Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Alt tag en SEO: je plaatje in de zoekmachine

In ons laatste artikel met uitleg over onze SEO Scan behandelen we de Alt tag voor de plaatjes op je website. Je kunt je positie in de zoekmachines verhogen door op een juiste manier gebruik te maken van de mogelijkheden die je hebt om je plaatje te benoemen. We leggen je op een beknopte manier uit waar je op moet letten wanneer je een plaatje uploadt om te gebruiken op je website en hoe de alt tag verband houdt met SEO.

Wat weet jij eigenlijk al over de meta description?

Alt tag; Wat, waar en waarom?

We nemen je even mee terug in de tijd, om precies te zijn naar het begin van het internet; de jaren 90. De oudere lezers herinneren zich het snerpende geluid van het inbellen vast nog wel. Voor de jongere lezer die is opgegroeid met razendsnel internet via ADSL, kabel en inmiddels glasvezel: er was een tijd waarin we met een antieke modem en een telefoonlijn in moesten bellen om verbinding te maken met het internet.

In die tijd bestonden de browsers zoals we ze nu kennen nog niet. Surfen deed je met een tekst browser. Toen Netscape met een browser kwam die opgemaakte webpagina’s weer kon geven veranderde het browsen op het internet. Toch bleven de meeste mensen surfen met de instelling “afbeeldingen laden uit”. Simpelweg omdat het laden van de plaatjes te lang duurde. De gebruiker kreeg dan in plaats van het plaatje de alt tag te zien; een beschrijving van het plaatje.

Vandaag de dag lezen de zoekmachines nog steeds de alt tag van een afbeelding en niet de afbeelding zelf. Zo heb je als website eigenaar een ideale mogelijkheid om de zoekmachines van extra informatie te voorzien en je zoekwoorden nogmaals onder de aandacht te brengen. Vandaar ook de correlatie met SEO.

Benoemen van de afbeelding voor het uploaden

Nog voordat je een plaatje op het internet zet kun je invloed hebben op de SEO waarde van deze afbeelding. In ons voorbeeld nemen we het plaatje wat we gebruikt hebben voor onze blogpost over de SEO Scan.

Op het moment dat we het plaatje opslaan op onze computer hebben we de keuze om de locatie te bepalen en kunnen we het plaatje een naam meegeven. Uiteraard hebben we het plaatje de titel ‘seoscan’ meegegeven. Dit is terug te vinden in de broncode van de website. Om dit te checken kun je met de muis boven het betreffende plaatje gaan hangen en de rechter muisknop in drukken. Kies vervolgens voor element inspecteren en je ziet het volgende plaatje.

alt tag seo scan element inspecteren

 

De titel van het plaatje hebben we rood onderstreept zoals je ziet. Een tweede manier om de titel te bekijken is door op het betreffende plaatje te klikken. Bovenin de adresbalk zie je de titel van het plaatje, ook weer rood onderstreept.

alt tag seo scan adresbalk

 

Door het bestand al meteen de juiste benaming mee te geven staan we al weer een puntje voor op diegene die hun plaatjes de standaard benamingen meegeven zoals: afbeelding001, image002, picture003 enz.

Gebruik dus altijd de zoekwoorden die relevant zijn voor de betreffende pagina en de betreffende afbeelding en nooit de standaard betiteling!!

Benoemen van de afbeelding bij het uploaden

Wanneer je WordPress gebruikt als CMS heb je de mogelijkheid om eenvoudig de title tag en de alt tag van de afbeelding in te geven. Dit ziet er als volgt uit:

alt tag invoeren wordpress

 

In het plaatje zie je  rechts in beeld achtereenvolgens de naam van het plaatje (SEOscan.jpg), de ingevulde titel en alt tag: SEO Scan. Zo geven we duidelijk te kennen dat dit plaatje verband houdt met de blog waarin het geplaatst wordt. Een informatief artikel over een SEO Scan. Google en consorten weten op deze manier dat dit een relevant plaatje is wanneer er gezocht wordt op ‘SEO Scan’.

Wat resulteert in het volgende.

Wanneer je in Google zoekt op SEO Scan en het tabblad afbeeldingen aanklikt zie je dat er bovenin maar liefst 6 afbeeldingen van ons blogbericht over de SEO Scan worden weergegeven. Allen in het rood omcirkelt.

alt tag seo scan google

 

Zo zie je dat het meegeven van de juiste naam, titel en alt tag kan resulteren in een verhoogde positie in de zoekresultaten. Om je een indicatie te geven:

De scan en het begeleidende artikel gingen op 2 maart live. Op het moment van schrijven, 31-03-2014, bekleden we de 4de positie in de organische zoekresultaten in Google uit 25.900.000 pagina’s!

alt tag google resultaten

 

Uiteraard kom je niet op de 4de positie in Google door enkel je plaatjes op orde te hebben, maar met dit artikel willen we je in laten zien dat die toppositie in de zoekresultaten een combinatie van vele factoren is. Waaronder dus het meegeven van de juiste naam, title tag en alt tag aan je plaatje valt.

Heb je onze SEO Scan nog niet over je website laten gaan? Doe dat dan nu en bekijk op welke fronten jouw website nog verbeterd kan worden zodat we jouw website binnenkort ook bovenin Google terug vinden.

Doe de gratis SEO scan!
seo scan

 

Vond je dit artikel waardevol? Laat het dan weten aan je netwerk en klik op onderstaande social media buttons. Vinden we altijd leuk!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...