Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Keyword research: ‘Hoe vind ik de juiste zoektermen?’

Een zeer belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is je keyword research (zoekwoordonderzoek). Het is misschien overdreven verwoord, maar hoe denk je winst te kunnen maken met je website als je je op de compleet verkeerde zoekwoorden aan het richten bent? Een website valt of staat met de juiste thema’s en landingspagina’s, dus sla je slag en leer hoe jij een goed zoekwoordonderzoek doet.

We zullen in dit item een aantal onderdelen betreffende keyword research voor je behandelen. De punten hierin zijn:

  • Waar begin ik?
  • Invulling van de keywords
  • Low level keywords
  • Bepaal de waarde van een zoekwoord

Waar begin ik?

De fout die menig website eigenaar maakt, begint al bij de opbouw van de website. Zij beginnen lukraak hun website te bouwen, plakken hier een menuutje in en gaan eens kijken naar ‘leuke’ zoekwoorden. Wanneer je dit doet, kun je al direct gaan beginnen met je eigen fouten herstellen. Een goede zoekmachine optimalisatie begint namelijk al bij het bepalen van je keywords VOORDAT je je website gaat invullen.

We gaan er in dit geval van uit dat de template van je website rond is, maar dat je de invulling nog niet gedaan hebt. Dit is goed, want nu kun je je onderzoek doen, voordat je de invulling van je website hierop aan gaat passen. Je zoekwoordonderzoek zal starten bij het bepalen van thema’s. Wij bij SAM Online Marketing hebben dit ook gedaan. Onze website is namelijk opgebouwd uit een aantal categorieën. Hierna zijn wij op basis van deze categorieën op zoek gegaan naar hieraan gerelateerde zoektermen.

Al onze zoekwoorden zijn gerelateerd aan één van onze categorieën. In deze categorie is een thema of hoofdonderwerp bepaald. Dit onderwerp komt in al onze landingspagina’s terug. Dit is niet alleen makkelijker voor de bezoeker en voor jezelf, maar ook voor je ranking positie. Het zal je vindbaarheid verbeteren.

We gaan dus beginnen aan deel één van je zoekwoordonderzoek: Bepaal één of meerdere thema’s voor je website en categoriseer deze voor jezelf. Ga hierna op zoek naar gerelateerde zoektermen. Hier heb je verschillende hulpmiddelen bij. Je kunt hiervoor Google zelf gebruiken – typ een zoekterm in en Google geeft je vanzelf een aantal suggesties – maar een website die wij hier zelf erg prettig voor vinden is keywordtool.io.

keyre2

Invulling van de keywords

Nu jij de categorieën van je website hebt bepaald en hier gerelateerde zoektermen bij hebt gevonden, is het zaak de zoektermen in kaart te brengen. Hierbij moet je op twee dingen letten. Hoe vaak wordt er per maand op de term gezocht en hoeveel andere bedrijven proberen er ook op deze term te ranken? Als je dit hebt bepaald, kun je gaan kijken naar de invulling van de zoekwoorden.

Allereerst is het belangrijk dat je kijkt naar je concurrentie hierin, zoals je in onze blog van vorige week over concurrentie analyse hebt kunnen lezen. Hoeveel woorden hebben zij bijvoorbeeld gebruikt in hun SEO teksten en hoe is hun linkbuilding opgebouwd. Schrijf voor jezelf bij al deze zoekwoorden op hoe je ze wilt invullen en aan welke categorie ze gerelateerd moeten zijn.

Je takenlijst bestaat nu dus uit het volgende:

  • Bepaal je thema’s en categoriseer deze
  • Vind gerelateerde zoekwoorden bij je categorieën
  • Verdiep je per zoekwoord in het zoekvolume en de concurrentie hierin
  • Ga op basis van de concurrentie en het zoekvolume na hoe je de landingspagina in wilt vullen

Low level keywords

Natuurlijk wil jij zo snel mogelijk ranken op de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Dit levert namelijk de meeste bezoekers op je website op. Echter zijn de zogeheten low level keywords vaak nog belangrijker dan deze grote zoektermen. We zullen je uitleggen waarom.

Als je website nog niet zo lang bestaat, of je hebt nog nooit samengewerkt met een SEO specialist, dan heeft jouw website nog niet zoveel autoriteit als je concurrenten. Vaak is het dan schier onmogelijk om ze van hun positie op de grote zoekwoorden af te stoten. Hierom kun je je vooral in het begin beter richten op de low level keywords. Deze hebben twee grote pluspunten.

Low level keywords hebben vaak een relatief lage concurrentie. Hierdoor is het makkelijker om hier bovenaan te eindigen. Daarbuiten zijn ze zeer specifiek. Als jij de juiste low level keywords hebt gevonden, zal je conversie ook relatief hoog liggen. Hierna kan het bouwen beginnen. Als je hoog op deze zoektermen scoort, zal je ook een hoop natuurlijke bezoekers aantrekken. Dit komt de autoriteit van je website ten goede. Dit kun je later gebruiken voor deze grote zoekwoorden. We willen hierbij weer even terugschakelen naar de categorieën.

Je hebt eerder in dit topic al je categorieën voor je keyword research bepaald. Hier is vaak een hoofd zoekwoord aan verbonden. Dit is de pagina met het hoogste zoekvolume en ook de meeste concurrentie. Er is een mooie manier om je low level keywords te gebruiken om deze ‘hoge’ pagina te laten scoren. Deze zoekwoorden zijn vaak long tail zoekwoorden en bevatten het hoofdzoekwoord. Je teksten zullen dus gerelateerd zijn aan deze hoofdpagina. Zorg er in je interne linkbuilding structuur voor dat deze pagina’s aan elkaar gelinkt worden. In onze blog over de silo structuur heb je hier al meer over kunnen lezen.

keyre3

Bepaal de waarde van een zoekwoord

In het vakgebied online marketing – en hierna iets specifieker zoekwoordonderzoek – is het begrip efficiëntie van groot belang. Als je niet oplet, ben je namelijk vaak veel te veel tijd kwijt voor een relatief klein onderwerp. Je ROI (Return On Investment) is hierbij veel te klein. Dit geldt ook voor je zoekwoordonderzoek.

Je hebt je zoekwoorden bepaald, het zoekvolume in kaart gebracht en hierbij ook je concurrentie. Het is hierbij ook belangrijk om te filteren. Soms is de concurrentie in verhouding tot het zoekvolume en de conversie hiervan te laag. Op dat moment raden wij je aan je aandacht naar een ander zoekwoord, waarbij het zoekvolume in verhouding tot de concurrentie positiever is.

Tot zover de bouwstenen voor een kwalitatief goed zoekwoordonderzoek. Wij snappen het als je door de bomen het bos niet meer ziet, of wanneer dit veel te veel werk voor je is. Wil je daarom hulp bij je keyword research of bij je gehele zoekmachine optimalisatie, kun je altijd contact met ons opnemen via 085 – 3035745.

Tot volgende week!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...