Facebook Atlas – Gerichter Adverteren op Facebook
‘Nieuw advertentieplatform véél nauwkeuriger‘, ‘Facebook wil effectiviteit online reclame opvoeren’
en ‘Facebook opent de aanval op Google met nieuw advertentieplatform Atlas’ waren enkele koppen op verschillende tech-nieuwssites deze week. Een goed internet marketing bureau zit altijd kort op de laatste ontwikkelingen. Daarom delen wij van SAM Online Marketing & Webdesign vandaag dit artikel met je over het nieuwe advertentie platform van Facebook; Facebook Atlas. Lees snel verder over deze nieuwe manier van online adverteren.
(Je personeel op Social Media: Wat nu?!)
Facebook, Atlas Advertiser Suite, Microsoft & Google
Met Facebook Atlas kun je veel gerichter adverteren op Facebook als ooit tevoren, maar voordat we je uitleggen waarom dit zo is delen we een klein stukje achtergrond over dit advertentie platform met je.
Overnames vinden in iedere niche plaats. Binnen de online marketing wereld zijn er tal van overnames geweest, maar de overname van het advertentiebedrijf aQuantive door Microsoft in 2007 was één van de grotere tot nog toe. Microsoft lapte 6 Miljard dollar. Atlas Advertiser Suite was op dat moment onderdeel van aQuantive en werd in 2007 na de overname eigendom van Microsoft. Het was bedoeld als meesterzet om Google en Yahoo bij te houden op het gebied van online adverteren nadat Google het advertentiebedrijf ‘DoubleClick’ en Yahoo ‘Right Media’ hadden overgenomen. Deze meesterzet werd uiteindelijk niet wat het had moeten worden voor Microsoft en het softwarebedrijf zag zich vorig jaar dan ook genoodzaakt om Atlas te verkopen aan Facebook voor een fractie van het aankoopbedrag.
Facebook Atlas – een nieuwe manier van online adverteren
Nu je een klein stukje achtergrond over het Atlas advertentieplatform hebt, zal misschien wel de vraag zijn ontstaan wat dit advertentieplatform zo uniek maakt dat een bedrijf als Microsoft er 6 Miljard dollar voor heeft neer willen tellen.
Momenteel zijn er twee echt grote jongens die de internet wereld domineren; Google en Facebook.
Beide internetbedrijven hadden helemaal in het begin nog geen duidelijk verdienmodel, maar vandaag de dag moge duidelijk zijn dat voor beide partijen de inkomsten voornamelijk uit advertenties komen. De manier van adverteren is bij beide partijen echter verschillend.
Google maakt gebruik van de meest gangbare manier van adverteren; op basis van cookies worden advertenties getoond die relevant zijn voor de gebruiker. Althans, dat denkt Google tenminste. Sinds kort wordt de persoonlijke Google inbox (Gmail) van onze tekstschrijver namelijk overstelpt met advertenties over kunststof kozijnen. Niet dat de copywriter nou echt op zoek is naar nieuwe kozijnen, maar Google toont deze advertenties op basis van eerder surfgedrag. Een goede SEO copywriter doet onderzoek waar hij over schrijft en zodoende zijn er talloze sites over kozijnen bezocht voordat de teksten voor de desbetreffende klant zijn geschreven. Google denkt nu echter dat onze tekstschrijver naarstig op zoek is naar nieuwe kozijnen.

Google toont dus advertenties op basis van het surfgedrag van de internetgebruiker. Vanuit de cookies komt bijvoorbeeld informatie over de bezochte websites en de locatie van de bezoeker. Op zich kun je zo al vrij gericht online adverteren, maar zoals duidelijk wordt uit het voorbeeld slaat Google soms de plank volledig mis. Surfgedrag is namelijk niet per definitie ook de interesse van de gebruiker.
Het nieuwe Facebook Atlas gaat hier grote verandering in brengen.
Facebook adverteert momenteel al socialer dan Google. We kennen allemaal wel de gesponsorde advertenties in onze tijdlijn waarbij boven de advertentie staat dat andere vrienden de betreffende pagina of advertentie ook leuk vinden.

Wanneer jij ziet dat je vrienden iets leuk en cool vinden, is de kans ook groter dat jij sneller over gaat tot aankoop. Je vrienden hebben over het algemeen een grotere waarde dan willekeurige internetgebruikers die een aanbeveling doen voor een product of dienst. Met deze manier van adverteren wint Facebook al een groot stuk van de advertentiemarkt voor zich. Adverteren op basis van persoonlijke interesses en aanbevelingen is efficiënter dan adverteren op basis van surfgedrag.
Met Facebook Atlas wordt online adverteren echter ‘next level adverteren’.
Facebook Atlas – Next level adverteren
Met Facebook Atlas krijgen online marketeers ‘next-level-inzicht’ in geplaatste advertenties. Hebben consumenten de advertentie gezien? Waar hebben ze deze advertentie gezien? Op welk apparaat hebben zij de advertentie gezien? En hebben zij actie ondernomen aan de hand van de getoonde advertentie? Vragen waar Atlas antwoord op geeft. Daarbij gaat het zelfs zo ver dat de adverteerder kan achterhalen dat de aankoop bijvoorbeeld op een PC is gedaan, maar dat de advertentie de dag daarvoor is gezien door de bezoeker op zijn smartphone.
Atlas is niet alleen beperkt tot adverteren op Facebook, maar kan ook ingezet worden bij apps of websites van derden.
Facebook Atlas is vooral interessant omdat er nu gericht geadverteerd kan worden op basis van persoonlijke informatie. Een Facebookprofiel bevat veel meer nuttige informatie dan een cookie die surfgedrag registreert. Daarnaast werken cookies niet altijd even goed op mobiele apparaten, terwijl juist veel bezoekers websites bezoeken en Facebook gebruiken vanaf hun smartphone.
Een paar stats waarom Facebook Atlas reuze interessant is voor (online) ondernemers:
- Facebook heeft 1,07 Miljard maandelijks actieve mobiele app gebruikers
- 654 Miljoen daarvan bezoekt Facebook dagelijks via de app
- Deze aantallen groeien nog steeds dagelijks
- Een Facebook gebruiker is gemiddeld 2,20 dollar waard
- De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 2,91 miljard dollar
- 62% van de omzet is afkomstig uit mobiele advertenties en inkomsten
- Ook deze aantallen groeien nog steeds dagelijks!
Redenen genoeg om Facebook Atlas zeer serieus te nemen wanneer je online wilt adverteren met je website of onderneming. Maar ook hier geldt zoals altijd; weten waar je mee bezig bent en schoenmaker blijf bij je leest. Online adverteren kan ontzettend veel opleveren voor je bedrijf, maar iedere medaille kent een keerzijde en een verkeerde implementatie van online adverteren kan je ontzettend veel geld kosten.
Neem het zekere voor het onzekere en werk samen met een expert. Een online marketing bureau die up-to-date is en weet waar ze over praten.
Wij van SAM Online Marketing & Webdesign zijn die zakenpartner die up-to-date is en kennis van zaken heeft.
Samenwerken?