Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Google Pagerank in een notendop

Pagina’s zijn er al over volgeschreven; Google Pagerank. Het algoritme wat Google gebruikt om een waarde toe te kennen aan een website houdt online marketeers, SEO specialisten en webdesigners al jaren bezig. Ook wij hebben hem meegenomen in onze resultaten van de SEO scan. In dit artikel leggen we je in beknopte vorm uit wat Google Pagerank inhoudt, waar het voor dient en wat voor effect het heeft op de weergave van je website in de organische zoekresultaten.

Wist jij dat het langzaam laden label van Google ook bijdraagt aan de PageRank?

Google Pagerank – Larry Page

Pagerank is vernoemd naar één van de oprichters van Google: Larry Page. De gedachte van pagerank (PR) is een waarde toekennen aan een website aan de hand van een formule die berekend hoe waardevol de website is. In de beginfase van Google was pagerank de kern van de zoekmachine, maar zoals alles evolueert Google ook.

BackRub wordt Google

Zoals sommige zullen weten begon Google helemaal niet als Google. In 1996 ging BackRub voor het eerst live. Het vernieuwende van deze nieuwe zoekmachine zat hem in het feit dat BackRub de webpagina’s rangschikte op basis van het aantal links naar een pagina om zo de relevantie aan te tonen. Vandaar ook de naam BackRub. Deze zou verwijzen naar de backlinks die gebruikt werden om de zoekresultaten te rangschikken. Dit algoritme zou dan ook de latere basis vormen van de pagerank; het aantal links wat naar een betreffende pagina verwijst.

Misbruik van links

In de tijd dat Google enkel nog keek naar het aantal links wat naar een betreffende pagina verwees ontstond ook het welbekende linkbuilding. Linkbuildingbedrijven schoten als paddenstoelen uit de grond en produceerden tegen betaling honderden tot wel duizenden links naar je website. Zo schoot je in zeer korte tijd naar de bovenste regionen van de organische zoekresultaten.

De tijd dat Google naar het aantal links kijkt is voorbij. Zoals je hebt kunnen lezen hecht Google steeds meer waarde aan de content die je aan je bezoekers meegeeft. Waardevol zijn, dat is waar het vandaag de dag om draait. De relevantie van een link is wat er momenteel gewogen wordt, niet meer het aantal.

Google Pagerank formule

Het algoritme waarmee de PR van een pagina wordt bepaald is één van de zoveelste ingewikkelde formules waar Google gebruik van maakt.

De formule ziet er als volgt uit:

PR(A) = (1-d) + d(PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

Hogere wiskunde, maar wanneer we een aantal onderdelen definiëren wordt het al een stuk duidelijker.

google pagerankDe staat voor de webpagina waarvan de pagerank berekend wordt. De d is de demipingsfactor, een getal tussen de 0 en 1 (standaard 0,85). T1 … Tn zijn de webpagina’s die linken naar pagina A. Tot slot geeft de  het aantal uitgaande links op de webpagina weer.

In het kort komt het er op neer dat website A zijn waarde verkrijgt door het aantal links (een stem/aanbeveling van website B naar website A) wat verwijst naar de betreffende website en hoe zwaar deze stemmen (links) wegen. Hoe hoger de PR van een verwijzende website, hoe zwaarder deze mee weegt.

Voor een uitgebreide uitleg en de werking van de formule verwijzen we naar EdWords handleiding over Google’s PR.

1 link van PR 6 of 10 links van PR 4?

Over het algemeen genomen weegt een link van een website met een hoge Google pagerank dus zwaarder dan een link van een website met een lagere PR.

Toch zijn hier nogal wat misverstanden over.

De pagerank zoals wij hem kennen, dus tussen de 0 en 10 is een bijzonder grove versie van de pagerank die Google intern gebruikt. De PR die Google zelf gebruikt en overigens alleen bij Google zelf bekend is ligt vermoedelijk tussen 0 en 1 miljoen. Wellicht nog meer zelfs. Aan de hand van het toegekende getal wordt bepaald in welke pagerank de pagina wordt ingedeeld zoals wij hem kennen; tussen de 0 en 10.

Zo is dus nooit precies te bepalen wat voor waarde een website precies heeft.

Daarnaast hadden we het al eerder over relevantie. Een website die over paarden gaat met een PR 4 en verwijst naar een pagina over webdesign zal geen toegevoegde waarde meegeven aan de website over webdesign. Het originele pagerank algoritme berekend deze waarde overigens niet. Daar gebruikt Google ’tekstherkenningstechnieken’ voor.

Brengt ons bij het volgende misverstand; Google Pagerank is niet hét algoritme van Google, maar één van de meer dan 200 factoren waarop Google berekend op welke plaats jouw website te zien is in de zoekresultaten. Zo is een hoge PR dus geen garantie voor een toppositie in de zoekresultaten.

De plaats van een link is nog een factor waar rekening gehouden moet worden. Het is zo goed als zeker dat Google minder waarde hecht aan links die in de footer of sidebar staan. In een video van Matt Cutts (Google engineer) is te horen dat Google links in deze regionen van een website een andere waarde mee geven dan links die in de content zelf staan vermeld.

Zo kan een link vanuit de footer van een website met Google Pagerank 6 een lagere waarde mee krijgen dan een link in de content van een website met PR 5 die zich in dezelfde markt bevindt als jouw website.

Google Pagerank; nog steeds relevant?

Nu we dit allemaal weten; hoe belangrijk is de pagerank nu eigenlijk? Moeten we ons blind staren op het verkrijgen van een hogere PR?

Ons antwoord is simpel.

Google Pagerank is slechts één van de vele factoren die van invloed is op de hoogte van je website in de organische zoekresultaten. Staar je niet blind op een PR 6. Staar je blind op je bezoekers. Geef waarde mee aan je bezoekers door waardevolle content te delen. Want dat is waar het uiteindelijk om draait. Voor jou. Voor de bezoeker. En ook steeds meer voor Google.

Vond jij dit waardevolle content? Deel het dan met anderen via onderstaande buttons of laat een reactie achter via het reactieveld.

Vinden we leuk!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...