Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Content marketing: bereik meer met je content

Content marketing – Daar staat het dan. Dat perfect – volgens de AIDA formule – geschreven artikel of dat supercoole filmpje wat het uiterste van je editing skills heeft gevraagd. Je promoot braaf je post via je Facebookaccount, die je overigens gekoppeld hebt aan je Twitteraccount zodat direct een Tweet de wereld in wordt geslingerd met dezelfde vorm als je post op Facebook. Misschien maak je al gebruik van Google+ en plaats je ook daar een linkje naar je verse artikel. En dan open je je Analytics account om te kijken hoe viral je artikel gaat worden. En tot je grote verbazing blijkt je content marketing toch niet zo goed te werken; na de eerste stroom bezoekers gaat de storm liggen en wordt het windstil.

Onthoud: Geen content is geen contant!

Voor een ieder die zichzelf in bovenstaande herkent schreven wij dit artikel: content marketing; bereik meer met je content.

Waarom content marketing?

Eeuwig zonde is het wanneer je veel tijd en energie in iets hebt gestoken en het vervolgens in de vergetelheid geraakt. Jij wilt toch ook dat je geschreven of gesproken woord de doelgroep bereikt die het verdient? Daarom zou de marketing van je content een essentieel onderdeel van je marketing strategie moeten zijn.

Social media is bij uitstek dé manier om je content onder de aandacht te brengen. Er is vrijwel geen snellere en betere manier van content marketing dan de juiste content in de juiste context op de juiste plaats zetten. Een goed uitgevoerde content marketing strategie kan je in 24 uur zomaar honderden danwel duizenden bezoekers extra opleveren.

Content marketing; de juiste content op de juiste plaats

In de beginalinea gaven we het voorbeeld van een Facebookaccount wat gekoppeld is aan een Twitteraccount. Vanuit automatiseringsoogpunt is dit uiteraard slim bekeken, maar op het gebied van content marketing is dit niet slim.

Waarom?

Elk social media kanaal vraagt zijn eigen vorm van content. Om dit visueel te maken hebben we weer een mooie infographic, deze keer van mycleveragency.

contentmarketing

 

Zoals je in de infographic kunt zien vraagt elk social media kanaal om een andere vorm van content brengen. Experimenteer zelf met de verschillende manieren en ontdek wat voor jouw business het beste werkt.

De juiste content op de juiste plaats op het juiste moment

Wat ook in de infographic naar voren komt is het plaatsen van de juiste content op de juiste plaats en dan ook nog eens op het juiste moment. Dit zijn echter algemene tijden. Bekijk in de statistieken wanneer jouw gewenste publiek actief is op welk social media kanaal en stem daar je marketing strategie op af.

Om je kansen (en daarmee het bereik van je content) te spreiden zul je je content echter op moeten delen en op verschillende tijdstippen de wereld in slingeren.

Je content opdelen voor een maximaal bereik

Wanneer je je artikel enkel maar met beschrijving, eventueel een plaatje en bijbehorende link via de verschillende social media online knalt heb je het na zo’n 2 posts per social media kanaal wel gehad. Om dit bereik te vergroten is een veelgebruikte content marketing techniek het in stukjes hakken van je content.

In 4 stappen helpen we je op weg.

1. Bepaal het onderwerp van je artikel

Een voor de hand liggende beginstap, maar wel eentje die gezet moet worden om tot de andere stappen te komen. In dit artikel hebben we het over content marketing. Hoe je meer bereik haalt uit je content.

2. Bepaal de subonderwerpen die aan bod komen in je artikel

Deel je hoofdonderwerp in in subonderwerpen. In dit artikel zou je bijvoorbeeld de volgende subonderwerpen kunnen bepalen:

  • Wat is content marketing?
  • Waarom gebruik je content marketing?
  • Hoe gebruik je content marketing?
  • Waar gebruik je content marketing?
  • Wanneer gebruik je content marketing?

Door dit te doen heb je al weer 5 extra posts gecreëerd. Zorg er wel voor dat wat je post wel relevant is. Niet posten om het posten!

3. Kies voor je subonderwerpen verschillende benaderingen via de social media kanalen

Bedenk voor je zelf hoe je de verschillende subonderwerpen onder de aandacht krijgt via de social media kanalen. Je hebt inmiddels geleerd dat elk social media kanaal een andere vormgeving van je post vraagt. Bedenk voor jezelf welke vorm je via welk kanaal wilt verspreiden.

In ons voorbeeld zouden wij bij het subonderwerp “hoe gebruik je content marketing?” de infographic kunnen delen via Facebook, en Google+ met een pakkende headline als: “Bereik je perfecte doelgroep door de perfecte post op de perfecte plaats te plaatsen”.

Diezelfde titel is te lang voor Twitter en daarom kiezen we voor: “Doelgroep bereiken met perfecte post?” gevolgd door een verkorte link via Bit.ly.

Via LinkedIn kunnen we deze headline ook weer gebruiken, maar voegen hier een korte beschrijving in formeel geschreven tekst aan toe en voor Pinterest kunnen we het webdesign team vragen een passende afbeelding te creëren die het subonderwerp grafisch weergeeft.

Zo kun je eindeloos spelen met de verschillende vormen van content voor de verschillende social media kanalen. In ons voorbeeld hebben we van 1 hoofdonderwerp 5 subonderwerpen gemaakt die we we op 5 verschillende manieren kunnen delen. De snelle rekenaar komt dan tot de conclusie dat we dit artikel zo’n 25 keer gedeeld zouden hebben via verschillende mediakanalen.

4. Plan je content marketing strategie zorgvuldig

Wanneer je een artikel 25 keer deelt zullen mensen al gauw zeggen: “Joh, ben je niet een beetje aan het spammen?” En stiekem klopt dit ook wel een beetje.

Toch zal je publiek dit accepteren wanneer je dit gestructureerd uiteenzet. Het maken van een planning is dan ook essentieel. Niet alleen omdat deze vorm van content marketing veel tijd kost (je zult elk artikel volledig moeten ontleden om tot een optimaal resultaat te komen), is het ook belangrijk dat je voor jezelf helder hebt wanneer je wat waar post.

Verspreid de momenten en de social media kanalen waarop je post over een bepaalde periode, bijvoorbeeld een gehele week en post op verschillende momenten van de dag en niet alleen op momenten dat je publiek volgens je statistieken online is.

Waarom?

Algoritmes en Edgerank, maar dat leggen we je volgende keer uit.

Vond je dit artikel waardevol? Neem ons dan wat content marketing uit handen en help ons een handje door op onderstaande buttons te klikken. Vinden we leuk!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...