Hoe data jou kan helpen om nieuwe content te vinden

17 maart 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt van belang zijn voor jouw tekst om hoog te komen in Google. De content van jouw website is hier namelijk een heel belangrijk onderdeel voor! Hier wordt verschillende data uit tools voor gebruikt. Wil jij dus weten hoe je content kunt schrijven dat goed scoort aan de hand van data? Lees dan snel verder!

Wat is data driven content en hoe kom je eraan?

Data driven content is simpel gezegd een tekst die geschreven is aan de hand van verkregen data. Zoekwoorden staan hierin centraal. Daar begint het namelijk allemaal bij; de doelgroep zoekt op een zoekwoord in Google. Vervolgens zie je enkele advertenties bovenaan staan, maar dan komen de organische zoekresultaten tevoorschijn. En die komen daar niet zomaar! Content speelt hierbij een grote rol. Neem het zoekwoord ‘data’ als voorbeeld. Wanneer een pagina content bevat waar dit woord vaak in voorkomt, dan ziet Google jouw pagina als belangrijk wanneer iemand hierop zoekt. Hier komt uiteraard wat meer bij kijken. Een zoekwoord moet bijvoorbeeld niet te veel gespamd worden. Los van dat het vervelend leest voor de bezoeker, merkt Google dit ook op. Dit werkt dus juist weer averechts waardoor de pagina niet zo goed zal scoren. Zo speelt linkbuilding voor het ranken ook een grote rol. Jouw pagina en site krijgen door een goede linkbuilding strategie weer meer autoriteit. Data hiervoor is ook terug te vinden, en nog veel meer! Dit kan allemaal met verschillende tools.

Hoe je verschillende betaalde tools gebruikt om data te verkrijgen

Keyword Gap SEMrushZoals hierboven vermeld kun je verschillende data verkrijgen uit verschillende tools. Zo zijn er tools als Ahrefs en SEMrush die bijna alle data omvatten. Met deze tools kun je voornamelijk heel veel data halen uit de zoekwoorden. Je kunt bijvoorbeeld een woord opzoeken om te kijken wat de data hiervoor is, je kunt jouw pagina’s met de zoekwoorden vergelijken met de concurrenten, je kunt LSI zoekwoorden vinden, etc. Met al deze opties zijn er telkens nieuwe zoekwoorden. De meest belangrijke data die je hier altijd bij krijgt zijn het zoekvolume, de Keyword Difficulty, met SEMrush de intentie van het zoekwoord en de Costs Per Click. Zoals je ziet kun je dus heel veel informatie uit deze tools halen. De concurrentieanalyse, of keyword gap, is een van de handige opties waar je jouw content een boost mee kunt geven. Hiermee kun je jouw eigen site namelijk naast de concurrentie sites zetten. Je krijgt dan een uitdraai van alle zoekwoorden onder elkaar die de concurrerende pagina’s met jouw pagina gemeen hebben. Naast data als het zoekvolume en de Keyword Difficulty kun je zien hoe hoog een bepaald zoekwoord voor jouw site en die van de concurrenten scoort, en wie er dus bovenaan staat. Maar niet alleen keyword gap is een optie om de concurrenten te analyseren. In Ahrefs heb je bijvoorbeeld ook de optie om de concurrerende domeinnamen en concurrerende pagina’s te bekijken. Hiermee kun je de overeenkomende en unieke zoektermen zien.

Wat linkbuilding betreft heb je ook veel aan tools. Je zou hiervoor ook Ahrefs en SEMrush kunnen gebruiken om de hoeveelheid backlinks per pagina te zien en dit te vergelijken met de concurrentie. Het vergelijken kun je makkelijk doen met de met bijvoorbeeld Mangools. Als je een zoekwoord intypt, krijg je de organische zoekresultaten onder elkaar te zien met daarachter verschillende data als de Domain Authority, hoeveelheid externe backlinks naar de pagina verwijzen, hoeveelheid domeinen waar deze backlinks vandaan komen en meer. Maar de echte linkbuilders gebruiken andere tools. Bijvoorbeeld MOZ en Majestic worden veel gebruikt. MOZ is namelijk de uitvinder van de Domain Authority. Dus waar kun je deze data beter vinden dan bij de uitvinder zelf!?

Gebruik ook zeker de onbetaalde tools!

Google Analytics & Search ConsoleNaast de betaalde tools zijn er natuurlijk ook onbetaalde tools waar je heel ver mee komt! Denk aan Google Search Console en Google Analytics. Dit is ook weer een beetje hetzelfde verhaal als met MOZ. Want bij wie kun je nu beter informatie halen dan bij de zoekmachine waar je jouw content voor wilt optimaliseren. Met Google Search Console kun je precieze data verkrijgen over jouw site en de pagina’s die je al hebt. Deze tool laat namelijk zien wat jouw positie in Google is, hoeveel vertoningen het heeft, hoeveel kliks er waren en wat de gemiddelde Click Through Rate is. Deze data is ook tijdsgebonden. Iedere dag wordt deze data namelijk gemeten. Zo kun je de grafiek helemaal tot 16 maanden terug laten weergeven. Met Google Analytics kun je veel zien over wat de doelgroep, hoe de bezoekers jouw site binnenkomen en wat hun gedrag is binnen de site. Veel van deze data wordt weergegeven in grafieken en statistieken. Zo krijg je in een oogopslag een beeld van wat jouw bezoekers doen!

Aan de slag met data

Je weet nu alles over hoe je data kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw website. Zelf zou je al aan de slag kunnen gaan met het optimaliseren van je content. De betaalde tools waar je de data uit kunt halen hebben vaak een gratis proefperiode van enkele dagen. Je kunt hier dus zelf alvast een start mee maken. Neem een kijkje in de tools en zie wat voor data je hier allemaal in terug kunt vinden. Kom je er niet uit? Laat het dan aan ons over! Wij helpen je graag verder!

In dit artikel lees je: