Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
voorbeelden Satellietwebsites en microsites
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Satellietwebsites en microsites: de voorbeelden

Vandaag beginnen we aan ons laatste onderdeel van het blok satellietwebsites en microsites. In de loop der weken hebben we een aantal deelonderwerpen uitgelicht. Vandaag gaan we eens kijken hoe het wel moet. We lichten vandaag een aantal goede voorbeelden uit, aan de hand waarvan we gaan bekijken waarom deze satellietwebsites en microsites zo succesvol zijn. We hebben 4 voorbeelden voor je uitgelicht.

Leer ook hoe je zelf je eigen microsite maakt.

Toyota: de Toyota Aygo

Zoals wij in eerder blogs al verteld hebben, is het aan te raden een microsite te creëren als je met een nieuw product komt. Het is een tijdelijke vorm van marketing die je gebruikt om een los product aan te prijzen. Je leidt hierbij de aandacht niet af van je al bestaande producten.

Deze microsite van Toyota, gebruikt om hun nieuwe Toyota Aygo aan te prijzen, is alleen werkzaam op je mobiele telefoon. De site maakt gebruik van de gyroscopische werking van je telefoon, zodat je om de hele auto heen kunt lopen om hem te bekijken. Hierna kun je in de bestuurdersstoel gaan zitten, waardoor het net lijkt alsof je er zelf in zit. Als je je op dit moment nog steeds afvraagt wat gyroscopisch betekent, ik heb ook geen idee!

Deze site werkt zo goed, omdat Toyota haar huiswerk heeft gedaan. Uit is namelijk gebleken dat hun grootste groep potentiële klanten in de leeftijdscategorie 18 tot 34 zaten. Deze groep deed hun onderzoek bijna exclusief online. Opvallend is dat dit pas de eerste microsite is die Toyota in het leven heeft geroepen.

toyotaaygo

 

IKEA: A Good Day Starts Here

Ikea heeft deze microsite in samenwerking met SMFB gemaakt. Je moet de site eigenlijk zien als een kleine film, die je zelf in willekeurige volgorde kunt afspelen. Het verhaal speelt zich af op een doodnormale ochtend in een, uiteraard met Ikea-artikelen gevuld, Scandinavisch huis. Je kunt de film handmatig besturen en daarbij verschillende meubelen bekijken. Verder kun je je in het hoofd van de familieleden verbergen en hun gedachten lezen.

Je kunt bijvoorbeeld zien hoe een van de kinderen met een papieren vliegtuig door de kamer rondloopt. Wanneer je op de spatiebalk drukt, zie je hoe ze – in haar verbeelding – vliegt met het object. Tegelijkertijd word je automatisch doorgelinkt naar een pagina waar je pennen, papier en andere doe-het-zelf producten aan kunt schaffen.

Deze tactiek gebruikt Ikea op de site voor vele andere producten. Het slaat zo aan omdat Ikea de microsite interactief houdt, waardoor je aandacht niet verslapt. Verder wordt je op slinkse wijze lekker gemaakt voor haar proucten.

Coca-Cola: ‘The Ahh Effect’

Wanneer je over marketing praat, kun je Coca-Cola natuurlijk niet overslaan. Al sinds begin vorige eeuw is het frisdrankmerk vooruitstrevend en innovatief in haar marketingstrategieën. Less is more is een leus waar Coca-Cola zich geen snars van aantrekt. In hun laatste campagne hebben ze welgeteld 61 microsites in het leven geroepen, elk een interactief avontuursspel.

De 61 microsites worden gezamenlijk ‘The Ahh Effect’ genoemd. Elke site heeft een andere URL, met een verschillend aantal ‘h’s’ achter de ‘ah’. (In mijn hoofd klinkt dit een stuk makkelijker dan ik het nu neerzet!)

Het voorbeeld hier rechts is als je drie ‘h’s’ neerzet. In het spelletje kun je de ‘bottle-rocket’ van brandstof voorzien, waarna je hem lanceert. Op het eerste gezicht een suf spelletje, maar gecombineerd met de andere 60 spelletjes creëert het een immense naamsbekendheid.

Burger King: www.subservientchicken.com

Ons laatste voorbeeld van een succesvolle microsite is al ruim 10 jaar oud. Wij hebben hem toch uitgelicht, omdat het bekend staat als het meest succesvolle initiatief in haar genre.

Op deze microsite kun je de kip in kwestie allerlei commando’s geven, waarna zij deze volbrengt. Waarom deze campagne zo succesvol was, blijft een raadsel. Dit initiatief was echter zo succesvol, dat we hem wel móesten noemen.

Onlangs heeft de site de subservient chicken nieuw leven in geroepen – vandaar ook bovenstaande link – waarbij ze de nieuwe ‘Chicken Big King Sandwich’ promootten. De site heeft exact dezelfde werking, maar is toch vele malen minder succesvol gebleken.

chicken

We zijn beland bij het einde van ons blok over satellietwebsites en microsites. We hopen je genoeg bijgebracht te hebben om een weloverwogen beslissing te maken tussen wel of niet in het leven roepen van een satellietwebsite en deze, wanneer je kiest er wel een in het leven te roepen, succesvol te kunnen runnen.

Volgende week beginnen we weer aan een nieuw onderwerp. Wil je weten waarover? Lees dan volgende week verder!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...