Viraal gaan en meeliften op het succes van een ander

14 juli 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Dat social media een uitstekend platform is om viraal te gaan is niets nieuws. Inhaken op de actualiteit, een goede marketingstunt bedenken en slimme marketing tijdens evenementen en feestdagen zijn bekende trucjes om meer bezoekers te genereren. Ook het meeliften op het succes van een ander is een goede tactiek om meer bezoekers naar je website te trekken. Viraal gaan door iets ludieks te bedenken. We zagen het afgelopen week maar weer eens.

Viraal gaan op social media

Iedere dag weer wordt de kracht van social media maar weer eens onderstreept. Of het nu gaat om statusupdates waarin onze helden van het Nederlands elftal worden geprezen, de oorlog tussen Israël en Palestina aan de kaak wordt gesteld of het jagen op dieren wordt bekritiseerd; de kracht van social media laat zien hoe snel het geschreven woord zich kan verspreiden op het internet. Viraal gaan op social media kan twee kanten op gaan. Of je wordt immens populair en sleept er een job uit als model, zelfs als je een veroordeelde crimineel bent, of je verliest juist een kersverse baan bij L’Oreal na een foto op Facebook waar je trots poseert naast je trofee. Dat jagen sowieso niet erg wordt gewaardeerd op Facebook wisten we al van Kendall Jones. De Texaanse cheerleader kreeg een enorme berg aan verontwaardigde reacties voor haar kiezen nadat haar jachtfoto’s viraal gingen op verschillende social media platformen. Facebookgrappenmaker Jay Branscomb speelde er handig op in.


Viraal gaan door mee te liften op het succes van anderen

Na alle commotie en meer dan 330.000 petities verwijderde Facebook de foto’s van Kendall Jones. Jay Branscomb zag zijn kans en nam hem. Hij plaatste de volgende foto met beschrijving

viraal gaan

Zoals op de afbeelding te zien is vinden 16.920 mensen dit leuk, is de foto 42.389 keer gedeeld en hebben 10.400 mensen een reactie achter gelaten. De ludieke grap van de grappenmaker ging viraal. Maar dat kwam vooral door de, van stupiditeit doordrenkte, reacties van sommige Facebookers.

Steven Spielberg, I’m disappointed in you. I’m not watching any of your movies again ANIMAL KILLER. He should be killed instead. Beautiful creature innocently living millions of years ago then this monster comes along. Disgraceful. No wonder dinosaurs became extinct. Sickos like this kill every last one of them as soon as they are discovered. He should be in prison.

Of de reacties van deze mensen serieus waren, of dat het hier ging om zogenaamde ‘internet-trolls’ is de vraag, maar feit is dat door deze reacties én de tegenreacties van Facebookers die hun mede-Facebookers graag wilden wijzen op het feit dat de Triceratops al een poosje niet meer rondloopt op onze aardbol, de post van Jay Branscomb viraal ging.


Posts die viraal gaan hebben allen iets gemeen

Posts die viraal gaan op social media verschillen vaak van onderwerp. Zowel positieve zaken, als negatieve zaken kunnen viraal gaan. Echter hebben ze allen wat gemeen; het format. We schreven hier al eerder een artikel over; hoe bereik je meer met je content. Succesvolle statusupdates op social media platformen zijn vrijwel altijd hetzelfde opgebouwd. Negen van de tien keer betreft het een foto of een filmpje. En zoals je kunt zien helpt een dosis humor je een aardig handje op weg. Zorg er dus voor dat, wanneer je viraal wilt gaan op social media, je probeert positief te zijn. Het liefst met een flinke portie humor. Vermomd met een plaatje of filmpje. Want wie het laatst lacht, lacht het best.

In dit artikel lees je: