Hoe bepaal je het doel van een blog?

13 september 2021

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

“Het is geen onaardig blog, maar met welk doel heb je hem geschreven?”

Die vraag kreeg ik na een van mijn eerste blogs, geschreven voor SAM Online Marketing. Ik had er nauwelijks over nagedacht. Het blog was informatief, maar daarnaast had ik niet bij stilgestaan wat ik met de tekst wilde bereiken. Wilden mensen na afloop verder lezen op de site? Of zich misschien abonneren op de nieuwsbrief? Of zou het blog zelfs al direct tot een aankoop van de klant kunnen leiden?

Bezint eer ge begint

Als je deze vragen gaat stellen aan het einde van de tekst, is de kans groot dat je te laat bent. Doordat je de tekst niet met een bepaald doel hebt geschreven, is het lastig dat in een laatste alinea alsnog over te brengen. Het kan zijn dat het doel natuurlijkerwijs ontstaat tijdens het schrijven. Dat is echter eerder uitzondering dan regel. Zoals met de meeste vormen van teksten schrijf je ook een blog sneller als het geraamte ervan al in je gedachten staat. Spieren, vet en huid klei je er dan makkelijk omheen. Bovendien kun je tijdens het kleien ook gericht schrijven naar het beoogde doel van de tekst. Wil je graag dat mensen zich gaan inschrijven voor je nieuwsbrief, dan kun je zo schrijven dat lezers in de toekomst meer dergelijke teksten willen lezen. Of dat je aantoont dat er op jouw site altijd interessante aanbiedingen of acties zijn te vinden, waarmee je met nieuwsbrieven op de hoogte wordt gehouden. Wil je direct verleiden tot een aankoop op de site, dan focus je beter op een specifiek product waar men na het lezen niet meer omheen kan. Mijn doel van dit blog? Door eerlijk informeren laten zien waar SAM Online Marketing voor staat en jou als lezer in te laten zien dat je bij ons aan het goede adres bent voor alles op online marketing gebied.

Vind de passende vorm

Bij het bedenken van het doel van een blog is het ook verstandig al een vorm te bedenken. Het hangt heel erg samen met het doel of is zelfs een nevendoel. Ga je zakelijk informeren of op een creatieve manier de lezer vooral vermaken? Er zijn vier veel voorkomende blogvormen te vinden. Een informatief blog met nieuws, recensies of bijvoorbeeld productomschrijvingen. Je zal dit blog gebruiken als je wil aanzetten tot aankoop of autoriteit van je website wil opbouwen en onderstrepen. Er zijn ook inspirerende blogs. Niet veel voorkomend, maar soms kunnen succesvolle verhalen van beroemde CEO’s of bedrijven een positieve uitstraling geven. Wil je dat je website veel gedeeld wordt op sociale media, dan kun je eens een blog schrijven dat entertaint. Is het een onbedaarlijk grappige tekst of met zoveel creatieve inzichten dan zullen bezoekers sneller geneigd zijn het te delen via hun socials. Of gewoon eens terugkomen om nog eens wat te lezen. Een blog moet wel altijd in lijn zijn met je bedrijfsimago, dus vlieg er niet mee uit de bocht. De laatste vorm is die van dit blog: het educatieve blog, waarmee iets aangeleerd wordt. Er zijn lijsten met tips voor lezers, checklists, instructieteksten of stukken zoals deze: waarin je een inkijk krijgt in hoe-iets-te-doen.

Ken je publiek

Een noodzakelijke startvraag voor het bepalen van een doel is ook afwegen voor wie je schrijft. Een jonger publiek zal sneller geneigd zijn verder te lezen, terug te komen of zich te abonneren op een nieuwsbrief als ze het idee van FOMO (Fear Of Missing Out, bang om iets te missen) krijgen door belangrijk nieuws of terugkomen voor een nieuwe top 10 van tips. Een wat volwassener, ervaren en/of kennis gerichter publiek zal via een langer informatief of zakelijk educatieve tekst het gevoel krijgen dat jij de abraham bent die weet waar Dijon ligt (en de mosterd gehaald wordt). Natuurlijk zijn voor alle soorten publiek verschillende doelen mogelijk. Iedereen kan verleid worden tot een aankoop of een informatie aanvraag, maar bij iedereen werkt dit op een andere manier. Doel, vorm en publiek vormen samen hoe je blog er uit zal komen te zien en waar het toe zal leiden.

Vergeet niet te scoren

Als je het doel hebt neergezet en de tekst grotendeels geschreven, moet je niet vergeten op het einde altijd nog even de daadwerkelijke goal te maken. Anders heb je een doel bedacht waar geen uitroepteken of zelfs punt achter komt. Je kunt het doel letterlijk uitspreken. Roep bijvoorbeeld op tot inschrijving van de nieuwsbrief of spoor aan tot het aankopen van het in het blog voorkomende product met een link naar je webshop. Ook kun je nog eens resumeren waar het blog over gegaan en de lezer zelf laten inzien dat de digitale wereld waar hij zich op dat moment bevindt, een fijne plek is om te leven of vaker terug te komen.

In dit artikel lees je: