Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Klanten werven via internet – Hoe doe je dat?

Van bezoeker naar klant. Toch wel de filosofie die als een rode draad door onze business heen loopt. Maar loopt deze filosofie ook als een rode draad door jouw onderneming? Klanten werven via internet zou een fundamenteel onderdeel moeten zijn van elke business. Ook in jouw business! Weet je niet hoe je dit doet? Lees dan snel verder hoe je succesvol meer klanten kunt werven via het internet.

Heb jij al je Click Through Rate verhoogd?

Klanten werven via internet

Zowel online als offline ondernemingen zijn altijd op zoek naar meer omzet. Naar meer klanten. Naar nieuwe manieren om klanten te werven. Maar niet iedere onderneming weet op een succesvolle wijze nieuwe klanten te werven via het internet. Dit komt omdat klanten werven via internet net even anders gaat dan in de offline wereld.

Om van bezoekers klanten te maken hoef je niet per se een hele nieuwe weg in te slaan. Een aantal aanpassingen binnen de bestaande website kan al erg veel betekenen. We schreven bijvoorbeeld al eerder hoe je vrij eenvoudig je click through rate kunt verhogen. Ook schreven we een artikel over hoger in Google komen door te focussen op longtail zoektermen i.p.v. shorttail keywords. Maar het beste rendement zul je altijd behalen met website optimalisatie, ook wel conversie optimalisatie genoemd. Hierbij richt je je website volledig in voor commercieel gebruik. Door uitgebreid te testen hoe je bezoeker je website gebruikt kun je waar nodig aanpassingen doen om de bezoeker beter te begeleiden tijdens zijn bezoek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aantrekkelijke ‘call to action buttons’ en verleidende paginatitels.

Je website (laten) optimaliseren is met recht dé beste methode om klanten te werven via internet.

Meer klanten werven via internet – 10 Praktische Tips

Door onze eigen praktijkervaring weten we inmiddels hoe we op succesvolle wijze voor onze klanten nieuwe klanten binnen kunnen halen. Hoe we hun website moeten inrichten om effectief het klantenbestand toe te laten nemen. Welke online marketing technieken we toe moeten passen om tot het gewenste resultaat te komen; van bezoeker naar klant.

10 Praktische Tips om meer klanten te werven via internet

Wie niet deelt, zal nooit vermenigvuldigen. Daarom delen we onze opgedane kennis met je. Met deze 10 Praktische Tips om klanten te werven via internet kun je alvast een goed begin maken.

Wie niet deelt, zal ook niet vermenigvuldigen

Sharing is caring. Een veelgehoorde uitspraak (op internet). De meesten kennen het gezegde wel; wie wilt vermenigvuldigen, zal moeten delen. Deel kennis met je bezoekers. Geef kortingen weg. Schrijf een e-book over je vakgebied of een geheim rapport en geef deze gratis weg aan inschrijvers op je nieuwsbrief. Vooral deze laatste tip is super succesvol en is van toepassing op onze tweede tip. Wij doen dit (momenteel wat minder prominent dan we eerst deden) met onze SEO Scan.

Herinner je bezoeker aan je bestaan door een nieuwsbrief

Als je onze eerste tip succesvol toepast is deze tip perfect om meer klanten te werven via het internet. E-mailmarketing is ‘HUGE’. Verkrijg e-mailadressen door een freebie aan te bieden. Een E-book, een geheim rapport of andersoortig spannend document is een prima lokkertje om het e-mailadres van een potentiële klant te kunnen bemachtigen. Deze bezoeker geeft aan interesse te hebben in jouw producten en/of diensten en is dus bij uitstek geschikt om om te zetten in een klant. Ook bestaande klanten kun je via e-mail marketing een reminder geven van je bestaan en wellicht verleiden tot een vervolg aankoop en/of upsell.

Wees je bewust dat Content nog steeds King is

In een eerder artikel schreven we al dat Content King is. En dit blijft zo. Mensen zoeken veelal naar informatie op internet. Of gebruiken internet voor vermaak. Kijk naar de populariteit van bijvoorbeeld YouTube. Of hoeveel mensen dagelijks Nu.nl checken. Allemaal omdat er interessante content op deze websites te vinden is. Zorg voor kwalitatieve content. Liever kortere artikelen die hout snijden, dan ellenlange lappen tekst die kant noch wal raken. Wanneer je waarde meegeeft aan je bezoeker zal de bezoeker sneller geneigd zijn om je website opnieuw te bezoeken en misschien wel over gaan tot aankoop van je product of dienst.

Wees specifiek, kies bewust

Wie tegen iedereen praat, praat tegen niemand. Over het algemeen genomen scoort een zeer specifieke niche (markt of deelmarkt) vele malen beter dan een website die zich richt op Jan en alleman. Probeer je markt zo klein mogelijk te maken. Stel dat je een webshop wilt beginnen in voetbalartikelen. Dit is zo’n brede markt, dat het lastig wordt om de mensen te bereiken. Maar wat als je je richt op amateurkeepers in de leeftijd van 6 tot 18 jaar? Verklein je markt, vergroot je omzet.

Zet vol in op SEO

Dat wij groot fan zijn van SEO mag geen geheim meer zijn. Het is een vaststaand feit dat Google voor zo’n 90% van de gebruikers het startpunt is van hun online zoektocht. Bovenaan in Google staan met je website is een garantie op honderden, soms wel duizenden, maandelijkse bezoekers. Dit zijn allemaal gerichte bezoekers die specifiek op zoek zijn naar jouw producten en diensten. Deze bezoekers omzetten naar klanten moet dan ook niet heel moeilijk meer zijn, mits je website natuurlijk volledig is geoptimaliseerd voor conversie.

Schep duidelijkheid

Nergens is de aandachtsspanne van een mens zo klein als op internet. We schreven al eerder over de 2-seconden-regel en de vouw van een website. Zorg dat direct duidelijk wordt voor een bezoeker wat hij kan vinden op je website. Als je producten of diensten aanbiedt, doe dit dan prominent en wees niet bang om je prijzen duidelijk in beeld te brengen. Hoe vaak ben je zelf al op een website terecht gekomen welke je weg hebt geklikt omdat het aanbod niet duidelijk was? Bekijk je website vanuit de ogen van een bezoeker. Wat zou de bezoeker over moeten halen om klant te worden? Breng dit zo duidelijk mogelijk naar voren op je website.

Schakel van wij naar wij samen

Hoe vaak kom je wel niet op een website waar bovenaan de homepage staat: “Welkom op onze website”. Dit is zo 1776. Een regelrechte dooddoener. Je potentiële klant is op zoek naar jouw product of dienst. Het klinkt heel gek, maar het zal de bezoeker weinig schelen of hij het product of de dienst aanschaft op de website van Pietje of op de website van Henk. De bezoeker wilt ergens wat meer over weten. Of vermaakt worden. Geef de bezoeker waar hij op zoek naar is. Los problemen op waar je potentiële klant mee zit en spreek hierbij over wij samen. Te vaak zien we nog een heel arsenaal aan bulletpoints waarom bedrijf X zo geweldig is. Stop daar mee en leg je focus op samenwerken.

Geloof

Geloof in jezelf. Geloof in je business. Geloof in het internet. Geloof in je bezoekers. Geloof in je klanten. Geloof in klanten werven via internet. We schreven eerder al een artikel waarom slechts een enkeling echt succesvol wordt op internet en het merendeel van de start-ups binnen een jaar al weer verdwenen zijn. Lees het artikel aandachtig door en geloof er in.

Actie, Actie en nog eens Actie

In hetzelfde artikel waar we in onze vorige tip naar verwezen beschrijven we waarom geloof, actie en resultaat volledig met elkaar verweven zijn. Het is ook vrij logisch; wanneer je ergens niet echt in gelooft, zul je minimale actie nemen waardoor ook je resultaten tegen zullen vallen. Geloof ergens heilig in en je zult bergen kunnen verzetten, waardoor het resultaat daar ook naar is natuurlijk. Misschien is dit wel onze beste tip in het gehele artikel, al heeft het een hoog open-deur-gehalte. Onderneem actie! Vandaag nog! NU!!

Durf uit te besteden

De laatste tip die we je meegeven is er één waar veel ondernemers vrij veel moeite mee hebben; het uitbesteden van zaken waar ze niet goed in zijn, geen tijd voor hebben of iets wat ze überhaupt nog nooit gedaan hebben. Iedereen heeft zo zijn talenten. Waarom zou je je talent om te verkopen laten versloffen omdat je de zoekmachine optimalisatie van je website voor eigen rekening wilt nemen? Waarom zou je beginnen aan online adverteren als je slechts een aantal artikelen hebt gelezen over Google AdWords, maar er nooit mee gewerkt hebt? En waarom zou je zelf een website bouwen als je veel beter bent in klanten werven via internet?

Leer zaken uit te besteden die je alleen maar tijd, energie en geld kosten en hou tijd, geld en energie over om je eigen talenten verder te ontplooien.

Wij zijn goed in je online vindbaarheid vergroten en van je bezoekers klanten maken. Wij maken van talenten winnaars. Samen onze talenten bundelen?

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...