Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
80-20 regel
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

De 80-20 regel – De wet van Pareto

Ken jij de 80-20 regel al? Ooit al eens gehoord van de wet van Pareto? Of het Pareto principe? Zo ja, good for you! Pas je het ook toe op je business en in je dagelijkse gang van zaken? Helemaal good for you! Nog nooit van de 80-20 regel gehoord? Ontdek dan hoe je meer gedaan krijgt en meer rendement kunt behalen met minder inspanning door de 80-20 regel toe te passen op alles wat je doet!

Vergeet nooit: “Verloren tijd krijg je nooit meer terug…”

Dit krijg je vooral niet terug als je de logica van een offline ondernemer toepast. Lees daarom direct verder over de wet van Pareto!

De 80-20 regel en de wet van Pareto?

De 80-20 regel is in 1906 bedacht door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Hij ontdekte dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. De wet van Pareto werd door Joseph Juran verder veralgemeniseerd. Hij ontdekte dat de 80-20 regel op veel meer zaken toepasbaar was.

De 80-20 regel wordt uitgelegd als: “80% van de output wordt veroorzaakt door 20% van de input”.

Het 80/20 principe is niet absoluut. Variaties kunnen uiteraard ook: 60-40 of 90-10 bijvoorbeeld. De uitkomst hoeft zelfs niet eens altijd 100% te zijn. Het feit zit hem in het gegeven dat een klein gedeelte van de oorzaken verantwoordelijk is voor de uitkomst. En vice versa natuurlijk.

“Oke. Maar wat heeft dit met online marketing, zoekmachine optimalisatie of zoekmachine marketing te maken?”, horen we je nu denken. Simpel. De 80-20 regel heeft invloed op vrijwel alle aspecten in het leven.

En dus ook op je werkwijze wat betreft online marketing, seo, sea en social media marketing!

De 80-20 regel bij online marketing

Als we de 80-20 regel vertalen naar online marketing begrippen wordt het misschien duidelijker waarom de wet van Pareto belangrijk is om te snappen. En om hem toe te passen!

Want als je bijvoorbeeld weet dat 80% van je organische bezoekers die je website bezoeken landen op 20% van je SEO landingspagina’s, wat zou je dan doen met de overige 80% van de SEO landingspages? En als 80% van je bezoekers binnen komt via 20% van je Google AdWords campagnes, zou je dan nog geld steken in de 80% van je campagnes die niet werken?

Als je een webshop hebt en 80% van je omzet komt van 20% specifieke artikelen uit je gehele assortiment, wat voor inzichten geeft dit je? Of als 80% van je omzet afkomstig is van 20% van je klanten, zou dat betekenen dat 80% van je klanten verantwoordelijk is voor 20% van je omzet. Zijn deze klanten dan nog wel de tijd en energie waard die je erin steekt of kun je je beter focussen op de 20 procent klanten die het overgrote gedeelte van je omzet realiseren?

De algemene deler die we allemaal hebben is de 24 uur in een dag. Er is niemand hier op aarde die 48 uur per dag krijgt. Allemaal hebben we slechts 24 uur per dag beschikbaar. En in die 24 uur moeten we slapen, eten, naar de wc, werken, sociale contacten onderhouden en nog zoveel meer dingen doen.

Wat zou het voor jou en je business betekenen als je efficiënter kunt werken? Meer gedaan krijgt in minder tijd? Meer rendement behaalt met minder inspanning? Door slechts bewuster over zaken na te denken en de 80-20 regel te implementeren in je leven.

80/ 20 regel

De 80-20 regel toepassen

In de eerste blogpost van dit kersverse nieuwe jaar vroegen we je wat je doelen waren voor 2015. Wat je significant anders zou gaan aanpakken. Hoe je dit zou doen, om in 2015 echt succesvol te worden (op het internet).

Door het toepassen van de wet van Pareto zullen de doelen die je voor jezelf gesteld hebt een stuk sneller dichterbij komen. Je zult ze gemakkelijker bereiken met minder inspanning. Het enige waar je op moet letten is hoe je 80% output kunt verkrijgen door slechts 20% input te leveren.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de projecten die je voor 2015 voor ogen hebt. Welke van de projecten hebben dan je 100% focus nodig? Kies de projecten die écht het verschil gaan maken en geef deze projecten 100% van je energie en tijd.

Waar ben je veel tijd aan kwijt en levert je weinig op? De 80-20 regel geldt zoals gezegd ook andersom: als je 80% van je kostbare tijd kwijt bent aan zaken die maar 20% rendement oplevert zul je keuzes moeten maken. Zaken moeten elimineren. Eruit filteren voor een optimaal rendement.

Welke zaken zijn dat? Wat is echt belangrijk? En wat is voor jou complete tijdsverspilling?

Vertel het ons in een reactie. We zijn erg benieuwd waar jij tijd aan kwijt bent. Maar vooral waar je tijdswinst en efficiëntie in behaalt voor jezelf en je business!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...