Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
Hoe creëer ik commitment bij senioren?
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Engaging the aging: Hoe creëer ik commitment bij senioren?

Een oudtante die je bombardeert met linkjes, je oude basisschool juffrouw die je berichten stuurt op Facebook, internet is hot bij senioren. De laatste jaren is de online markt flink gegroeid, mede door de intrede van 65-plussers. Omdat dit een relatief nieuwe markt is, haalt nog niet iedereen hier het optimale uit. Hierom is dit jouw wake-up call om deze kans wel optimaal te benutten. Vandaag zal je lezen hoe je commitment moet creëren bij dit nieuwe online publiek en zorg je ervoor dat je nog meer uit het internet zal halen.

Ook bij senioren gaat The Golden Circle trouwens op!

Belangrijk om senioren over de streep te kunnen trekken, is er achter komen wie er precies online zijn en waarin hun gedrag verschilt ten opzichte van je ‘normale’ publiek. Senioren zullen bijvoorbeeld eerder geneigd zijn een tablet te gebruiken dan een smartphone. Daarbuiten zijn het voornamelijk hoogopgeleide senioren die zich online begeven, waar de 75+ het voorlopig nog af laten weten.

De manier waarop onze senioren zich online voortbewegen verschilt drastisch van die van onszelf. Zo zijn ze meer bezig met veiligheid, lifestyle en familierelaties dan wij, iets wat ook op het web is terug te zien. Zo begeven zij zich steeds meer op social media. Facebook wordt voornamelijk gebruikt om verwaterde relaties met familie en vrienden van vroeger een nieuwe boost te geven. Verder behouden ze middels Facebook het contact met hun kinderen en kleinkinderen. Dit is voornamelijk belangrijk voor de verminderd mobiele senioren die social media als een laatste redmiddel naar sociaal contact met de buitenwereld zien.

Maar genoeg background information, hier zijn 7 tips die jij kan gebruiken om commitment bij senioren te creëren!

1. Gebruik een aparte strategie

De online gewoontes van senioren verschillen enorm met die van de rest van je publiek. Een algemene strategie voor hun allemaal zal dus niet werken. Creëer aparte social media accounts, waarin je doelgerichte content ontwikkelt, gebaseerd op hun interesses.

2. Kijk verder dan de cijfers

Het klinkt als een cliché, en geldt eigenlijk voor al je publiek, maar zie de doelgroep niet als een nummer waar je geld uit kan halen. Bekijk oprecht hoe je aan hun behoeftes kan voldoen, hoe je hun algehele users experience kunt verrijken en de resultaten zullen vanzelf volgen.

3. Tell the story

Senioren hechten nog meer waarde aan vertrouwen. In andere woorden, je moet nog meer bergen verzetten wil je hun vertrouwen winnen. Als deze er echter is, zijn ze ook heel loyaal. Deel verhalen en cases van bestaande klanten en vertel er nog uitgebreider over dan je al deed. Op deze manier zullen ze zich nog verbondener met je voelen.

4. Ontmoet ze op de juiste plek

Wanneer je een campagne voor senioren opzet, is het van belang je op de juiste plekken te begeven. Senioren kijken relatief veel op Facebook, Youtube en Yahoo, waar ze weinig tot geen tijd besteden aan Twitter, Instagram of Snapchat.

5. Wees nog gebruiksvriendelijker

Om gebruiksvriendelijk te zijn voor senioren, moet je misschien op een ietwat onconventionele manier te werk gaan. Maak bijvoorbeeld gebruik van extra uitleg door middel van geluidsfragmenten. Verder zijn senioren bang om informatie kwijt te raken. Denk er bijvoorbeeld aan om je pagina’s wat langer te maken, zodat ze niet door hoeven te klikken. Geef daarbuiten extra duidelijk aan of een link ze naar een andere website brengt.

6. Wees overzichtelijk

Senioren houden van eenvoud en overzichtelijkheid. Zorg daarom voor genoeg kleurcontrast tussen je tekst en achtergrond en gebruik daarbuiten een simpele font stijl die niet te groot of te klein is. Daarbuiten zijn er veel senioren die liever een geprinte pagina lezen dan een op een scherm. Printvriendelijke content is daarom een must.

7. Reputatie is cruciaal

Zoals eerder gezegd, hechten senioren enorm veel waarde aan andermans mening. Zorg voor een goede reputatie door reacties van gebruikers aan te moedigen. Reacties van andere gebruikers zorgen voor een vergroot comfort bij senioren.

Laat deze blog jouw duwtje in de rug zijn tot het begeven op de seniorenmarkt. Deze zal de komende jaren alleen maar groter worden, dus wees er op tijd bij! Laat een reactie met jouw bevindingen hierover achter!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...