Takken van SEO
Wanneer je aan SEO begint, is het doel om een zo hoog mogelijk in Google te komen. Om dit te behalen moet je aan de slag met de drie verschillende takken van SEO. Je moet je verdiepen in content, linkbuilding en de techniek achter SEO. Door deze drie onderdelen tot in de puntjes uit te zetten en te optimaliseren, kun je topposities behalen in Google en je onderneming laten groeien!
De juiste content voor zoekmachines
Bij het bepalen van posities kijken zoekmachines naar meerdere aspecten van je website. Een belangrijk onderdeel waar een zoekmachine naar kijkt, is de informatie die je op je website hebt en hoe relevant deze informatie is voor de gebruikers van de zoekmachine.
Een zoekmachine als bijvoorbeeld Google heeft een specifiek doel, namelijk zoveel mogelijk terugkerende bezoekers aantrekken. Wanneer jouw content relevant blijft voor de bezoekers van Google, zullen deze bezoekers ook terugkomen naar Google. Je kunt je dan ook voorstellen dat Google website met relevantie informatie topposities geeft en websites met irrelevante informatie lage posities geeft.
Wil jij goed ranken in Google? Zorg er vooral voor dat jouw content goed aansluit bij dat waar je doelgroep naar zoekt. Verkoop je tweedehands auto’s? Dan verhoog je je kans om goed te ranken, door te schrijven over tweedehands auto’s. Maar wat moet er precies op je website staan? Wanneer is de informatie op je website relevant voor de bezoekers van een zoekmachine? Maak gebruik van zoekwoorden!
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden of woordcombinaties die bezoekers van zoekmachines vaak gebruiken om een zoekopdracht uit te voeren. Simpel gezegd wil je ervoor zorgen dat de meest gebruikte zoekwoorden ook voorkomen op jouw website. Welke zoekwoorden dit precies zijn verschilt natuurlijk per branche. Iemand die tweedehands auto’s verkoopt in Amsterdam zal gebruik maken van hele andere zoekwoorden dan iemand die laptops repareert in Limburg. Met behulp van een zoekwoordonderzoek kun je achterhalen welke zoekwoorden vaak worden ingetikt. Een zoekwoordonderzoek hoef je gelukkig niet helemaal op eigen houtje te doen. Je kunt gebruik maken van tools als SEMrush, Ahrefs en Mangools. De zoekwoorden, die uit deze tools rollen, kun jij gebruiken op je website!
Stel je bent eigenaar van een auto dealership en verkoopt tweedehands auto’s. Een zoekmachine zal jouw content scannen om te bepalen of de content die op jouw website staat, daadwerkelijk interessant is voor de gebruikers van de zoekmachine. Zo zou je kunnen schrijven over de top 5 tweedehands auto’s van het jaar. Een zoekmachine als bijvoorbeeld Google zal aan de hand van de informatie die je geeft, bepalen op welke positie jij komt te staan