Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Call to action button: Wat doet mij klikken?

De Call To Action Button. Het is een terugkerend fenomeen in de wereld van de online marketing. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat iets simpels als een knop je website kan maken of kraken? Hoe kan het dat de kleur van jouw button veranderen de ‘click through rate’ met wel 25% kan verhogen?

In dit artikel zal ik dieper in gaan op de psychologische kant van de Call To Action Button. Door middel van logisch beredeneren, is namelijk erg simpel te achterhalen hoe deze Button te optimaliseren en jouw klanten te converteren. De komende vijf minuten neem ik je bij de hand en zorg ik op basis van 4 invalshoeken er voor dat jouw Call To Action Buttons gaan converteren!

Ook de kleuren van je website hebben invloed op de kleur van je call to action button.

1. Zorg voor een aantrekkelijke kleur

Met een ‘aantrekkelijke’ kleur bedoel ik niet dat je jouw favoriete kleur op elke button moet loslaten. Een blauwe button is bijvoorbeeld niet rendabel wanneer het thema van jouw website overwegend groen is.

‘Ruim 85% van de consumenten noemt kleur als meest invloedrijke factor wanneer het aankomt op het aanschaffen van het product! ‘

Om een call to action button optimaal te laten renderen kun je twee uitgangspunten nemen; Of je kunt ervoor kiezen de kleur van de button te laten contrasteren met de rest van de website, of je kunt kiezen voor een kleur die een bepaald gevoel oproept.

Wanneer jouw website overwegend rood is, zal een groene CTA button heel snel de aandacht trekken en zal de bezoeker onbewust sneller geneigd zijn hier op te klikken. Het grootste kleurcontrast ontstaat echter in de primaire kleuren. Johannes Itten heeft een kleurencirkel ontwikkeld, die de kleurcontrasten optimaal laat zien.

Wanneer je er niet voor kiest om de kleuren op uw website te laten contrasteren, zal je een kleur moeten kiezen die een aansluit op jouw niche of product. Zwart straalt luxe uit; ideaal wanneer je bijvoorbeeld dure horloges verkoopt. Blauw straalt echter weer vertrouwen uit, waardoor banken hier vaak op terugvallen.

Oranje zet aan tot actie. Gebruik dit wanneer je wilt dat bezoekers zich direct inschrijven of direct een product aanschaffen. Op https://blog.kissmetrics.com/color-psychology/ wordt dieper ingegaan op kleuren en haar invloed op de Amerikaanse markt.

2. ‘Klikbare’ tekst

De reden dat de CTA button bestaat, is om iemand direct aan te zetten tot een handeling. Maak de tekst op jouw CTA Button onweerstaanbaar.

Zorg ervoor dat je specifiek bent in jouw tekst en niet te globaal. ‘Download nu’ werkt namelijk veel beter dan simpelweg ‘klik hier’. Maak hierbij gebruik van actieve werkwoorden als ‘koop’, ‘vergelijk’ of ‘bestel’, afhankelijk van het product en de website. Passieve woorden zorgen namelijk voor passieve, luie mensen en luie mensen converteren niet, omdat zij geen actie ondernemen!

Verder heeft recent onderzoek van Michael Aagard uitgewezen dat buttons die in de eerste persoon geschreven zijn tot wel 90% meer ‘clicks’ opleveren. Wanneer je een vergelijkingssite beheerd, zal ‘vergelijk MIJN rekening’ dus meer resultaat opleveren dan ‘vergelijk UW rekening’. Een persoon denkt namelijk vanuit zichzelf. Wanneer het onderwerp meer op hem of haarzelf betrokken wordt, zal de persoon hier ook bewuster mee bezig zijn.

Ten slotte is het belangrijk om een gevoel van urgentie te creëren. ‘Fear of missing out’ is namelijk erg belangrijk wanneer het aankomt op het doen van een aankoop. ‘Vraag VANDAAG vrijblijvend een offerte aan’ zal meer aanzetten tot actie en dus meer resultaat opleveren dan simpelweg ‘vraag vrijblijvend een offerte aan’.

3. Vorm en grootte

Een Call To Action Button moet gezien worden als een digitale vorm van een gewone knop. Denk hierbij aan een deurbel. Een deurbel kan namelijk gezien worden als de ideale knop; iedereen drukt er bijna dagelijks op.
Wanneer je een goed converterende CTA button wilt creëren, doe je er goed aan de karakteristieken van een deurbel te vertalen naar de knop op jouw website. Ronde knoppen kunnen hierbij goed werken, ook al zijn deze niet alledaags in het online gebruik.

Ronde knoppen zijn namelijk niet handig wanneer je een tekst op deze knop wilt zetten. Wanneer je tekst op de knop kwijt wilt, past dit natuurlijk een rechthoekige knop het best. Ons brein is er echter op gericht puntige objecten af te stoten. Denk er eens aan om the best of both worlds samen te voegen. Gebruik een rechthoekige Call To Action Button, met afgeronde hoeken; jouw deurbel voor online gebruik!

Vergeet hierbij niet om de ‘deurbel’ groot genoeg te maken. Meer dan 70% van het huidige internetverkeer gaat namelijk via mobiele telefoons. Een mobiele bezoeker zal erg snel over de CTA button heen scrollen, wanneer deze niet groot genoeg is. Maak de knop groot genoeg, maar niet TE groot. Het overall design van de website mag niet verpest worden namelijk.

4. Waar plaats ik de button?

De kleur van de Call To Action Button matched met de kleur van de website, de tekst erop is perfect en het ontwerp is in orde, maar waar moet ik hem nu plaatsen?

Ten eerste kan er voor gekozen worden de button boven de ‘Fold’ te plaatsen. Ruim 80% van online bezoekers brengt hun tijd boven de vouw rond. Dit zorgt echter wel voor meer clicks, maar weinig conversie.

Ten tweede kun je de button onderaan de pagina plaatsen. Dit is een veelgebruikt fenomeen onder ervaren marketeers. Er wordt namelijk uitgegaan van de oudste marketingformule uit het boekje, het AIDA model: Attention, Interest, Desire, Action. De aandacht van de bezoeker is gegrepen, zijn interesse is gekweekt, hij is lekker gemaakt voor jouw product of dienst: binnenhalen die hap!

Ten slotte kun je de button direct onder de vouw plaatsen, vooral handig wanneer uw CTA button een vrij lange tekst bevat. De bezoekers is net klaar met scannen, heeft een idee wat hij wilt, maar is nog niet moegestreden, zoals jij nu, van een ellenlange tekst. Hij heeft dus nog genoeg energie over om jouw relatief lange button met de volle aandacht te bekijken.

Al met al hoop ik je goed te hebben begeleid door de wereld van de Call To Action Button. Wanneer er nog iets onduidelijk is, reageer dan hieronder, zodat ik je verder kan helpen!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...