Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
SEO landingpage
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Gerichte bezoekers door SEO landingspagina

“Iedere pagina is een landingspagina” horen we regelmatig voorbij komen op het internet. Ja en nee zeggen wij dan. Natuurlijk kan een bezoeker op iedere pagina binnen komen. In dat opzicht is iedere pagina een landingspagina. Maar je kunt uiteraard ook verschillende pagina’s met content de wereld inslingeren met als doel om bezoekers te verleiden op de betreffende pagina terecht te komen. Je gebruikt zo’n landingspagina, of landingpage, wanneer je bijvoorbeeld een AdWords campagne hebt opgezet. Of wanneer je een webshop hebt. Deze twee laten we voor nu even buiten beschouwing; het gaat ons om de SEO landingspagina, oftewel de SEO landingspage.

Wat weet jij eigenlijk al over interne links op je website?

SEO landingspagina

Wat is dat nou, zo’n SEO landingspagina? Zoals het woord al suggereert is het een pagina waarop een bezoeker ‘landt’ wanneer hij op je website terecht komt. Bij een SEO landingspagina is het de bedoeling dat deze bezoeker uit Google of een andere zoekmachine komt na het intypen van de zoekterm waarop je de landingspagina hebt ingericht.

Je schrijft een SEO landingspage dan ook maar met één doel met 2 doelen:

  • De pagina moet scoren in Google (en andere zoekmachines)
  • De pagina moet converteren (bezoeker omzetten in klant)

In tegenstelling tot een landingpage die je schrijft voor een zoekmachine marketing campagne of voor je webwinkel zit er één heel groot voordeel aan een SEO landingspagina; je hebt (bijna) altijd te maken met gerichte bezoekers. Deze bezoekers hebben bewust een zoekterm ingetypt omdat zij op zoek zijn naar informatie of het product en/of de dienst. Als je de pagina dan goed geschreven hebt zou je bounce percentage (de hoeveelheid bezoekers die de pagina wegklikken) erg laag moeten zijn en je conversie percentage (bezoekers die besluiten een aankoop bij je te doen) juist hoger moeten zijn. Verschillende studies hebben aangetoond dat je met een goed geschreven landingspagina tot wel 5 keer zoveel conversie kunt draaien.

Laat dit laatste even op je inwerken en bedenk wat het voor jouw business zou betekenen wanneer je 5 maal zoveel verkopen scoort door een goede landingspagina te creëren.


Hoe maak je een goede SEO landingspagina?

Wanneer je onze blog al wat langer volgt hebben we in verschillende artikelen al een heleboel tips gegeven die je helpen bij het schrijven van goede content en waar een pagina aan moet voldoen om interessant genoeg te zijn om niet direct weg te klikken.

Wil je de betreffende artikelen nog eens teruglezen? Klik dan hieronder op de linkjes.

Met de tips die we je meegeven in de artikelen kom je al een heel eind, maar er zijn nog wel wat zaken waar je op moet letten wanneer je een goede SEO landingspagina wilt schrijven.

  • Bepaal de zoekterm(en) waarvoor je wilt optimaliseren
  • Leidt je bezoeker niet af
  • Neem je bezoeker bij de hand en breng hem naar het punt waar je hem wilt hebben

De zoekterm

Een ontzettende open deur horen we je denken. Klopt. Maar hoeveel websitebeheerders gaan hier wel niet op stuk? Hoeveel zin heeft het om een SEO landingspagina te schrijven, dus een pagina waarmee je hoog in Google wilt komen, wanneer je probeert te hitten op onmogelijke zoekwoorden?

Stel een lijst op (hoe langer hoe beter) met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw business. Doe een analyse met je Google AdWords account en/of de vele tools die voor handen zijn. Bepaal op welke zoekwoorden veel volume zit (veel maandelijkse bezoekers) en streep dit af tegen de concurrentie op de zoekwoorden. Kies uiteindelijk de zoektermen die interessant genoeg zijn (realistisch genoeg) om mee te scoren.

 


Afleiding

Vrijwel nergens is de aandachtsspanne zo kort als op het internet. Elke toeter of bel kan er voor zorgen dat een bezoeker afgeleid raakt en wegklikt. Zonde, want je hebt immers de bezoeker al op je pagina. Probeer zo min mogelijk afleiding op de pagina te plaatsen. Kijk eens bij je concurrenten hoe zij hun landingspagina’s hebben ingericht en/of kijk eens naar verschillende salespages. Feitelijk is een SEO landingspage een verkapte salespagina. Hier kun je dus veel uit leren en zelf implementeren op jouw landingpage.


Begeleiding

Een goede landingspage neemt de bezoeker bij de hand en laat de hand los op het moment dat de bezoeker op het punt staat om te converteren. Storytelling is hierbij een krachtig middel. Neem de bezoeker op sleeptouw en begeleid hem naar de Call to Action.

Tot daar zou je landingspage het werk al gedaan moeten hebben en de bezoeker geen andere keus laten dan te klikken.

Een goede landingpage schrijven vergt tijd. Neem deze tijd ook gewoon. Zie het als een investering van je tijd en energie die zich uiteindelijk terug betaald. Met een goede zoekwoordanalyse, een SEO geschreven tekst en de pagina volledig geoptimaliseerd voor conversie betaald deze investering zich dubbel en dwars terug.

Weet je nog, een conversie die 5 keer zo hoog is? Je zult vast al hebben bedacht wat dit voor jouw business kan betekenen.

Wil je het zekere voor het onzekere? Een killer SEO landingspagina?

Laat hem dan door ons schrijven!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...