Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Mobile friendly label – Nieuwe SEO ranking factor?

Mobile friendly label – Al eerder schreven we een artikel over een beveiligde verbinding als mogelijk nieuwe SEO rankingfactor van Google. Inmiddels zijn wij achter de schermen hard aan het werk aan onze beveiligde verbinding. En niet zonder reden natuurlijk.

Een weekje geleden plaatste Google een artikel online over het nieuwe “mobile friendly label”, een ‘stempel’ voor mobielvriendelijke websites.Net als in ons artikel over de beveiligde verbinding als ranking factor voor SEO voorzien wij een nieuwe seo ranking factor in het mobile friendly label. Ontdek in dit artikel alles wat je moet weten over het nieuwe mobielvriendelijke label van Google.

Lees ook eens verder over Google Alerts!

 

Mobile friendly label van Google – Waarom een nieuwe ranking factor?

In Google’s eigen artikel over het mobile friendly label slaan ze in de eerste drie zinnen de spijker volledig op z’n kop:

“Have you ever tapped on a Google Search result on your mobile phone, only to find yourself looking at a page where the text was too small, the links were tiny, and you had to scroll sideways to see all the content? This usually happens when the website has not been optimized to be viewed on a mobile phone.”

Zoals wij in eerdere artikelen als de Google Penguin update 3.0 en Google pagerank al schreven, blijft Google’s doelstelling onveranderd: kwaliteit bieden aan haar bezoekers. Samen met bovenstaande quote maakt dit direct duidelijk waarom Google het ‘mobile-friendly-label’ mogelijk in gaat zetten als ranking factor voor SEO.

Het is gruwelijk irritant wanneer je op een smartphone of tablet moet in- en uitzoomen om tekst te lezen, afbeeldingen niet passend zijn aan het schermformaat en je (interne) links onmogelijk aan kunt klikken!

Met de enorme explosie aan mobiele apparaten die de markt en (ons leven) hebben verrijkt de afgelopen jaren is de nood aan een responsive webdesign hoog. En met het nieuwe Google label voor mobiel vriendelijke websites niet langer broodnodig, maar waarschijnlijk absoluut noodzakelijk om succesvol te worden op het internet.

Mobile friendly label in de praktijk

Zoals altijd worden nieuwe Google updates als eerst uitgerold aan de andere kant van de oceaan. De test met het mobielvriendelijke label vormt hier geen uitzondering op. Gebruikers van Google in Nederland zullen dus nog even moeten wachten voordat zij op hun smartphone de volgende afbeelding te zien krijgen:

mobile friendly label

Zoals je in de afbeelding kunt zien valt het natuurlijk wel al te testen via de reguliere versie van Google: Google.com.

Echter leidt Google je doorgaans weer terug naar de Nederlandse versie van de zoekgigant (omdat dit de meest relevante zoekresultaten voor jou oplevert en dus de beste gebruikservaring biedt). De makkelijkste manier om bovenstaande afbeelding op je smartphone te verkrijgen is door de taal in de instellingen van je webbrowser op Engels in te stellen.

Google plaatst dus ‘mobiel vriendelijk’ direct voor de meta description in de zoekresultaten zodat gebruikers direct kunnen zien of de website uit de zoekresultaten geschikt is om te bekijken op hun smartphone of tablet.

Natuurlijk zal dit de gebruikservaring alleen maar ten goede komen; niet langer meer geïrriteerd raken wanneer je weer eens op een website terecht komt die niet mobielvriendelijk is.

Daarom is de kans ook zo groot dat Google het mobile friendly label in de toekomst ook daadwerkelijk in gaat zetten als ranking factor om hoog in Google te komen.

Mobiel vriendelijke website – Waar moet je op letten?

Het belangrijkste aan het mobile friendly label is iets wat we vaker zeggen: seo teksten schrijven, seo landingpagina’s maken en mikken op short- en longtail zoekwoorden. Doe het niet voor Google, maar altijd voor je bezoekers.

Uiteindelijk zijn het de bezoekers die iets met je website moeten doen. Een website die gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker is automatisch een website waarop meer gebeurt dan op een website die niet gebruiksvriendelijk is en Google zal je website daarom positiever beoordelen wat je ranking weer ten goede komt.

Bekijk het simpelweg zo: wanneer jij op een website terecht komt die Google al schetste, (met veel in- en uitzoomen, horizontaal scrollen en waarbij de links moeilijk klikbaar zijn) dan klik je die toch ook weg?

Voorkom dat jouw website de website uit het voorbeeld wordt!

Een mobielvriendelijke website kun je op twee manieren bouwen:

  • Een aparte mobiele website (laten) bouwen, wat veel extra onderhoud vergt
  • Gebruik maken van een responsive webdesign

Vandaag de dag zijn er zat (gratis) responsive themes te downloaden, vooral als je WordPress als CMS gebruikt. Dit is de makkelijkste manier om (zelf) een website te bouwen die zonder problemen het ‘mobile friendly label’ draagt.

Vier absolute dont’s voor een mobile friendly website:

  • Gebruik maken van software die niet compatible is op een smartphone zoals flash.
  • Tekst alleen leesbaar maken door in- en uit te zoomen.
  • Horizontaal scrollen om de gehele webpagina te bekijken.
  • Tekst op elkaar proppen zodat links niet klikbaar zijn.

Om zelf alvast aan de slag te gaan met het mobile friendly maken van je website heeft Google een tool online gezet waar je kunt checken of jouw website al mobielvriendelijk is.

mobile friendly label

Ook kun je via je webmastertools account controleren of alle pagina’s van je website mobielvriendelijk zijn. Onder het kopje ‘zoekverkeer’ tref je sinds kort de subkop ‘Mobiele bruikbaarheid’. Als je website pagina’s bevat die niet gebruiksvriendelijk zijn voor mobiele bezoekers meldt Google dat op deze pagina.

Heb je na de ‘Mobile Friendly Test’ van Google zelf behoefte aan een uitgebreidere SEO scan van je website? Laat je website dan door ons scannen en ontdek direct de verbeterpunten op jouw website!

Klik hieronder op de oranje knop!

Doe snel de gratis SEO scan en ontdek waar het beter kan.

Heb je hulp nodig bij het (om) bouwen van je website naar een responsive webdesign zodat jij klaar bent wanneer Google besluit om het mobile friendly label als SEO ranking factor mee te laten tellen in de waardering van je website?

Kies dan voor een samenwerking met een specialist die al jaren alleen nog maar met responsive webdesigns werkt!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...