Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
Schrijven in spreektaal
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Google AdWords – Bereik de bezoeker die je zoekt

We hebben hier op onze blog al een aantal artikelen over zoekmachine optimalisatie (SEO) staan, maar tot op heden nog geen artikel over Google AdWords. In de eerste plaats komt dat doordat we zelf fan zijn van ‘gratis bezoekers’ binnenhalen, maar ook omdat zoekmachine optimalisatie voor websitebeheerders zelf vrijwel niets kost.google adwords

Je kunt zonder problemen ‘finetunen’ zonder een vermogen over de balk te gooien. Bij zoekmachine marketing (SEA), oftewel via Google AdWords kan dit wel. Je moet weten waar je mee bezig bent. Anders kun je in no-time door je marketingbudget heen zijn, zonder ook maar één sale binnen te halen.

Vandaar dat we eventjes hebben gewacht met dit introductie-artikel over Google AdWords.

Wist jij trouwens dat Google zelf een externe partij heeft ingehuurd voor hun eigen online marketing!

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentiekanaal van Google. Dit advertentiekanaal is op te delen in 2 delen die nog wel eens door elkaar worden gehaald; Google AdWords en Google AdSense.

Je kent onderstaande afbeelding vast wel als je Google als zoekmachine gebruikt.

google adwords
Zoals je ziet zijn wij (www.samdesign.nl, derde plek) fan van SEO

In de rode vlakken zie je de betaalde advertenties. Voorheen waren deze wat duidelijker weergegeven door bijvoorbeeld gebruik te maken van een gele achtergrond, maar Google probeert de betaalde advertenties steeds beter op te laten gaan in het geheel. Je kunt ze echter nog steeds goed herkennen aan het gele vlakje met de letters Adv. er in.

Ook worden deze resultaten altijd bovenaan de pagina op Google weergegeven en in de sidebar. Hierdoor kun je ontzettend snel veel bezoekers binnen halen, maar daarover later meer.

Als we een van de de websites uit bovenstaande afbeelding als voorbeeld nemen zien we dat bijvoorbeeld DTG een adverteerder is die gebruik maakt van Google AdWords. Zij betalen een x bedrag om hun advertentie bovenaan in Google terug te zien. Dit bedrag wordt bepaald aan de hand van de concurrentie en dit is in principe ook geen vast bedrag. Google Adwords werkt namelijk met een zogenaamd Pay Per Click (PPC) systeem.

Als beheerder van een website heb je de mogelijkheid om de advertenties uit het voorbeeld op je eigen website weer te laten geven. Je ontvangt dan een x bedrag aan commissie voor elke doorgestuurde bezoeker. Dit is het andere deel van het advertentieprogramma, namelijk Google AdSense.

Er zijn veel verhalen van website-eigenaren die een flink (zak) centje verdienen met het weergeven van advertenties. Het is een zeer lucratief en eenvoudig verdienmodel; de websitebeheerder hoeft zelf niet op zoek te gaan naar geschikte advertenties; Google ‘leest’ zelf waar de website over gaat en geeft zelf de geschikte advertentie weer.

Hoe werkt Google AdWords?

Google AdWords werkt met een zogenaamde ‘no-cure-no-pay’ methode. De adverteerder betaald pas wanneer een bezoeker effectief middels de getoond advertentie wordt doorgestuurd naar de website van de adverteerder. De adverteerder betaald een gedeelte commissie aan Google en een gedeelte aan de beheerder van de website waarop de advertentie wordt getoond.

google adwordsDe hoogte van dit bedrag wordt bepaald door de concurrentie binnen de ‘markt’ waarop de adverteerder zich bevindt, hoe meer concurrentie hoe hoger de kosten per klik zijn.

De adverteerder kiest zoekwoorden uit waarbij zijn advertentie getoond moet worden wanneer op deze zoekwoorden gezocht wordt. In ons voorbeeld heeft DTG gekozen voor de zoekwoordencombinatie ‘website laten maken’.

De adverteerder bepaald zelf het budget wat hij maximaal per dag wilt uitgeven aan Google AdWords en ook het maximale bedrag wat hij uit wilt geven aan de ‘pay-per-click’. Zo heeft de adverteerder zelf in de hand wat hij dagelijks uitgeeft aan de zoekmachine marketing van zijn website.

Voor- en nadelen van Google AdWords

Met een juist gebruik van Google AdWords kun je in no-time gerichte bezoekers aantrekken. Zo kan een net gelanceerde website al honderden bezoekers aantrekken in de eerste paar uren dat zij online staan.

De adverteerder bepaald zelf zijn budget. Je hoeft dus nooit meer te betalen dan je van tevoren aangegeven hebt. In vergelijking met reguliere advertentiekanalen zoals bijvoorbeeld kranten, magazines en billboards vallen de prijzen van een advertentie in Google mee.

Je tekent ook geen jaarcontracten e.d. je kunt op elk moment kiezen om er voor te stoppen met online adverteren. Is het budget aan de gekozen max? Dan wordt de advertentie simpelweg niet meer weergegeven.

Je moet echter wel goed weten waar je mee bezig bent. Google AdWords is een studie op zich en iemand die niet bekend is met het geheel kan gemakkelijk verstrikt raken in de gigantische berg aan informatie en mogelijkheden van het advertentieprogramma.

Een uitgebreide zoekwoordenanalyse is een must! En zelfs dan is er nog geen volledige garantie dat jouw advertentie helemaal bovenaan getoond wordt. 

Iemand die geen verstand van de materie heeft kan heel gemakkelijk veel geld kwijt raken aan aangeklikte advertenties die niet converteren. Je hebt dan dus feitelijk niets aan de getoonde advertentie en de doorgestuurde bezoeker, maar bent je marketingbudget wel kwijt.

Wil je toch aan de slag met Google AdWords? Lees je dan goed in in de materie en bepaal voor jezelf een maximaal marketing budget. Wanneer je effectief aan de slag gaat met het adverteren via Google AdWords zul je al gauw tot de conclusie komen dat Google AdWords vooral veel testen is en dat er een aardig budget voor nodig is om tot de perfecte resultaten te komen.

Wil je gegarandeerde resultaten behalen met Google AdWords?

Bekijk dan de informatiepagina over Google AdWords of neem direct contact met ons op door op. Bekijk ook onze blog over remarketing met Google Ads.

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...