4 manieren om je linkbuilding klaar te maken voor de toekomst

2 november 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

De introductie van Google Penguin 4.0 heeft er voor gezorgd dat vele webbeheerders in de stress zijn geschoten over hun linkbuilding. De update zou niet relevante links en links met een slechte autoriteit keihard afstraffen. Zo zijn er nog vele andere manieren te noemen waardoor jouw ouderwetse linkbuilding tactieken niet meer werken. Zo’n probleemstelling is natuurlijk leuk, maar je hebt er niks aan als er niet met een oplossing wordt gekomen. Vandaar dat wij ons nu al op de toekomst willen voorbereiden. We spelen in op de weg die Google aan het inslaan is en komen met vier tactieken waarmee jij er voor zorgt dat de linkbuilding van je website klaar is voor de toekomst. Hoe maak je je linkbuilding futureproof? Je leest het hier!

Creëer sterke Social Media kanalen

De oude meetpunten voor de autoriteit van een website lagen in een ver verleden vooral op het aantal links dat naar een website verwees. Later werd dit bijgewerkt en was ook het aantal plekken waar deze links vandaan kwamen (aantal domeinen/aantal IP-adressen) van belang. De volgende stap was het meten van de kwaliteit van deze links en de relevantie hiervan. Alhoewel dit niet vergeten wordt, is Google toch wat extra elementen aan het implementeren, als deze zelfs al in werking zijn getreden.

De bovengenoemde elementen zijn ontstaan uit de behoefte van Google om te meten waar er problemen in de samenleving liggen. In 2008 werd er amper serieus gebruik gemaakt van sterke Social Media kanalen. In 2016 zijn er niet alleen veel meer van deze kanalen (die ook steeds meer gebruikers hebben), maar is de rol van deze kanalen in de samenleving ook nog eens veel groter geworden. Steeds meer personen zien Facebook, Twitter of LinkedIn steeds meer als een serieus nieuwsmedium. Dit is misschien niet altijd even verstandig – iedereen kan alles posten – maar deze transitie is wel gaande. Google ziet dit ook en implementeert het in haar algoritme. Maar goed; wat betekent dit voor de ranking van jouw website in Google?

Linkbuilden voor de toekomst via Social Media kanalen

Het staat vast dat Google steeds meer waarde gaat hechten aan Social Media Kanalen. Iedere organisatie heeft wel één of meerdere kanalen op dit moment. Toch maakt het gros van de organisaties op dit moment niet écht gebruik hiervan. Er wordt sporadisch wel wat gepost, maar geen uitgebreide tactiek opgezet. En dit is juist waar de kansen liggen om je website (en je branding) klaar te maken voor de toekomst. Een sterk Facebookkanaal, met aansluitende autoriteit, is nog steeds de beste linkbuilding die er is, en krijgt in de toekomst alleen nog maar meer invloed op de autoriteit van je website.

Dus wat moet ik doen?

Aan jou de taak om z.s.m. (dus morgen al) te beginnen om jouw Social Media kanalen van extra kracht te voorzien. Promoot jezelf, post relevante content, adverteer en ga op zoek naar andere mogelijkheden om het aantal likes van je pagina of het aantal social shares van je kanaal flink op te krikken. De invloed er van is momenteel groot – in de toekomst is deze enorm!

Linkbuilding en social media

Bouw een netwerk op

Dit klinkt als een onwijze cliché, maar linkbuilden is netwerken. In de toekomst vallen al die startpagina’s en alle links vanaf vergelijkbare sites totaal weg. Er is geen shortcut meer naar snelle successen. Je zal ervoor moeten werken en je links moeten verdienen. Natuurlijk zijn er nog steeds wel snelle manieren om de autoriteit van je website te vergroten, en de beste manier hiervan is om een groot netwerk op te bouwen. Als jij een groot bestand vaste partners hebt, kun je sneller een link plaatsen op het moment dat je nieuwe content hebt geproduceerd.

Hoe voer ik dit uit?

Gelukkig hoeven we jou niet te vertellen hoe je moet netwerken. Als ondernemer of website eigenaar weet je dit natuurlijk allang. Toch kunnen we je enkele adviezen geven hoe je dit tot uitvoering brengt. Eigenlijk moet je het als volgt zien; jij wilt wat hebben (een link en extra exposure) en de andere partij wilt ook wat (relevante content of een link naar hun website).

Wat jij moet zien te doen, is waardevolle relaties opbouwen, waarin beide partijen in hun behoefte worden voorzien. Schrijf niet één gastblog en laat daarna niks meer van je horen, maar bouw een relatie op waarin je eens in de zoveel tijd contact hebt om te bekijken waar de behoeftes van beide partijen liggen. Dit lijkt een flinke hap uit je tijd op dit moment, maar het betaalt zich terug op de lange termijn.

Steel van je concurrentie

Eigenlijk is dit een tijdloze tactiek: ‘stelen’ van je concurrenten. Linkbuilding is gelukkig geen rocket science; je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als je duidelijk ziet dat een bepaalde link een flinke positieve invloed heeft op de autoriteit van je concurrent, waarom probeer je er dan niet voor te zorgen dat er een link vanaf dezelfde pagina naar jouw website verwijst? De manier om een grotere autoriteit dan je concurrenten te krijgen, is niet door naar links te zoeken die nog niemand heeft – natuurlijk moet je altijd actief blijven zoeken naar unieke links – maar door verschillende concurrenten te analyseren en subtiel hier en daar hun beste links te ‘stelen’. De backlink checker van Majestic is een goede tool om dit te kunnen bewerkstelligen.

Nieuwe links verkrijgen via Majestic

Majestic biedt je meerdere manieren om waardevolle links van je concurrenten te analyseren. Je kunt een hele analyse van al je concurrenten uitdraaien. De tool laat je zien over welke links je concurrenten beschikken, wat de autoriteit van deze links is en wat de gebruikte anchorteksten zijn. Daarbij helpt het je niet alleen te kijken naar de links zelf – of de anchortekst hiervan – maar helpt het je ook een gedegen tactiek uit te zetten.

De tool concentreert zich op verschillende topics, ofwel onderwerpen. Je kijkt hierbij vooral naar de soort links. Je ziet bijvoorbeeld dat een concurrent beter scoort dan jij, maar niet zozeer over geweldige links beschikt. Misschien ligt het in dit geval wel aan het feit dat je je op de verkeerde soort links richt. Analyseer op welke onderwerpen andere partijen uit jouw branche zich richten en ga serieus na bij jezelf of die een toegevoegde waarde hebben voor jouw business.

Trek bezoekers aan

Last but not least: trek bezoekers aan! De enige reden dat jij linkbuilding doet, is om de autoriteit van je website te vergroten, met als gevolg dat je meer bezoekers aantrekt. Veel ondernemers schijnen te vergeten dat linkbuilding puur draait om het aantrekken van bezoekers. In de toekomst wordt dit ook alleen nog maar belangrijker – ook voor Google. Trek jij meer bezoekers aan van relevante plekken, dan schiet de autoriteit van je website omhoog, wat er weer voor zorgt dat je meer relevante bezoekers aantrekt. En deze sneeuwbal blijft maar doorrollen op deze manier.

Om echt te kunnen scoren in Google, moet je eigenlijk vergeten dat Google bestaat. Ik weet het, het klinkt raar. Ga op zoek naar relevante forums en ga de discussie aan met mensen, schrijf gastblogs voor websites die veel bezoekers hebben, optimaliseer je Social Media kanalen en zorg ervoor dat je bezoekers aantrekt.

Linkbuilding en social media

Al met al

Al met al zijn er meerdere manieren waarop jij je linkbuilding klaar kunt maken voor de toekomst. Bouw sterke Social Media kanalen op, zorg voor een groot netwerk, houd je concurrenten in de gaten. Maar bovenal; ga actief op zoek naar allerlei plekken op het internet waar jij bezoekers mee aan kunt trekken. Staar je niet stuk op Google. Vind allerlei plekken en uitwegen en Google zal vanzelf volgen. Heb jij nog suggesties of andere opmerkingen, laat deze dan hieronder weten!

In dit artikel lees je: