Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Semantische zoekmachine – De toekomst van SEO

In onze blogpost van vorige week blikten we terug op een geweldig jaar. In dit artikel over de ‘semantische zoekmachine’ nemen we je mee in de toekomst van zoekmachine optimalisatie. Wat staat ons te wachten wanneer we onze websites ook in de toekomst nog terug willen zien bovenaan in Google? Hoe verandert Google gestaag van een zoekmachine die ‘droge informatie’ overbrengt naar een zoekmachine die slim is en verbanden kan leggen die we kennen uit ons eigen brein? En hoe zorg je er zelf voor dat Google de verbanden in de juiste context ziet op jouw website?

Je lees het allemaal in dit artikel over de toekomst van online gevonden worden door de semantische zoekmachine!

Weet jij ook al alles over Remarketing met Adwords?

Semantische zoekmachine?

Een semantische zoekmachine, wat is dat nu weer horen we je denken. Als je de term ‘het semantische web’ nog niet eerder hebt gehoord begrijpen we dat je even met je oren klappert als je deze term leest. Voordat we je uitleggen wat deze term precies inhoudt is het goed om te begrijpen hoe Google tot nu toe informatie vergaarde via de zogenoemde ‘crawl spiders’.

In ons artikel over de Google Pagerank schreven we al kort over de werkwijze van Google, maar om echt goed te begrijpen waarom Google momenteel aan het veranderen is in een semantische zoekmachine zullen we wat dieper in moeten gaan op de manier hoe de crawl spiders hun werk doen.

Wanneer jij dit leest, wanneer je slaapt, wanneer je eet of wat je dan ook aan het doen bent gedurende de dag en nacht; de Google spiders scannen ieder moment van de dag alle webpagina’s die ze tegen komen. Op deze webpagina’s vinden ze gigantisch veel informatie, vormgegeven in tekst. Letters. Woorden. Zinnen.

Door de jaren heen heeft Google leren begrijpen dat bepaalde letters achter elkaar geschreven, woorden vormen. Deze letterreeksen die wij woorden noemen worden opgeslagen in Google’s enorme datacentra. Wanneer jij eenzelfde letterreeks intikt in Google laat Google je de webpagina’s zien waar deze letterreeksen op zijn terug te vinden.

“Wanneer jij een zoekterm intikt in Google voorziet Google je van de webpagina’s waar de informatie waar je om vraagt is terug te vinden”.

So far, so good. Met deze techniek is Google geworden tot wat het nu is; de zoekmachine met de grootste index ter wereld. Google weet precies waar de informatie te vinden is waar jij naar op zoek bent. Wat Google echter steeds beter aan het begrijpen is, is wat je precies zoekt.

Semantiek en de kenniskaart

Om te begrijpen wat de semantische zoekmachine doet is het handig om de betekenis van het woord semantiek te begrijpen.

Wikipedia vertelt ons het volgende over semantiek:

“De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen die voor de communicatie dienen ofwel woorden en zinnen betreft.”

Een semantische zoekmachine begrijpt dus wat de betekenis is van de woorden die je intikt en is in staat verbanden te leggen tussen zoekwoorden. Google is in rap tempo aan het veranderen in een zoekmachine die steeds beter begrijpt wat je precies zoekt en in plaats van je de websites aan te bieden waar deze informatie te vinden is, geven ze je vaak al het antwoord op je vraag.

semantische zoekmachine
Ja… Wij zijn fan…. En missen de beste man nog steeds…

In de schermafbeelding is overduidelijk dat Google begrijpt waar we naar op zoek zijn en in plaats van ons als eerste de webpagina’s te tonen waar deze informatie te vinden is, laten ze nu direct het antwoord bovenaan in het scherm verschijnen. Aan de rechterkant zien we André’s bio met relevante onderwerpen aangaande onze zoekopdracht.

Google ziet dus verbanden tussen onze zoekopdracht ‘sterfdatum Andre Hazes’ en zijn geboortedatum en plaats, zijn kinderen en zijn nummers.

Google komt tot deze verbanden middels de ‘Knowledgde Graph’ (of op z’n Hollands; ‘De Kenniskaart’) welke zij zijn gestart in 2012. De kenniskaart is in het leven geroepen om feiten over mensen, bedrijven, plaatsen etc. te begrijpen en verbanden te leggen tussen de verschillende begrippen. Dit is de start geweest van de semantische zoekmachine waar Google momenteel in aan het veranderen is.

Jouw website in de semantische zoekmachine

Gemakshalve gaan we er maar even vanuit dat je inmiddels goed begrijpt dat de semantische zoekmachine de toekomst is. En dit ook jouw toekomst betreft. Want als een zoekmachine verandert, leert de geschiedenis dat wij als SEO’ers mee moeten veranderen.

Zal jouw website in de toekomst nog steeds goed gevonden worden op Google?

Hoeveel websites zijn bijvoorbeeld niet gekelderd in de ranking na bijvoorbeeld de laatste Google Penguin 3.0 update? En ligt dit lot voor jouw website misschien ook wel in het verschiet? Grotendeels heb je dat natuurlijk zelf in de hand, maar je zult dan zelf wel actief aan de slag moeten gaan met het verrijken van je website.

Rich Markup van Google

Dit verrijken van je website wordt ook wel ‘Rich Markup’ genoemd. Rich markup is extra data toevoegen aan de HTML-tags van je website zodat je de eerder genoemde spiders een handje helpt bij het lezen van je website. Je kunt extra informatie toevoegen over bijvoorbeeld de auteur van een artikel (Google author rank), een recept als je over koken schrijft of klantenbeoordelingen zodat deze verschijnen als ‘Rich snippet’ in de zoekresultaten.

semantische zoekmachine
Een voorbeeld van klantenbeoordelingen in een Rich Snippet van een landingpage van SAM Design.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarmee je met de Rich Markup extra informatie kan toevoegen aan je tekst.

Denk bijvoorbeeld aan je bedrijfsgegevens. Normaal gesproken leest Google ons volledige adres slechts als een aaneenschakeling van tekst en begrijpt niet goed dat SAM Online Marketing & Webdesign is gevestigd aan de Frambozenstraat in Leiden en dat mensen ons telefonisch kunnen bereiken op 071-7440160.

Door deze gegevens aan te vullen met extra informatie, begrijpt Google dat wij gevestigd zijn in Leiden. En dat klanten ons kunnen bellen op bijgevoegd telefoonnummer. Dit resulteert vervolgens in het volgende verrijkte zoekresultaat:

semantische zoekmachine

 

 

Zoals je in de afbeelding kunt zien wordt de zoekopdracht met nog meer zaken verrijkt zoals bijvoorbeeld de locatie in Google Maps, de openingstijden, Google recensies en Google+ posts. Het spreekt dan ook wel voor zich dat bepaalde Google services zoals Maps (Places) en Google+ een belangrijke informatieleverancier zijn. Het aanmelden en invullen van je gegevens bij deze services resulteert niet alleen in het verrijkte zoekresultaat, maar mensen die in de buurt zijn en Google Maps openen zullen je bedrijf ook nog eens sneller te zien krijgen.

Bezoekers die vanaf hun Smartphone zoeken zien onderstaande verrijkte zoekresultaat op hun mobiel:

semantische zoekmachine mobiel

 

Voor het gemak hebben we de afbeelding uit Google Maps even weggelaten, maar je ziet hier wel mooi dat een smartphonegebruiker ons direct kan bellen of de routebeschrijving in kan stellen. Ook is mooi op deze afbeelding te zien dat het mobielvriendelijke label (het mobile friendly label waar we eerder over schreven) inmiddels ook zijn intrede in Nederland heeft gedaan. De tekst ‘Voor mobiel’ in de meta description geeft aan dat je onze website zonder problemen kan bezoeken vanaf je smartphone of tablet.

Inclusief beveiligde verbinding, waar we ook al eerder over schreven als opkomende ranking factor voor Google.

Zelf aan de slag met je semantische website

Zoals gezegd kun je je website klaarstomen voor de semantische zoekmachine. Zodat je ook in de toekomst top-posities in Google weet te behalen. Een website die je daarbij gaat helpen is Schema.org. Schema.org is een initiatief van Google, Bing en Yahoo. Het is opgezet om van de zoekmachines zoals we ze nu kennen semantische zoekmachines te maken. Zoekmachines die leren, begrijpen, verbanden kunnen leggen en de bezoekers zodoende de beste zoekresultaten kunnen bieden. Op schema.org kun je gegevens van je website markeren, zodat je de zoekmachines een handje helpt bij het interpreteren van de gegevens op je website.

Geen HTML-Held? Gebruik dan de gratis Schema Creator. Deze tool creëert automatisch de code die hoort bij de gegevens die jij invoert.

Na al het bovenstaande moeten we eerlijk tegen je zijn; binnen het team van SAM Online Marketing & Webdesign is er slechts één medewerker die deze vorm van next-level-SEO volledig begrijpt en weet te doorgronden en toe te passen.

De rest heeft no-clue waar ie het allemaal over heeft. Ieder zo z’n talent zeggen we dan maar.

Hoor jij bij de rest van ons team? Wees dan verstandig en besteedt uit waar je niet goed in bent!

Samenwerken?

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...