Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

SEO trends voor volgend jaar: Wat gaat er veranderen in 2016?

2016 staat voor de deur. Uiteraard is het belangrijk stil te staan bij wat er het afgelopen jaar gebeurd is, maar nog belangrijker te weten is wat er het komende jaar zal gaan veranderen. Zo ook binnen ons vakgebied. Op basis van de laatste tijd hebben wij een prognose voor je gemaakt. Wat moet jij weten voor SEO in 2016 en welke aanpassingen zal je moeten verrichten om het in razend tempo ontwikkelende internet bij te blijven?
Het internet is een vrij jong fenomeen. Hier sluit naadloos op aan dat het ook een moordende ontwikkeling doormaakt. Zo ook de zoekmachine optimalisatie en internet marketing in het algemeen. Wij hebben de trends voor het komende jaar voor je op en rijtje gezet, en zoals wel vaker dit samengevat in een top 5. Wat zal er in 2016 gaan veranderen?

Heb jij ook al gelezen over e-mail marketing?

1. Mobiel verslaat desktop

Mobiele optimalisatie zal belangrijker worden dan desktop optimalisatie. De afgelopen jaren is desktop de standaard geweest, maar de afgelopen jaren is het mobiele internetverkeer enorm toegenomen. Het afgelopen jaar is het mobiele internetverkeer het ‘normale’ internetverkeer zelfs voor het eerst gepasseerd.Dit is natuurlijk heel logisch. Waar je 10 jaar geleden bijna iedereen met een Nokia 3310 zag lopen (onverwoestbaar ding trouwens), zal je tegenwoordig bijna niemand nog zonder smartphone zien.
Tot op heden heeft Google ook een gelijke beoordeling aan het verschillende internetverkeer gegeven, maar vanaf 2016 zal Google steeds meer waarde hechten aan mobiele internetgebruikers. De komende 5 jaar zal het internetverkeer vanaf een desktop ook steeds meer gaan afnemen.

seotrend2

2. Video content wordt nóg belangrijker

Video content zal in 2016 belangrijker worden dan de ‘normale’, geschreven content. Deze verschuiving zal vooral te merken zijn in de sectoren die zich richten op het Business to Consumer aspect van marketing.
Vandaag de dag is geschreven content nog steeds de standaard. Zelfs voor bedrijven die zich richten op verschillende media als afbeeldingen, infographics en video’s, gebruiken hun geschreven content nog steeds als basis. Toch zal je je het komende jaar steeds meer moeten richten op het produceren van video content. Deze verschuiving is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan al te zien.
Waar Amerikaanse bedrijven in hun marketingstrategieën gebruik maken van videoapplicaties als Periscope, Snapchat en Vine, is dit in Nederland totaal nog niet aan de orde. Wil je je concurrenten voor zijn, is het aan te raden hier alvast mee te beginnen.

3. Digitale assistenten gaan zoekopdrachten veranderen

Nu zal je je direct afvragen wat ik met digitale assistenten bedoel. Hiermee bedoel ik mobiele hulpmiddelen als Siri, Cortana en Google Now. Hier draag je je zoekopdrachten aan op, maar veelal wordt hiervoor Google geraadpleegd. Gesproken taal verschilt erg van geschreven taal, waardoor er hele andere long-tail zoekwoorden zullen ontstaan. Hierdoor zal spreektaal veel meer invloed krijgen op de zoekopdrachten en hier zal je je content in de toekomst ook op aan moeten passen.

4. Social Media Content wordt sneller geïndexeerd

Content op sociale media zal sneller geïndexeerd worden. Google heeft deals klaar staan met Facebook en twitter. Wanneer je het komende jaar zoekt naar een bepaald nieuwsitem, moet je niet raar opkijken als je hier bij je mobiele zoekresultaten één of twee tweets tussen ziet staan.
In 2016 zullen meerdere platforms hevig geïndexeerd worden door Google en andere zoekmachines. Posts op social media zullen een vergelijkbare waarde als onafhankelijke webpagina’s gaan vertegenwoordigen en vanuit SEO perspectief zullen de lijnen tussen het web en social media steeds verder gaan vervagen.

5. Deeplinks in Apps worden belangrijker

Diepe links in applicaties zullen in 2016 meer invloed uitoefenen op de zoekresultaten. Google heeft zich ondertussen al geruime tijd bezig gehouden met het indexeren van apps. Nu er een verschuiving aan het plaatsvinden is tussen desktops en mobiele applicaties, is Google zich aan het voorbereiden op een tijdperk waar mobiele apps populairder en functioneler worden dan traditionele websites.
In 2016 zullen deeplinks die wijzen naar een specifieke pagina of een app of naar een specifieke app steeds belangrijker worden. App optimalisatie in het algemeen zal belangrijker worden. Vooral wanneer jij een middelgroot tot groot bedrijf bezit, begin dan eens na te denken over het creëren van een eigen app. Wanneer dit niet realistisch is, zorg er dan voor dat je website in ieder geval voorkomt op zoveel mogelijk andere apps.

seotrend3

Met deze gegevens moet jij je voorbereidingen kunnen treffen voor het komende jaar. Heb jij je tactiek kunnen bepalen voor het komende jaar, of loop jij nog tegen bepaalde dingen aan, reageer dan hieronder. Wij zijn benieuwd!
Tot volgende week!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...