Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is Dynamic Search Ad?

Wat is Dynamic Search Ad?

Dynamic Search Ad (DSA) is een functie binnen Google Ads om dynamische zoekadvertenties te vertonen. Het is een vrij eenvoudige manier van adverteren, maar je moet wel goed weten wat je doet. Het is zelfs zo dat je in de SEA campagne niet eens zoekwoorden hoeft in te stellen. Echter zijn met name alleen grote bedrijven die Dynamic Search Ads campagnes toepassen.

Hoe werkt Dynamic Search Ad?

Bij Dynamic Search Ad laat je Google zelf het meeste werk doen. Je hoeft alleen aan te geven welke pagina’s je wel of niet in deze SEA campagne wilt opnemen. De enige voorwaarde is wel dat de zoekmachine de betreffende landingspagina’s eens een keer heeft gecrawld, zodat Google weet waar het over gaat. Dan genereert Google Ads vanzelf een passende advertentietitel met bijbehorende pagina als er op een zoekwoord wordt gezocht die overeenstemt met de opgegeven landingspagina’s. Doordat Google jouw site eerder heeft gecrawld kan het inschatten op welke zoektermen het advertenties kan aanbieden.

De targetingmogelijkheden

Ondanks dat de dynamische zoekadvertenties automatisch worden beheerd zijn er toch mogelijkheden om te targeten. Met doelgerichte opdrachten kan je wat er door Dynamic Search Ad wordt aangeboden beperken. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met productcategorieĆ«n kan je een doeltype invoeren. Zo kan je bij het doeltype ‘URL bevat’ een deel van de URL opgeven waarin de productcategorie verwerkt is. Hierdoor zullen alle producten die binnen die categorie vallen aangeboden kunnen worden in een advertentie. Met het doeltype ‘URL is gelijk aan’ kan je een exacte match opgeven. Zo’n advertentiecampagne heeft er baat bij als de landingspagina’s geoptimaliseerd zijn voor Google Ads. Om erachter te komen of dat bij jou goed werkt kan je beginnen door met een enkele pagina te starten. En als dit goed loopt kan je Dynamic Search Ad uitbreiden.

Beperkingen Dynamic Search Ad campagne

Zoals je waarschijnlijk wel kunt voorstellen zitten er aan geautomatiseerde mogelijkheden ook beperkingen. Naast het feit dat deze dynamische ads een mooie manier kunnen zijn om automatisch bezoekers te genereren kan het tevens een methode zijn om automatisch je geld te verkwisten. Om die reden wordt het afgeraden om DSA campagnes te beginnen als je weinig ervaring hebt met Google Ads of als jouw website vooral uit video’s en foto’s bestaat.

Met een Dynamic Search Ad campagne kan je meer bezoekers naar je website trekken als je deze correct instelt. Doe je dat niet dan verspil je een hoop advertentiebudget. Aangezien je minder controle hebt over hoe en wanneer Google voor jou adverteert werkt deze strategie het beste als jouw website geoptimaliseerd is voor Dynamic Search Ad campagnes.

Waarom je wel DSA campagnes wilt inzetten

Er zijn gelukkig niet alleen nadelen te vinden aan Dynamic Search Ads. De voordelen ervan zijn als volgt:

  • Een DSA campagne is snel opgezet
  • Je genereert automatisch verkeer
  • Je vindt misschien nieuwe zoekwoorden
  • Geschikt voor uitproberen van nieuwe markten wat anders te veel tijd zou kosten

Het inzetten van DSA campagnes is vooral geschikt voor grote websites die veel dynamische content hebben. Je hoeft dan niet alles iedere keer om te gooien bij elke verandering die plaatsvindt, maar kan het overlaten aan Google.