Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

GOOGLE ALERTS – CHECK JEZELF, JE BEDRIJF OF ORGANISATIE!

Als online marketeer wil je natuurlijk weten of er op het internet over je wordt gesproken. Of dat het bedrijf waar je een project voor draait wordt genoemd. Met Google Alerts blijf je altijd op de hoogte waar en wanneer het door jouw verkozen zoekwoord online wordt genoemd!

Superhandig natuurlijk!

Lees snel verder over Google Alerts!

Lees ook eens over Google Penguin 3.0.

GOOGLE ALERTS – BLIJF UP-TO-DATE!

Google Alerts – We hebben het allemaal vast wel eens gedaan; je eigen naam gegoogeld. Gewoon om eens te kijken wat er allemaal te vinden is over jou op het internet. We schreven al eens eerder een artikel over je personeel op social media en je eigen naam googelen valt hier mooi mee samen.

Want stel dat je op zoek bent naar een nieuwe baan.

Een werkgever zal anno 2014 bij het zien van je motivatiebrief en Curriculum Vitae toch echt wel even een zoekopdracht uitvoeren. Het laatste wat je dan wilt is dat je nieuwe werkgever informatie over je vindt die niet voor hem of haar bestemd is…

Om nou iedere dag je eigen naam in te tikken in Google is nogal omslachtig. Google heeft daarom een superhandige dienst voor je; Google Alerts!

Met Google Alerts blijf je altijd up-to-date over de door jou verkozen zoekterm. Handig wanneer je aan het solliciteren bent, maar zeker ook voor iedereen die bezig is met online ondernemen en succesvol worden op het internet!

GOOGLE ALERTS VOOR BUSINESS

Vooral voor internet marketing bureaus en bijvoorbeeld een SEO specialist of een Google Qualified Professional zijn de Google Alerts een welkome toevoeging. In één oogopslag heb je helder waar en wanneer er gesproken wordt op het internet over het door jou verkozen zoekwoord.

Deze zoekterm kan bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie zijn waar je op dat moment mee samenwerkt. Maar bijvoorbeeld ook je eigen domeinnaam.

Wanneer je bijvoorbeeld actief bezig bent met SEO linkbuilding is het fijn om te zien waar je inkomende links vandaan komen. Met Google Alerts krijg je iedere dag een overzicht met alle backlinks naar jouw website. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig zien of de linkruil die je met een partij hebt afgesproken ook daadwerkelijk geplaatst is.

Ook om je ‘engagement’ vanuit social media te checken is Google Alerts ideaal.

Maar hoe werkt Google Alerts dan precies en hoe stel ik dat in?

GOOGLE ALERTS – HOE WERKT HET EN HOE STEL IK HET IN?

Met Google Alerts ontvang je direct, dagelijks of wekelijks e-mail updates met de nieuwste Google zoekresultaten over het door jouw gekozen onderwerp. Deze meldingen van Google kun je zelf instellen op taal, regio en afkomstige bronnen zodat je ook echt alleen Google Alerts ontvangt die voor jou relevant zijn.

HOE STEL IK GOOGLE ALERTS IN?

Het instellen van Google Alerts is vrij eenvoudig. De enige zaken die je nodig hebt zijn; een computer (of ander mobiel apparaat), een internetverbinding (duuh!) en een Google account. Heb je nog geen Google account?

STAP 1: GA NAAR DE GOOGLE ALERTS WEBSITE

Om Google Alerts in te stellen surf je naar https://www.google.nl/alerts.

 

STAP 2: INVULLEN VAN DE ZOEKTERM(EN)

In de afbeelding hierboven is duidelijk het zoekveld te zien. Hier vul je de zoekterm(en) in. In de afbeelding zie je ook ‘Naam’ en ‘E-mail adres’ staan. Google geeft je zelf al de suggestie om je eigen naam en e-mail adres toe te voegen aan je Google Alerts. Daaronder kun je als je dat wilt de verschillende categorieën ook nog aanklikken waardoor je nieuwsupdates krijgt over de gekozen categorie.

STAP 3: MELDING INSTELLEN

In stap 3 heb je de mogelijkheid om je melding in te stellen en de extra criteria toe te voegen. Als je de zoekterm hebt ingetoetst  zie je het volgende scherm:

Als voorbeeld hebben we gekozen om een URL in te voeren als zoekwoord. De URL is een (nog) niet bestaande URL, namelijk van het artikel wat je nu aan het lezen bent. Daarom zie je onderaan het scherm dat er (nog) geen resultaten zijn voor deze zoekopdracht. We verwachten natuurlijk dat deze week onze mailbox uitpuilt van de inkomende links. (HINT-HINT!!)

Ook hebben we ervoor gekozen om het linkje “opties weergeven” aan te klikken zodat de extra zoekcriteria zichtbaar worden. Deze extra criteria zijn:

Hoe vaak?Hier kies je of je onmiddellijk, dagelijks of wekelijks de Google Alerts wilt ontvangen.
Bronnen? –  Hier kies je de afkomstige bronnen zoals: Nieuws, Blogs, Web, Video, Boeken of Discussies.
Taal? –  Hier kies je uiteraard in welke taal de gewenste zoekresultaten moeten zijn.
Regio? –  Hier kies je de regio waaruit de zoekresultaten afkomstig zijn.
Hoeveel? –  Hier kies je voor ‘alleen de beste resultaten’ of ‘alle resultaten’.
Verzenden naar? –  Hier kies je je e-mailadres of de RSS feed.

Nadat je dit naar eigen smaak geconfigureerd hebt rest er slechts één ding; Klik op de blauwe knop ‘Melding instellen’.

EXTRA TIP BIJ HET INSTELLEN VAN GOOGLE ALERTS

Nu je weet hoe je Google Alerts in kunt stellen om volledig up-to-date te blijven hebben we nog één kleine tip voor je.

Stel dat we Google Alerts willen ontvangen over de zoekterm Online Marketing. Wanneer we deze zouden invoeren als online marketing in het zoekveld ontvangen we alle updates omtrent ‘online’ én ‘marketing’.

Om updates te ontvangen over ‘online marketing’ als een gehele zoekterm plaatsen we de zoekterm tussen aanhalingstekens; “online marketing”. Als je terugscrollt naar de laatste afbeelding zie je dat we ook de gehele URL tussen aanhalingstekens hebben geplaatst.

Op deze manier wordt je mailbox niet overstelpt met onzinnige alerts waar je niet naar op zoek was.

Vond je dit artikel waardevol? Zorg dan dat onze mailbox wél overspoeld wordt na het schrijven van dit blog.

Like & Deel massaal via onderstaande social media knoppen!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...