Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat zijn long tail zoekwoorden?

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Het gebruiken van meer dan 2 woorden als zoekopdracht wordt ook wel long tail keywords genoemd. Long tail zoekwoorden zijn specifieker en hebben over het algemeen een lager zoekvolume. Toch betekent dit ook dat de concurrentie lager is en dat de kans dat je hoog in Google scoort, hoger is. Houd hier rekening mee tijdens zoekmachine optimalisatie.

Voorbeelden van long tail woorden

  • Long tail: Blauwe leren stoel (Specifiek);
  • Long tail: Online marketing bureau Amsterdam (Specifiek);
  • Long tail: Zwarte Nike schoenen (Specifiek).

Short tail of long tail?

Long tail keywords krijgen de voorkeur boven short tail keywords. Short tail zoekwoorden zijn namelijk vaak generieke termen waarop weliswaar een hoog zoekvolume zit maar ook hoge concurrentie. Dit maakt het ranken op deze zoektermen een stuk lastiger. Bovendien zorgen ze voor minder conversie omdat de zoekintentie onduidelijk kan zijn. Long tail woorden hebben minder concurrentie. Hierdoor is het makkelijker om te ranken in de zoekmachines en zal je sneller gerichte bezoekers kunnen verwachten, met een hogere CTR. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de zoekopdrachten in de long tail een hogere koopintentie hebben. Mensen zijn namelijk specifieker op zoek naar iets waardoor Google ook relevantere resultaten kan tonen. Zorg dat je hier tussen komt te staan!

Waarom focussen op long tail zoekwoorden?

We hebben het belangrijkste voordeel van long tail zoekwoorden eigenlijk al genoemd: ze converteren beter. Dit komt omdat de zoekintentie van de gebruiker veel duidelijker is. Bovendien is de concurrentie minder groot waardoor het eenvoudiger wordt om een goede positie in de organische zoekresultaten te krijgen. Ten derde is het ook nog zo dat long tail zoekwoorden altijd het hoofdzoekwoord bevatten. Door te richten op de long tail pak je dus eigenlijk ook gelijk het hoofdzoekwoord mee. Twee vliegen in één  klap dus. Als laatste is het nog goed om te weten dat een groot gedeelte van de ingevulde zoektermen in zoekmachines long tail is. Zo’n 70% van alle zoekopdrachten is een long tail zoekopdracht. Dit is dus 40% meer dan short tail zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden vinden

Nu is natuurlijk nog de vraag: hoe vind je dan long tail zoekwoorden? Er zijn verschillende manieren om deze te vinden. Natuurlijk kun je verschillende tools gebruiken zoals SEMrush, Ahrefs of Mangools waarbij je filtert op het aantal woorden dat de zoekterm bevat. De eerste manier is om het hoofdzoekwoord te combineren met bijvoeglijke naamwoorden. Een andere optie is om langzaam jouw zoekterm bij Google in te vullen. Google geeft dan diverse aanvullingen. Ook kun je via Google Analytics of Google Search Console kijken naar de zoektermen die bezoekers nu gebruiken om op de site te komen. Door hier je meer op te richten kun je meer mensen aanspreken. Er zijn dus verschillende manieren om long tail zoekwoorden te vinden en vervolgens te gebruiken waardoor je meer kunt halen uit jouw website.