Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
short-tail-en-long-tail-zoekwoorden
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Short tail en Long tail zoekwoorden SEO

Veel makkelijker gaat het niet worden; je website hoger in Google door een juiste afweging van short tail en long tail zoekwoorden. Op de eerste pagina van Google komen met zoekwoorden als: zoekmachine optimalisatie, webdesign en online marketing is geweldig. Maar hoe haalbaar is dat wanneer je bedenkt dat de concurrentie moordend is op shorttail zoekwoorden? En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat al je concurrenten voor deze zoekwoorden ook nog eens specialisten zijn. Na het lezen van dit artikel over short tail en long tail zoekwoorden weet ook jij hoe je hoog in Google komt met jouw website.

Leer ook alles over gerichte bezoekers trekken via je landingspagina.

Short tail en long tail zoekwoorden

Oke. Leuk. Horen we sommige van jullie denken. Maar wat zijn dat eigenlijk, short tail en long tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden, ook wel short tail keywords genoemd zijn zoekopdrachten in Google die bestaan uit één, twee of drie zoekwoorden.

Long tail zoekwoorden, ook wel long tail keywords genoemd zijn zoekopdrachten in Google die bestaan uit vier of meer zoekwoorden.

Een interessant weetje, wat overigens niet veel mensen weten, is dat slechts 30% van alle zoekopdrachten short tail zoekopdrachten zijn. Wanneer je je dus enkel focust op de shorttail keywords maak je het jezelf niet alleen heel erg lastig, je laat ook nog eens 70% aan zoekopdrachten aan je neus voorbij gaan.

Wanneer je objectief naar je eigen zoekopdrachten kijkt zul je zien dat een (groot) gedeelte hiervan uit longtail keywords bestaan. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je een volledige vraag intypt in Google en het eerste aantrekkelijke organische zoekresultaat wat naar voren komt aanklikt? Wanneer je je hier bewust van bent snap je ook waarom scoren op long tail zoekwoorden loont.

Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe specifieker de resultaten.

Beantwoord vragen van je bezoekers

Een uiterst effectieve manier om gerichte bezoekers naar je website te trekken is door vragen waar zij mee zitten te beantwoorden. Bezoekers typen vaak een hele vraag in in Google. Wanneer jij weet te scoren op deze vraag en een specifiek antwoord geeft op hun vraag help je niet alleen je bezoeker door zijn vraag te beantwoorden, maar je verhoogt ook je ‘Click-Through-Rate’ (CTR).

Je CTR is het percentage mensen welke klikken op je link. Wanneer je link bijvoorbeeld 1000 maal wordt getoond en 100 mensen klikken op jouw link is je CTR 10% (100 clicks / 1000 vertoningen X 100%). Met de CTR meet je het succes. De CTR wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt als hulpmiddel om te berekenen hoe succesvol een AdWords-campagne is.

Targetten op specifieke zoekwoorden zorgt er voor dat je veel gemakkelijker hoger in de zoekmachines komt. Denk bijvoorbeeld eens aan de zoektermen WordPress handmatig installeren‘.

De eerste is een short tail zoekwoord, de tweede een long tail. Wanneer we de eerste optie intikken in Google zien we de volgende afbeelding.

short tail en long tail zoekwoorden

In de afbeelding is ons artikel niet in de top 4 te zien (we bekleden de 10de positie op deze zoekwoordcombinatie). De meeste mensen zullen de eerste link aanklikken; de titel is prima en de URL spreekt voor zich. Toch zullen mensen die WordPress aan de hand van Filezilla willen installeren deze zoekterm toevoegen aan hun zoekopdracht. Wanneer zij dit doen zien zij de volgende Top 4.

short en long tail zoekwoorden

Door de toevoeging in de zoekopdracht stijgen we plotsklaps acht plaatsen naar de 2de positie. De paginatitel bevat alle zoekwoorden en nodigt dan ook uit om op te klikken.

Zoals je met je eigen ogen kunt zien kun je dus gemakkelijker gevonden worden op Google door je artikelen te richten op longtail keywords, dan wanneer je mikt op de shortail keywords.

Vinden van long tail zoekwoorden

Oke. Ook leuk. Het beantwoorden van vragen van mijn bezoekers. Maar hoe kom ik er achter waar mijn bezoekers mee zitten? En hoe vind ik de juiste zoekwoorden? De allereerste suggestie die we je geven is Google Suggest. Wanneer je ons artikel over de SEO landingspagina hebt gelezen weet je dat een gedegen zoekwoordonderzoek ontzettend belangrijk is. Ga met deze zoekwoorden stoeien in Google en kijk welke suggesties Google zelf allemaal al geeft. Noteer deze allemaal en vul naar eigen invulling aan. Op deze manier kun je al een aardige lijst met long tail zoekwoorden opbouwen.

Tevens kun je bijvoorbeeld fora in je niche (markt of deelmarkt) afstruinen naar vragen waar forumgebruikers mee zitten. Op fora worden vaak zeer specifieke problemen behandeld en op deze manier krijg je een goed inzicht in de vraagstukken waar je bezoeker mee (kan) zit(ten). Ook hier kun je je lijst met long tail keywords flink uitbreiden.

Voor wie thuis is in Google Analytics en Google Webmastertools zijn dit twee supertools om je lijstje compleet te maken.

Short tail zoekwoorden volledig vergeten?

Een kort en krachtig antwoord: Nee!

Door een juiste balans te vinden in het gebruik van short tail en long tail zoekwoorden zul je zien dat ook de pagina’s die gericht zijn op shorttail keywords hoger ranken. Dit komt door de autoriteit die je opbouwt met je website. Door te scoren met je longtail keywords trek je meer bezoekers naar je website (doorgaans gerichte bezoekers). Meer bezoekers is meer autoriteit en met een beetje geluk zullen deze bezoekers ook ‘mond-op-mond-reclame’ voor je doen. Denk hierbij aan het delen van je artikel via social media kanalen of bloggers die je website benoemen op hun blog.

Scoren op short tail zoekwoorden is niet gemakkelijk. Het kost je veel tijd en energie en vergt de nodige kennis van SEO. Onmogelijk is het echter niet. Zelfs niet op Giga-Moeilijke zoekwoorden.

In Januari zijn wij met twee volledig nieuwe domeinnamen begonnen. Alle autoriteit die we hadden opgebouwd met onze vorige domeinnaam hebben we gelaten voor wat het was. Met deze domeinnaam hadden we een Google Pagerank 4 en stonden we een tijd lang op de 3de positie in Google op de zoekwoorden ‘website laten maken‘.

Na 8 maanden bloed, zweet en tranen zie je nu het volgende wanneer je zoekt op online marketing. Check ook even het aantal weergegeven websites ( 372.000.000).

short tail en long tail zoekwoorden

Scoren op short tail en long tail zoekwoorden.

Onmogelijk? Nee

Moeilijk? Ja

Weten waar je mee bezig bent? Zeker

Uitbesteden aan een expert? Doen!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...