Google’s ‘Koop nu knop’ komt er aan
De geruchten waren er al langer, maar nu door Google zelf ook bevestigd: de ‘Koop Nu knop’ gaat er komen. Consumenten zullen in de toekomst direct bij Google’s productadvertenties een product kunnen aanschaffen middels Google’s call to action “Buy Now”. Moet je hier als webshop eigenaar nu blij mee zijn of juist niet?
We leggen het je uit in dit artikel over de Google Koop Nu Knop. Lees snel verder!
Heb je ook al gelezen over het mobile friendly label van Google?
De Google Koop Nu Knop
Facebook had hem al, Twitter ook. De Koop Nu Knop waarmee bezoekers direct kunnen overgaan tot aanschaf van een product. Qua conversie is het een logische stap: hoe minder stappen er in het bestelproces zitten, hoe meer conversie je zult behalen.
Ook met het oog op de groeiende concurrentie van grote online retailers als Amazon en Bol.com is de Buy Now Button een logisch gevolg van de internetgigant. Iedere interne zoekopdracht op één van deze websites is een gemiste kans op inkomsten uit online advertenties voor Google, wat tot de dag van vandaag nog steeds één van Google’s grootste inkomstenbronnen is.
Maar wat doet die Google Koop Knop nu precies?
De werking van de koop nu button in Google
Eigenlijk vrij simpel. Google zorgt ervoor dat een aantal stappen in het bestelproces kan worden overgeslagen. Je ziet een tof product na een zoekopdracht via Google en denkt ‘hebben’. Met één druk op de Koop Nu Knop brengt Google je naar een betaalpagina waarbij je het betreffende product direct aan kunt schaffen.
Superhandig toch?
Geen onnozele stappen in het betaalproces en meer conversie voor diegene die gebruik maken van Google’s advertentieplatform AdWords.
Iedereen blij. Of toch niet?
Nadelen van de Google Koop Nu Knop
Google is al vergevorderd in de gesprekken met grote winkelketens, zodat bij de lancering van de Koop Nu Knop gebruikers een ruime keuze hebben in aanbod. Toch is niet iedereen even blij met de komst van Google’s CTA.
Een erg groot nadeel is bijvoorbeeld dat gebruikers slechts de mogelijkheid hebben om één producttype per keer aan te schaffen. Vooral voor webwinkels met producten met lage prijzen en/of marges is een upsell of cross-sell door gerelateerde producten te tonen in het bestelproces vrijwel altijd noodzakelijk om bepaalde kosten zoals verzendkosten te kunnen compenseren.
Ook is er vrees dat Google webwinkeleigenaren vroeg of laat geen keus meer geeft of zij de knop willen gebruiken of niet. Je zult dan mee moeten gaan in het verhaal om de boot niet te missen. Nadeel is dan wanneer klanten liever via de Koop Nu Knop bestellen, er minder verkeer naar de eigen website zal gaan met alle gevolgen van dien.
En wat te denken van algemene voorwaarden zoals bijvoorbeeld het retourbeleid? Gaat Google zich daar ook mee bemoeien net als Paypal dat al gedeeltelijk doet? Vragen waarop het antwoord momenteel nog achterwege blijft, maar die waarschijnlijk snel beantwoord zullen gaan worden.
En jij?
Wat denk jij?
Gaat de Koop Nu Knop van Google online aankopen doen veranderen? Of denk je dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen? Laat het ons weten in de reacties!
We zijn erg benieuwd naar je mening!