Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Begrippenlijst
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Specialist Joyce

Geschreven door:
Joyce Monthiny

Kort en krachtig:

Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit drie of meer woorden. Zo is ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Long tail zoekwoorden hebben vaak een laag zoekvolume, maar zijn wel erg gericht. Met long tail zoekwoorden krijg je bezoekers op je website die specifiek zoeken naar het antwoord dat jij geeft en is je conversie hoger.

Voorbeelden:

  • “Voetbalshirts voor vrouwen”
  • “Auto voor 7 personen kopen”
  • “Autosleutel laten maken in Leiden”

Bovenaan komen in Google doe je onder andere door met zoekwoorden aan de slag te gaan. Zo kun je gaan kijken naar twee verschillende soorten zoekwoorden. Je kunt bij zoekmachine optimalisatie een onderscheid maken tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Bij de een gaat het om één of twee woorden en bij de ander gaat het om drie of meer woorden in de zoekterm. Welke soort zoekwoorden zorgen voor een goed resultaat? Beiden! Zowel short tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden hebben elk hun eigen voordelen. Benieuwd naar wat deze voorbeelden zijn? Lees vooral verder!

Eerst maar eens terug naar de basis

Wat is een zoekwoord ook alweer? Je moet je voorstellen dat iemand een dringende vraag heeft over een specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de vraag “Waar vind ik een goedkope grasmaaier?”. Net als vrijwel iedereen zal deze persoon iets intikken in Google om een antwoord te krijgen op zijn vraag. Natuurlijk kun je de gehele vraag intikken in Google om een antwoord te krijgen. Dat is toch niet altijd wat men in de praktijk doet. Vaak vullen mensen één tot drie woorden in die op hetzelfde neer komen. Zo zou iemand bijvoorbeeld de woordcombinatie ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ in kunnen tikken. De drie woorden bij elkaar noemen we een zoekwoord. Wanneer je een website dus gaat optimaliseren ga je onder andere aan de slag met dit soort woordcombinaties ofwel ‘zoekwoorden’.

Grafiek zoekwoorden conversie

 

Short tail zoekwoorden of Long tail zoekwoorden

De woorden ‘short’ en ‘long’ zeggen het al. Het verschil tussen deze soorten zoekwoorden begint bij de lengte van de zoekwoorden zelf. Een short tail zoekwoord is namelijk vrij kort. Het bestaat meestal uit één zoekwoord en soms twee zoekwoorden. Wanneer we het hebben over een long tail zoekwoord, gaat het altijd om een zoekwoorden met drie of meer woorden. Sommige long tail zoekwoorden bestaan dus uit drie woorden en andere bestaan juist weer uit vijf woorden. Welke van de twee je kiest kan een grote impact hebben op je SEO campagne.

Neem contact met ons op

Waarom een long tail zoekwoord?

Je gebruikt een long tail zoekwoord vooral om meer te kunnen halen uit de bezoekers die je krijgt op je website. Met zowel long tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden kun je ervoor zorgen dat je bezoekers krijgt op je website. Het verschil zit hem vooral in de soort bezoekers die naar je website komen. Wanneer je short tail zoekwoorden gebruikt, krijg je vaak een groot aantal bezoekers. Het nadeel is wel dat dit niet altijd gerichte bezoekers zijn. Gebruik je een long tail zoekwoord? Krijg je vaak minder bezoekers, maar je hebt wel meer aan de bezoekers die je krijgt.

Als iemand bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Grasmaaier bestellen’ intikt, is niet meteen duidelijk naar wat voor grasmaaier hij zoekt. Terwijl als dezelfde persoon ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ intikt, weet je in ieder geval wel in welke prijsklasse deze persoon een grasmaaier zoekt. In het geval dat jij grasmaaiers verkoopt, die in de lagere prijsklasse vallen, haal jij veel meer uit het long tail zoekwoord dan het short tail zoekwoord.

Daarnaast is er minder concurrentie op long tail zoekwoorden. De kans dat je bovenaan komt te staan in Google is dan vrij groot!

Short tail zoekwoorden worden vaak ingetikt in Google, maar dat betekent nog niet dat je er het meeste profijt uit haalt. Met long tail zoekwoorden kun je net zoveel bereiken. Soms zelfs veel meer!

Hoe nu verder?

Nu weet je precies wat long tail zoekwoorden en waar je ze voor gebruikt. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Dat kan soms een grote uitdaging zijn. Gelukkig of je dit niet geheel zelf uit te zoeken. Jake is bij SAM dé specialist als het gaat om zoekwoorden en het uitvoeren van een sterk zoekwoord onderzoek. Welke zoekwoorden je moet gebruiken, hoef je niet alleen uit te zoeken. Aarzel niet en stel hier al je vragen! Jake helpt je graag verder!

Jake dartbord

Jake Stamenkovic

Online marketing specialist

Anderen bekeken ook

Kennisbank
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Kort en krachtig:

Een long tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit drie of meer woorden. Zo is ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Long tail zoekwoorden hebben vaak een laag zoekvolume, maar zijn wel erg gericht. Met long tail zoekwoorden krijg je bezoekers op je website die specifiek zoeken naar het antwoord dat jij geeft en is je conversie hoger.

Voorbeelden:

  • “Voetbalshirts voor vrouwen”
  • “Auto voor 7 personen kopen”
  • “Autosleutel laten maken in Leiden”

Bovenaan komen in Google doe je onder andere door met zoekwoorden aan de slag te gaan. Zo kun je gaan kijken naar twee verschillende soorten zoekwoorden. Je kunt bij zoekmachine optimalisatie een onderscheid maken tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Bij de een gaat het om één of twee woorden en bij de ander gaat het om drie of meer woorden in de zoekterm. Welke soort zoekwoorden zorgen voor een goed resultaat? Beiden! Zowel short tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden hebben elk hun eigen voordelen. Benieuwd naar wat deze voorbeelden zijn? Lees vooral verder!

Eerst maar eens terug naar de basis

Wat is een zoekwoord ook alweer? Je moet je voorstellen dat iemand een dringende vraag heeft over een specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de vraag “Waar vind ik een goedkope grasmaaier?”. Net als vrijwel iedereen zal deze persoon iets intikken in Google om een antwoord te krijgen op zijn vraag. Natuurlijk kun je de gehele vraag intikken in Google om een antwoord te krijgen. Dat is toch niet altijd wat men in de praktijk doet. Vaak vullen mensen één tot drie woorden in die op hetzelfde neer komen. Zo zou iemand bijvoorbeeld de woordcombinatie ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ in kunnen tikken. De drie woorden bij elkaar noemen we een zoekwoord. Wanneer je een website dus gaat optimaliseren ga je onder andere aan de slag met dit soort woordcombinaties ofwel ‘zoekwoorden’.

Grafiek zoekwoorden conversie

 

Short tail zoekwoorden of Long tail zoekwoorden

De woorden ‘short’ en ‘long’ zeggen het al. Het verschil tussen deze soorten zoekwoorden begint bij de lengte van de zoekwoorden zelf. Een short tail zoekwoord is namelijk vrij kort. Het bestaat meestal uit één zoekwoord en soms twee zoekwoorden. Wanneer we het hebben over een long tail zoekwoord, gaat het altijd om een zoekwoorden met drie of meer woorden. Sommige long tail zoekwoorden bestaan dus uit drie woorden en andere bestaan juist weer uit vijf woorden. Welke van de twee je kiest kan een grote impact hebben op je SEO campagne.

Neem contact met ons op

Waarom een long tail zoekwoord?

Je gebruikt een long tail zoekwoord vooral om meer te kunnen halen uit de bezoekers die je krijgt op je website. Met zowel long tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden kun je ervoor zorgen dat je bezoekers krijgt op je website. Het verschil zit hem vooral in de soort bezoekers die naar je website komen. Wanneer je short tail zoekwoorden gebruikt, krijg je vaak een groot aantal bezoekers. Het nadeel is wel dat dit niet altijd gerichte bezoekers zijn. Gebruik je een long tail zoekwoord? Krijg je vaak minder bezoekers, maar je hebt wel meer aan de bezoekers die je krijgt.

Als iemand bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Grasmaaier bestellen’ intikt, is niet meteen duidelijk naar wat voor grasmaaier hij zoekt. Terwijl als dezelfde persoon ‘Goedkope grasmaaier bestellen’ intikt, weet je in ieder geval wel in welke prijsklasse deze persoon een grasmaaier zoekt. In het geval dat jij grasmaaiers verkoopt, die in de lagere prijsklasse vallen, haal jij veel meer uit het long tail zoekwoord dan het short tail zoekwoord.

Daarnaast is er minder concurrentie op long tail zoekwoorden. De kans dat je bovenaan komt te staan in Google is dan vrij groot!

Short tail zoekwoorden worden vaak ingetikt in Google, maar dat betekent nog niet dat je er het meeste profijt uit haalt. Met long tail zoekwoorden kun je net zoveel bereiken. Soms zelfs veel meer!

Hoe nu verder?

Nu weet je precies wat long tail zoekwoorden en waar je ze voor gebruikt. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Dat kan soms een grote uitdaging zijn. Gelukkig of je dit niet geheel zelf uit te zoeken. Jake is bij SAM dé specialist als het gaat om zoekwoorden en het uitvoeren van een sterk zoekwoord onderzoek. Welke zoekwoorden je moet gebruiken, hoef je niet alleen uit te zoeken. Aarzel niet en stel hier al je vragen! Jake helpt je graag verder!

Specialist Sasha

Sasha

Directeur en SEO Strateeg

Ander bekeken ook