Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Interne links op een pagina

Dus je hebt WordPress automatisch geïnstalleerd. Of misschien had je de voorkeur om WordPress handmatig te installeren. Kan ook natuurlijk. Je hebt eens goed gekeken naar het schrijven volgens de AIDA formule en bent aan de slag gegaan met het vullen van je WordPress website met content. Je hebt een meesterlijk artikel geschreven van zo’n 2000 woorden waarbij je een juiste indeling van je tekst hebt met verschillende (sub)koppen. Terwijl je je tekst nog eens rustig op je gemak doorleest kom je tot de conclusie dat een inhoudsopgave met interne links op een pagina voor deze lap tekst best wel eens handig zou kunnen zijn. Maar hoe doe je dit?

Heb jij ook al een beveiligde verbinding?

1. Wat zijn interne links op een pagina?

2. Waar zijn interne links op een pagina goed voor?

3. Wanneer gebruik je interne links op een pagina?

4. Hoe maak je interne links binnen een pagina?

Klik op één van bovenstaande links om direct naar het betreffende onderdeel te springen.


We schreven al eerder dat links (linkbuilding) een onbetwiste noodzaak is voor zoekmachine optimalisatie. In dit artikel kwamen ook al even interne links naar voren. Interne links dragen bij aan een goede structuur binnen je website en dienen als een soort spinnenweb; ze verweven pagina’s met elkaar zodat de ‘spider’ van Google eenvoudig en via een logische manier kan navigeren binnen je website.

Maar niet alleen de zoekmachine navigeert gemakkelijk via het spinnenweb, ook je bezoeker. En daarom kan een inhoudsopgave bovenaan een lang artikel een welkome aanvulling zijn op je vers geschreven artikel. Het vereenvoudigt het zoeken naar bepaalde informatie binnen je artikel. In één klik zit de bezoeker waar hij zijn moet. Wel zo fijn natuurlijk.

Zoals je boven deze kop kunt zien staan hier een viertal subkoppen die klikbaar zijn. Wanneer je er op klikt navigeer je verder binnen dit artikel, binnen deze pagina. Interne links op een pagina dus.


Interne links binnen een pagina zijn dus goed om je bezoeker eenvoudig binnen een lange tekst te laten springen naar de informatie die hij zoekt. Met de verkorte aandachtsspanne waarmee het internet gekenmerkt wordt is het noodzaak om je bezoeker eenvoudig, maar vooral snel, van de informatie te voorzien waar hij naar op zoek is.

Een lange tekst opgedeeld in alinea’s en koppen is prima, maar je kunt niet van de bezoeker verwachten dat hij de gehele tekst gaat scannen op de informatie waar hij naar op zoek is. De bezoeker moet in een ‘split-second’ kunnen zien waar hij moet zijn. Denk hierbij aan de 2-seconden-regel. Vandaar dat je interne links gebruikt binnen een pagina. Om je bezoeker tegemoet te komen. En de zoekmachine niet te vergeten.


Je gebruikt interne links binnen een pagina wanneer je een lange tekst op een pagina hebt staan. Of een pagina waar je veel andere soorten content op hebt staan zoals bijvoorbeeld een reeks video’s onder elkaar. Met een inhoudsopgave navigeert je bezoeker eenvoudig naar de voor hem relevante informatie.

Ook is het bijvoorbeeld handig om net boven de footer een button te implementeren die je weer naar boven aan de pagina brengt, zoals in de afbeelding hieronder te zien is op onze webdesign website. Overigens maken wij gebruik van een dynamische button in plaats van een statische knop. De knop scrollt mee wanneer je naar beneden of boven scrollt.

interne links op een pagina

Deze knop kan erg handig zijn wanneer je bijvoorbeeld veel reacties onder een artikel hebt staan. De bezoeker kan met één druk op de knop naar boven navigeren, waar doorgaans je menubalk zit. Hierdoor is de kans groter dat de bezoeker nog een tijdje op je website blijft doordat hij een ander item aanklikt in de menubalk.


WordPress biedt niet standaard de optie om op eenvoudige wijze interne links op een pagina te maken, alhoewel in sommige thema’s deze functie wel is verwerkt. Voor de mensen die geen kennis hebben van HTML en/of willen knoeien in de code van de pagina zijn er plugins te downloaden die je kunnen helpen bij het aanmaken van interne links binnen de pagina.

Zelf geven wij de voorkeur aan het handmatig beheren van de interne links op een pagina. Wie basiskennis heeft van HTML kan dit vrij eenvoudig zelf uitvoeren en zelfs voor iemand zonder kennis van HTML is het niet al te moeilijk als je precies uitvoert wat we beschrijven.

Zoals je boven aan deze pagina hebt kunnen zien zijn de 4 subkoppen klikbaar. Wanneer je hier op klikt kom je bij de betreffende H2 kop terecht. We hebben dit mogelijk gemaakt om zogenaamde ‘anchors’ (ankers) aan te brengen op de plek waar we naar toe willen linken. De link die ontstaat noemen we een ‘anchorlink’.

Het anker toevoegen is vrij eenvoudig. Je doet dit met een code. De code die we gebruiken om een anker te plaatsen is als volgt.

< ID=”NAME” >

NAME is natuurlijk fictief. Je kunt hier zelf invullen wat je wilt. Let er wel op dat je enkel kleine letters en GEEN spaties gebruikt. Nu je weet elke code gebruikt moet worden voor het anker wordt het tijd om de plaats van het anker te bepalen. Je doet dit in de tekst editor van WordPress. Wanneer je een ander CMS gebruikt zal dit natuurlijk anders zijn/genoemd worden, maar de basis is hetzelfde; je moet in de HTML code van de geschreven tekst. Je vindt de tekst editor naast het WYSIWYG tabblad.

interne links op een pagina

Wanneer je het tabblad hebt aangeklikt zie je de HTML code van je geschreven tekst. Binnen deze code zul je op zoek moeten gaan naar de plaats waar je het anker wilt aanleggen. Je kunt eenvoudig zoeken door gebruik te maken van de zoekfunctie. Je doet dit door op CTRL + F te drukken voor Windows en op COMMAND + F voor Mac.

In ons voorbeeld willen we in bovenstaande koptekst 2 (H2) een anker aanbrengen. In de code ziet dat er dan als volgt uit.

interne links op een pagina

Uit de afbeelding is op te maken dat we het anker in de kop “Hoe maak je interne links binnen een pagina?” willen plaatsen en dat we als NAME voor het anker gekozen hebben voor “hoeinternelinks”. Let ook hier weer op het gebruik van kleine letters en het ontbreken van spaties.

Om de link actief te maken hoeven we nu alleen nog de plaats te selecteren vanwaar we willen linken naar het anker. In dit geval gaat het om de laatste subkop uit onze inhoudsopgave. De link toevoegen doen we via de reguliere manier zoals we in ons artikel over linkbuilding al beschreven. Echter kiezen we nu niet voor een reeds bestaande link, maar moeten we de opgegeven ID NAME invoeren.

interne links op een pagina

Zoals je op de afbeelding kunt zien voeren wij in ons geval ‘hoeinternelinks’ in met een Hashtag ( # ) daar voor.

En zo eenvoudig is het dus om interne links op een pagina te maken.


Linken naar een bepaald gedeelte van een andere pagina

Je hebt dus interne links die naar een andere pagina binnen je website verwijzen. Je hebt interne links die binnen dezelfde pagina navigeren. En je hebt de mogelijkheid om naar een bepaald gedeelte van een pagina te linken.

Dit is erg handig wanneer je op je website bijvoorbeeld direct naar de tabel met tarieven wilt verwijzen vanaf een pagina en niet naar het begin van de pagina met tarieven waar mogelijk nog een lap tekst staat. Zo stuur je eenvoudig en snel de bezoeker naar de plek waar je hem graag wilt hebben.

In ons geval doen wij dat met onze aanvragen voor offertes. Wanneer een bezoeker interesse heeft om een offerte aan te vragen moet hij zo min mogelijk afgeleid worden. De header en de ‘ben-jij-een-winnaar-knop’ rechtsboven leiden dan enkel maar af. In zo’n situatie wil je dat de bezoeker direct bij het aanvraag formulier terecht komt en deze invult.

Een schoolvoorbeeld van conversie optimalisatie.

Vond je dit artikel nuttig? Gebruik dan onderstaande knoppen om te delen via je social media kanalen. Waarderen we altijd enorm!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...