Lokale vindbaarheid anno 2018
Anno 2018 wordt lokale vindbaarheid in Google steeds belangrijker. Men gaat steeds meer op zoek naar bedrijven uit de regio, en ook op lokale basis wordt de concurrentie steeds heviger. Daarbij wordt het steeds lastiger om te optimaliseren voor ‘zoekwoord + stad’, waardoor je creatiever moet worden in jouw benadering. Gelukkig kun je met deze 4 tips een heel eind vooruit. Hoe werkt lokale vindbaarheid anno 2018? Je leest het hier!
NAP-gegevens
Wil je lokaal gevonden worden in Google, dan is het voor de zoekmachine ook belangrijk dat je daadwerkelijk in de regio gelegen bent. Google probeert de meest relevante zoekopdrachten weer te geven, dus het wil niet een zoekresultaat weergeven van een bedrijf dat niet in de regio van de zoeker te vinden is. Je kunt dit bewijzen aan Google door de NAP-gegevens (Name, Address, Phone Number) op consistente basis over de website te verwerken, zoals in de footer en op de contactpagina.
De consistentie in de NAP-gegevens gelden niet alleen voor jouw website zelf, maar ook voor andere locaties, waarover later meer.
Google Mijn Bedrijf
Het Google Mijn Bedrijf account begint een steeds grotere rol te spelen in de lokale vindbaarheid van een bedrijf. Als je lokaal gevonden wilt worden, kan een Google Mijn Bedrijf account dan ook niet ontbreken.
Zorg er voor dat jouw Google Mijn Bedrijf account aangemeld is én is geverifieerd. Alleen dan heb je profijt hiervan. Zorg er tevens voor dat het account volledig is ingevuld. Denk hierbij aan de NAP-gegevens, openingstijden, foto’s en de beschrijving.
Behalve deze gegevens, kun je profijt halen uit de categorie waarin jouw bedrijf valt. Vul allereerst de ‘primaire’ categorie in, maar vergeet daarbij ook niet om eventuele extra relevante categorieën te selecteren.
Heeft jouw bedrijf meerdere locaties? Dan heb je geluk! In Google Mijn Bedrijf is het namelijk mogelijk om meerdere locaties te verwerken. Vul de gegevens voor iedere locatie in en zorg dat hier geen slordigheidsfouten in zitten!
Reviews
Ook reviews spelen een essentiele rol in de lokale vindbaarheid in Google van jouw website. Vaak concentreert men zich op beoordelingswebsites als Feedback Company of Klantenvertellen.nl, maar reviews via Google zelf zijn net zo belangrijk, of misschien nog zelfs wel belangrijker. Google Reviews is PR in de puurste vorm. Men kan vrij schrijven over wat ze over jouw bedrijf vinden. Tevens geeft het jou een goeie gelegenheid om in het openbaar te kunnen reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen.
Reviews helpen je niet alleen om lokaal hoger in Google te komen, ook zorgen ze dat je opvallender in beeld komen. Vanaf één enkele beoordeling geeft Google namelijk al sterren weer bij jouw zoekresultaat in het Google Places gedeelte. Dit geeft de bezoeker extra bevestiging dat het met een goed en legitiem bedrijf te maken heeft.
Lokale bedrijfsgidsen en andere lokale links
Tot slot is het niet alleen belangrijk dat Google op haar eigen kanalen ziet waar jij gelegen bent, maar de zoekmachine raadt het ook aan dat je op andere relevante plekken terug te vinden bent. Lokale bedrijvengidsen en andere lokale websites spelen hier een zeer grote rol in. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan als het in kaart brengen van websites met lokale IP-adressen, maar vooralsnog houdt Google hier nog amper rekening mee.
Hulp bij de lokale vindbaarheid van uw website
Al met al zijn er diverse tactieken die je aan kunt halen als u lokaal gevonden wilt worden. De consistentie invoering van de NAP-gegevens (Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer), zowel op de eigen website als op andere websites, speelt hier een grote rol in. Bovendien reikt Google zelf ook al diverse hulpmiddelen aan, zoals Google Mijn Bedrijf en Google Places. Toch kan de lokale optimalisatie voor deze zoekmachine enkele haken en ogen met zich meebrengen. Wil je toch liever hulp van een professional hierbij? Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op via de knoppen en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden met een SEO specialist.
Bekijk hier hoe we 2018 afgesloten hebben!