoordig niet?! Vergeet in je posts niet te linken naar je eigen website. Dat kan meer opleveren dan je denkt!

Interne linkbuilding

Alhoewel externe linkbuilding een constant proces is, gaan we er even vanuit dat je de autoriteit al heeft opgebouwd. Nu moet deze ‘verdeeld’ worden over je eigen website.

Google maakt gebruik van zogeheten webcrawlers. Deze moeten goed door je website kunnen bewegen om alle pagina’s te kunnen indexeren en te kunnen bepalen welke pagina’s het belangrijkst zijn en het meeste autoriteit verdienen.

Link niet zomaar ergens naartoe. Op deze manier zal de opbouw van je website verpest worden en zal deze vele malen moeilijker te indexeren zijn. Bepaal van te voren je thema’s en de categorieën die hieronder vallen. Wij raden je daarbij aan eerst alle content te schrijven en te plaatsen en dan pas de interne links aan te brengen.

Ten slotte willen wij je op het hart drukken de ‘anchortekst’ (onderstreepte tekst in de link) zo natuurlijk mogelijk te maken. Google moet op basis van deze tekst zo goed mogelijk kunnen bepalen wat het op de pagina waar naar doorgelinkt wordt kan verwachten.

Linkbuilding hoop nodig?

Is linkbuilding te vaag en wil je het liever uitbesteden aan een expert? Neem dan contact met ons op! SAM Online Marketing is de beste partner als het gaat om linkbuilding en om beter gevonden te worden in Google.