Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

De zin en onzin van Meta keywords en Meta description

De één zegt dat het onzin is om ze in te vullen. De ander is van mening dat het nog steeds wel degelijk nuttig kan zijn. Wij vinden altijd: baat het niet, dan schaadt het niet. Vandaar dat we ze ook hebben meegenomen in onze SEO scan; Meta keywords en Meta description.

Heb jij onze SEO Scan al gedaan?

Meta keywords, meta description en Google

Op elke website staat weer andere informatie omtrent het gebruik van meta keywords en meta description. Als er één organisatie is die we hierin zouden moeten volgen is het de grote jongen zelf wel: Google. In een bericht van Matt Cutts (Google software engineer) uit 2009 geeft Google aan geen noemenswaardig gebruik te maken van de meta keywords voor hun algemene zoekindex. Wel geeft hij in dezelfde video aan dat Google soms gebruik maakt van de meta keywords wanneer er specifiek gezocht wordt op bepaalde keywords en door de gebruiker aangegeven wordt dat de zoekopdracht moet voldoen aan de ingegeven keywords.

Ook vertelt hij in deze video dat de meta description wél gebruikt wordt door Google. Wanneer een meta description goed geschreven is en geschikt wordt bevonden door Google wordt deze in de zoekresultaten getoond als ‘rich snippet’.

Overige zoekmachines maken mogelijk nog wel gebruik van de meta keywords en meta description en vandaar voor ons toch de moeite waard om je website op te scannen in onze SEO scan.

Wat zijn meta keywords en meta description eigenlijk?

Een website bestaat uit pagina’s. Pagina’s vol met tekst. Om het de zoekmachines, de bezoeker en jezelf gemakkelijker te maken heb je de mogelijkheid om steekwoorden te selecteren. Woorden die je veel gebruikt in de tekst en waarop je gevonden wilt worden. De keywords. Of in het Nederlands zoekwoord of zoektermmeta keywords en meta description

Wanneer je dit goed aanpakt zal elke afzonderlijke pagina zijn eigen keywords hebben, gerelateerd aan het onderwerp van de betreffende pagina. Je kunt echter meerdere zoektermen voor meerdere pagina’s gebruiken. Je hoeft niet voor elke pagina volstrekt unieke zoektermen te gebruiken. Door keywords voor meerdere pagina’s te gebruiken kun je aangeven dat deze aan elkaar gekoppeld zijn. Wanneer je WordPress gebruikt als CMS kun je dit eenvoudig in het “Tags” gedeelte doen. WordPress koppelt vervolgens berichten met dezelfde tags aan elkaar en biedt de mogelijkheid om ‘gerelateerde’ posts of pagina’s te tonen. Pagina’s die dus dezelfde keywords bevatten. Je scheidt de verschillende meta keywords eenvoudig met een komma, waarbij het advies is om niet meer dan 20 zoektermen te gebruiken.

De meta description is een mini samenvatting van zo’n 150 tekens waarbij je kunt aangeven waarover de desbetreffende pagina gaat. Je doet er verstandig aan om deze tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het is immers de tekst die in de zoekresultaten wordt getoond onder de pagina titel. Zorg er altijd voor dat het zoekwoord of de zoekterm verwerkt wordt in de meta description.

Zo ziet de bezoeker direct dat jouw pagina biedt wat hij of zij zoekt. Google geeft de keywords in de meta description dikgedrukt weer en legt zo extra nadruk op de ingetoetste zoekterm in jouw meta description.

Een extra kans voor jou om de bezoeker binnen te halen!

meta keywords en meta description
Voorbeeld van een meta description

Meta keywords en meta description dood?

In tegenstelling tot wat je veelal zult lezen vinden wij van niet. Misschien voor de SEO van je website niet heel erg relevant meer wanneer je schrijft voor de zoekmachines. Maar vanuit het oogpunt van schrijven voor je bezoekers raden wij te alle tijde het gebruik van meta keywords en meta description aan.

Door de koppeling met andere pagina’s binnen je website met dezelfde meta keywords hebben de tags wel degelijk nut. Het verhoogt de usability van je website enorm. Een gebruiker kan gemakkelijk naar het volgende artikel over hetzelfde onderwerp hoppen zonder daarbij je volledige website door te hoeven spitten.

Door een goed geschreven meta description kun je meer bezoekers naar je website trekken dan de onder- of benedenbuurman in de zoekmachines die geen aandacht heeft besteedt aan het invullen van de meta desciption. Het terug laten komen van de zoekterm is hierin essentieel.

Niet geschoten is altijd mis en daarom nemen we de meta keywords en meta description mee in de resultaten van onze SEO scan.

Nu weet je ook waarom.

Vond je dit artikel waardevol? Klik dan op onderstaande buttons om dit artikel te delen met je netwerk. Waarderen we enorm!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...