Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
website kleuren kiezen
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Website kleuren kiezen – Welke kleuren passen het best bij jou?

De kleuren voor je website kiezen is altijd spannend. Want waar doe je goed aan? Past rood beter bij je business dan blauw? Zijn er speciale website kleuren die het beter doen dan andere? En zit er nog een bepaalde psychologie achter de kleuren die op websites worden gebruikt?

Misschien kun jij hier ook eenzelfde iets als bij de Wet van Pareto creëren?

Website kleuren kiezen

Wanneer je je website laat maken (of zelf een WordPress website besluit te maken) zul je een besluit moeten nemen over de website kleuren van je toekomstige site. Dit kan best een lastig karwei zijn, vooral wanneer je zelf nog geen logo hebt bijvoorbeeld. Je zult dan helemaal ‘from scratch’ moeten beginnen met het webdesign.

Als je gebruik maakt van een (aangekocht) thema voor je website zijn er standaard een aantal kleurschema’s ingesteld waar je uit kunt kiezen, maar als je een thema gebruikt wat ‘very customizable’ is heb je volledig de vrije hand in de keuze voor je website kleuren. We helpen je een eindje op weg met de keuze van de kleuren voor je nieuwe website door de eigenschappen van de verschillende kleuren op een rijtje te zetten.

Rood

De kleur rood staat voor passie. Voor energie. Voor vastberadenheid. Maar bijvoorbeeld ook voor gevaar. Rood springt in het oog en wordt daarom vaak toegepast om zaken op een website te benadrukken, bijvoorbeeld een Call To Action. Rood is één van de website kleuren die we het meeste terug zien op het internet. Kijk maar naar dit voorbeeld van Cola Cola.

Kleur voor website

Blauw

Samen met de kleur rood één van de meest populaire website kleuren. Blauw staat voor vertrouwen. Stabiliteit. Zakelijkheid. De kleur blauw zien we heel vaak terug bij internet marketing bureaus. Banken gebruiken het vaak om een vertrouwelijke sfeer te maken. Ook overheden maken gebruik van deze kleur op de website.

Groen

De kleur groen staat voor de natuur. Harmonie. Hoop. De kleur groen zien we dan ook vaak terug op websites die zich bezighouden met de natuur, het milieu of wellness. Tevens zien we de kleur groen als ‘goed’ – ‘gaan’ – ‘doen’ (denk aan het verkeerslicht) en wordt deze dan ook vaak gebruikt in combinatie met een CTA.

Geel

De kleur geel is vrolijk, maar al gauw te overheersend. Daarom is de kleur niet zo populair als de website kleuren rood en blauw. Geel staat voor energie en optimisme. Ideaal om ergens extra nadruk op te leggen, maar niet om als thema door te laten werken binnen je volledige website.

Oranje

Hup-Holland-Hup! Onze kleur, dat mooie oranje. Eens in de 2 á 4 jaar kleurt ons land oranje en dat is een lust voor het oog. Maar oranje doet meer, vooral op websites. Oranje staat voor enthousiasme, energie en op de valreep nog wat meepakken (denk ook hier weer aan het verkeerslicht). Niet voor niets is oranje de meest gebruikte kleur voor CTA’s.

Roze

Girly, is het eerste wat we denken bij de kleur roze. Toch zijn de donkerdere tinten roze uitstekende website kleuren voor professionele websites. De kleur roze wordt ook wel gebruikt bij aanduiding van bijvoorbeeld links of titels.

Paars/Violet

De kleur paars staat voor creativiteit. Kennis. Elegantie en luxe. De lichtere tinten paars zijn wat vrouwelijk, maar de donkere tinten paars kunnen uitstekend gebruikt worden als website kleur. Denk hierbij aan bijvoorbeeld consulenten die niet voor de standaard kleur blauw willen kiezen en net even iets meer klasse uit willen stralen.

Zwart – Wit

“Zwart en wit zijn geen kleuren” wordt vaak gezegd, maar dit zijn de meest gebruikte kleuren op websites. De kleur wit is nog steeds de meest gebruikte achtergrond kleur op websites. Wit straalt eenvoud uit en is uitermate geschikt voor tal van kleurencombinaties. De combinatie blauw – wit is één van de meest voorkomende kleurencombinaties voor professionele websites.

De kleur zwart wint steeds meer terrein als website kleur. Wij hadden zelf de kleuren combinatie zwart – oranje voor SAM Design toen we startten, maar omdat dit de conversie geen goed deed zijn we hier al gauw vanaf gestapt. Zwart staat voor stijlvol, mysterie en kracht.

Website kleuren kiezen – Infographic

Om het plaatje compleet te maken voor je hebben we een mooie infographic over website kleuren kiezen. Met dank aan Webpagefx!

Tot volgende week!
Kleuren kiezen infographi


Vond je dit artikel waardevol en wil je in de toekomst niets missen op het gebied van online marketing & webdesign?

Like ons dan op Facebook en Volg ons op Twitter én Voeg ons toe op Google+!


Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...