Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
personeel op social media
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Oh Jee, je personeel op social media

Dat social media enorm krachtig is schreven we al eerder in onze artikelen over virale marketing en inhakers op social media. Hier hadden we het vooral over de positieve uitwerking van social media. Natuurlijk zit er ook een keerzijde aan de medaille; wat als je personeel op social media zit en daar zaken op plaatst die je liever niet terug ziet? Lees verder om voorbeelden uit de praktijk te zien en hoe je hier mee om kunt gaan. En misschien nog wel beter; hoe voorkom je dat je personeel op social media je goede bedrijfsnaam om zeep helpt?

Personeel op social media

Het personeel wat onder werktijd een potje zit te patiencen is inmiddels op één hand te tellen. Met de komst van Sociale Media en de smartphone ligt de wereld letterlijk in onze handpalmen. Het mag geen geheim zijn dat een groot deel van de beroepsbevolking ook tijdens werktijd gebruik maakt van social media.

Op zich is dat natuurlijk al vervelend voor een werkgever, maar ach… stiekem weten we ook wel dat je dat (bijna) niet tegenhoudt. Maar wat als je personeel op social media je goede naam te grabbel gooit?

Het is de nachtmerrie van menig ondernemer.

Een groot, niet nader te benoemen, bedrijf heeft in zijn kernwaarden opgetekend: “De reputatie van het gehele bedrijf ligt in handen van elk individu”. En zo is het ook. Elke werknemer heeft de macht om jouw bedrijfsnaam, welke je van de grond af aan met veel bloed, zweet en tranen hebt opgebouwd, volledig ten gronde te richten met een vernietigende tweet of statusupdate. In dat geval is de virale factor van social media opeens niet meer zo fijn.

Probeer deze ‘mond-op-mond-reclame’ dan maar eens ongedaan te krijgen.

Personeel op social media – Voorbeelden uit de praktijk

Gebeurt dit dan vaak vraag je je af. Dat personeel op social media afgeeft op het bedrijf wat in hun brood voorziet? Eerlijk gezegd steeds vaker. Sowieso vraag je je bij sommige statusupdates wel eens af of de betreffende uploader goed heeft doordacht wat hij of zij op het internet zet, maar vaak zijn dit updates die persoonlijk van aard zijn en waarbij de uploader feitelijk alleen zichzelf heeft.

Een voorbeeld hiervan zagen we onlangs voorbij komen op onze tijdlijn.

personeel op social media

Als werknemer moet je je er vandaag de dag van bewust zijn dat je (toekomstig) werkgever mogelijk met je meeleest op social media, vooral als je berichten openbaar zijn of wanneer je je werkgever hebt toegevoegd als vriend of volger. Helemaal slim is het dan niet om allerlei privé perikelen te delen via social media. Dat je af en toe je gram moet halen en je ei kwijt moet kunnen begrijpen we, maar social media is hier niet de meest geschikte plek voor.

Dat besef is helaas niet altijd voor iedereen even duidelijk.

personeel op social media

Natuurlijk is het vervelend wanneer een manager niet op komt dagen. Ongetwijfeld zul je hier boos over zijn. Maar echt slim is het niet om bovenstaande statusupdate te plaatsen wanneer jij en de manager bevriend zijn op Facebook. Gelukkig valt uit dit bericht niet te herleiden om welke manager het precies gaat en is de schade uiteindelijk alleen op de persoonlijke titel. Maar wanneer je personeel op social media de volgende statusupdate plaatst wordt je als werkgever niet bepaald happy.

peroneel op social media

Deze statusupdate kwam van dezelfde persoon als de statusupdate van de manager. Ook uit deze post valt niet direct te herleiden om welk bedrijf het precies gaat. Maar wanneer in de ‘Bio’ (het blokje info onder de profielfoto) het bedrijf staat vermeld waar deze persoon werkzaam is kan iedereen de optelsom wel maken.

Door dit soort berichten op social media kan een werknemer de reputatie van het gehele bedrijf op het spel zetten. Oproepen om naar de concurrent te gaan door het eigen personeel is iets wat je als werkgever nooit en te nimmer wilt teruglezen op social media. Dit zijn de momenten waarop je zou willen dat social media niet zo krachtig zou zijn. Het is dan ook noodzaak om snel actie te ondernemen, voordat de post het grote publiek bereikt.

De statusupdates van deze werknemer zijn dan ook razendsnel (verplicht) verwijderd en de werknemer is inmiddels niet meer in dienst bij dit bedrijf.

De vraag die dan over blijft is of dit soort zaken te voorkomen zijn?

Personeel op social media – Voorkomen is beter dan genezen

Het antwoord is ja.

Negatieve uitlatingen van personeel op social media over het bedrijf kan (en moet) aan banden worden gelegd. Zoals wel vaker is voorkomen altijd beter dan genezen. Om te voorkomen dat het personeel via social media kanalen een negatief imago over het bedrijf of de leidinggevenden schetst is een zogenaamde ‘gedragscode social media’ een welkome toevoeging voor ieder bedrijf.

Door duidelijke regels en afspraken op te stellen is voor een ieder die werkzaam is voor het bedrijf duidelijk wat wél door de beugel kan en wat absoluut niet geaccepteerd kan worden.

Als ondernemer voorkom je dan hopelijk dat je personeel zich negatief uitlaat over het bedrijf via social media doordat duidelijk is waar de grenzen liggen.

En gaat een personeelslid toch buiten het boekje? Dan heb je in de rechtszaal een betere uitgangspositie mocht het zover komen dat een ontslag op staande voet is vereist/gewenst.

Voor de niet-ondernemers benadrukken we nog maar eens dat je niet de eerste, en zeker niet de laatste, zult zijn die afgewezen wordt voor een bepaalde functie omdat je toekomstige werkgever je Facebook profiel heeft gescand. Naast een referentie check zal een werkgever je naam even Google’n en wanneer je een Facebook account hebt zal dit het eerste resultaat zijn wat hij te zien krijgt. Heb je een openbaar profiel, denk dan dubbel zo hard na wat je online zet. Ook hier is het beter om te voorkomen, dan te genezen.

Heb je zelf nog aanvullende voorbeelden uit de praktijk? Laat ze dan achter in een reactie!

Waarderen we enorm.

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...