Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
Lokale SEO
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Lokale SEO: Belangrijker dan ooit!

Aan de andere kant van de oceaan is het een normaal begrip, maar in Nederland weet nog niet iedereen er het fijne van: Lokale SEO. Als ondernemer is het voor jou belangrijk om vooral in je directe omgeving gevonden te worden. Waar Google voorheen 7 lokale zoekresultaten zag, zijn dit er nu nog maar 3. Het is nu des te belangrijker om je bedrijf voor al haar locaties te optimaliseren. Vandaag leer je alles over lokale SEO en hoe je dit voor je bedrijf kunt gebruiken. Hoe wordt jij lokaal gevonden?

Heb jij ook al gelezen over de MOZ Toolbar: een handige Tool, ook voor je lokale SEO!

3 belangrijke punten

Google hanteert drie beoordelingscriteria voor lokale zoekresultaten. In de beoordeling van verschillende websites letten zij naar eigen zeggen op relevantie, afstand en prominentie.

Relevantie
Hier bekijkt Google hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met dat waar iemand naar zoekt. Door gerichte, kwalitatieve content te schrijven, kan Google bepalen of jouw expertise aansluit op dat waar de consument naar zoekt.

Afstand
Hier kijkt Google of de locatie van het bedrijf aansluit op de locatie van waar de zoekterm wordt ingevoerd. Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden in de regio Amsterdam, zorg er dan voor dat het prominent naar voren komt dat jouw bedrijf in Amsterdam gelegen is, wat ons direct brengt bij ons derde punt.

Prominentie
Google kijkt ook hoe prominent bedrijven aanwezig zijn in de online of offline wereld. Ze maken een afweging tussen online bekendheid en offline bekendheid. Zo zullen beroemde merken, winkelketens of andere merknamen prominenter naar voren komen in de lokale zoekresultaten. Daarbuiten kijkt Google ook naar online informatie die het over het bedrijf kan vinden.

Om online bekender te worden, en beter naar voren te komen in de lokale zoekresultaten, moet je volgens Google extra aandacht geven aan het maken van links, het schrijven van artikelen en het opgeven van bedrijfsinformatie aan adres- en telefoonboeken. Ook Google-recensies en de beoordeling hiervan wegen mee in je uiteindelijke lokale positie. Google: ‘Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf in de lokale zoekresultaten’.

 glo2

Google My Business

Om lokaal gevonden te worden, is het van groot belang om je bedrijf aan te melden en je locatie te verifiëren bij Google My Business. Het medium is enkele jaren geleden geïntroduceerd en Google hecht er steeds meer waarde aan, maar om jezelf aan te melden moet je toch wat moeite doen. Het verificatieproces kan enige tijd in beslag nemen. Toch zullen we je aan de hand van een stappenplan helpen je account op te zetten.

Account aanmaken
Allereerst moet je je aanmelden bij Google My Business. Als dit eenmaal gebeurd is, kun je de locaties van je bedrijf hieraan toevoegen. Je geeft de locatiegegevens op en stuurt deze op naar Google. Vervolgens moet je bedrijf nog wel geverifieerd worden. Dit is het meest tijdrovende proces.

Verificatie
Google moet kunnen bevestigen dat er een bedrijf is op de locatie die u heeft aangegeven. Via de post wordt er een 6-cijferige pincode naar het opgegeven adres gestuurd, waarna je deze in dient te voeren via uw Google My Business account.

Opgeven informatie
Nadat de verificatie is doorlopen, zit het werk er nog niet op. Het is namelijk ook belangrijk informatie over je bedrijf te geven. Denk hierbij aan openingstijden, telefoonnummer en de URL van je website. Om te kunnen bepalen of je diensten aansluiten op zoekopdrachten, is het ook belangrijk om categorieën te kiezen waarin je actief bent.

glo3

On-page factoren in lokale SEO

Ook door middel van on-page optimalisatie kun je jezelf lokaal vindbaar maken. Dit begint al bij je locatiegegevens. Neem in bijvoorbeeld de footer op je pagina je postcode, telefoonnummer en adres op. Zo kan Google zien waar jou bedrijf gelegen is. Het is echter ook mogelijk om op jezelf door middel van landingspagina’s beter vindbaar bij jou in de regio te maken. Dit is nog vrij simpel ook. De locatie waarin je gevonden wilt worden moet prominent naar voren komen op de landingspagina. Doe het volgende:

  • De stad of regio, met een relevante zoekterm, moeten in de Title Tag naar voren komen
  • De stad of regio, met een relevante zoekterm, moeten in de H1 naar voren komen
  • De stad of regio, met een relevante zoekterm, moeten in de URL naar voren komen
  • De stad of regio, met een relevante zoekterm, moeten in de content van de pagina naar voren komen

Als jij je lokale SEO goed uit wilt voeren, moet je in ieder geval een Google My Business account aanmaken en deze verifiëren. Daarbuiten moet je locatie ook een prominente positie op je website hebben. Echter zijn ‘local citations’ en ‘local reviews’ minimaal net zo belangrijk om lokaal gevonden te worden. Wil jij hier meer over weten, of wil jij je lokale SEO uit laten voeren door een professional, neem dan vandaag nog contact met ons op!

Tot volgende week! 

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...