Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

WordPress vs. Magento: de voor- en nadelen voor ondernemers

De komst van webshops heeft onze manier van shoppen voor altijd veranderd. We realiseren het misschien niet altijd, maar 20 jaar geleden gingen we nog ‘gewoon’ voor alles naar de winkel. En nu bestellen we zelfs boodschappen online(!). Geen wonder dat iedereen tegenwoordig zijn producten online wil verkopen. Onmisbaar hiervoor: webshops. En WordPress en Magento zijn de twee meest gebruikte contentmanagementsystemen (CMS) voor deze webshops. Maar wat zijn de voor- en nadelen per onderdeel? Tijd om ze eens langs de spreekwoordelijke lat te leggen!

Hoe gaan we ze beoordelen?

Laten we vooropstellen dat er geen winnaar is. Het gaat er meer om wat het beste bij jouw situatie past. Om een zo juist mogelijk beeld te krijgen, hebben we onderzoek gedaan bij onze klanten en projecten. Waarop beoordeel jij welk CMS bij jou past? De volgende criteria zijn hieruit gerold:

  • Oppervlakkige voor- en nadelen
  • Prijs
  • Inrichting producten
  • Invloed op design
  • Makkelijk te beheren
  • Integratie externe tools

Laten we niet direct op volle kracht gaan. We beginnen hieronder rustig en zetten per CMS twee voor- en nadelen op een rijtje.

Magento vs. WordPress

WordPress voordelen:

  • Niet gebonden aan enkel ecommerce. Gemakkelijker om ook ‘normale’ pagina’s vorm te geven en meer uit contentmarketing te halen.
  • Je kunt software en thema’s installeren zonder technische achtergrond.

WordPress nadelen:

  • Van nature is WordPress geen ecommerce platform. Hierdoor moet je WooCommerce of een andere ecommerce plug-in installeren. En uiteraard gaan dat soort dingen nooit zonder slag of stoot.
  • WordPress biedt oneindige mogelijkheden. Het probleem: je moet alles apart installeren en koppelen. Wil je wat fancy features, dan loop je het risico dat jouw website tergend langzaam wordt.

Magento voordelen:

  • Magento is van origine een ecommerce platform. Hierdoor is het een stuk makkelijker om ecommerce gerelateerde features te koppelen. Denk aan inventaris, omzet bijhouden en andere onderdelen.
  • Magento heeft een krachtigere motor dan WordPress. Je kunt hierdoor een stuk makkelijker schalen. Besluit je om van 1.000 naar 10.000 producten te gaan? Dan is Magento de beste optie.

Magento nadelen?

  • Magento is niet geschikt voor de leek. Ben je niet thuis in codes, waag je er dan ook niet aan en schakel iemand hiervoor in.
  • Meer code = meer uren = meer geld.

Goed. We zijn tot nu toe aan het oppervlak gebleven. Tijd om dieper in de materie te duiken en echt spijkers met koppen te slaan.

Prijs

In prijs zien we direct al een duidelijk verschil. Kort door de bocht is WordPress een stuk goedkoper dan Magento. WordPress werk met veel thema’s en plug-ins. Je zou het bijna kunnen zien als een bouwpakket. Alle onderdelen en mogelijkheden zijn op afroep beschikbaar, je moet ze alleen nog ‘even’ bij elkaar zetten. Hierdoor heb je al vanaf €1.000,- een basic webshop met WooCommerce in WordPress. Kijk je naar Magento, dan zijn de onderdelen nog niet gefabriceerd. Ze moeten zelfs nog ontworpen worden voordat je ze in elkaar kunt zetten. Een developer is hier een stuk langer mee bezig, wat de prijs ook flink opdrijft. Onder de €5.000,- is het vrijwel onmogelijk om een goede Magento webshop op te zetten.

Inrichting producten

Een webshop draait uiteindelijk om het genereren van omzet. En dat doe je door producten te verkopen. Net als in de etalage wil je jouw producten zo goed mogelijk in het zonnetje zetten. Bovendien wil je zoveel mogelijk producten in de etalage kunnen zetten, en dat zo overzichtelijk mogelijk.

Ook hier zie je weer een duidelijk verschil. Heb je maar een paar producten? Laten we 1.000 als maximum nemen. Dan is WordPress de makkelijkste optie. De software is niet al te zwaar en je kunt daarom al relatief snel wat neerzetten. Mocht je een selectie producten willen verkopen, waarbij de nadruk ligt op het product zelf, dan is WordPress echt voldoende.

Echter, ben je al een paar jaar onderweg? Heb je inmiddels duizenden producten? En wil je dingen echt naar the next level brengen? Dan moet je echt wel aan Magento gaan denken. Dit CMS heeft namelijk meer power en kan ondanks het gewicht van duizenden producten stoïcijns doorrijden.

Invloed op design

Invloed op design is een lastig vraagstuk. Je kunt dit namelijk op twee manieren bekijken. WordPress heeft allemaal thema’s, features en plug-ins om te installeren. Hierdoor kun je zonder echt technische achtergrond toch een hoop invloed op het uiterlijk van de webshop uitoefenen.

Ben jij een echte visionair? En heb jij allerlei gave ideeën die nog nooit iemand anders heeft gehad? Dit gaat echt vragen om maatwerk. En Magento is een stuk geschikter voor maatwerk dan WordPress. De kracht van WordPress (heel veel is pre-made) wordt dan juist een nadeel. Al die voorgemaakte onderdelen ombouwen is namelijk extreem lastig. Dan kun je het liever in één keer goed laten zetten. Wat juist weer goed kan met Magento.

Makkelijk te beheren

Qua gebruiksgemak is er maar één winnaar. En dat is WordPress. Geen voor- en nadelen. Gewoon een duidelijke winnaar. Dit komt doordat WordPress ook voor beginners is, terwijl Magento een platform voor developers is.

Integratie externe systemen

We komen weer even terug op de duidelijke grenzen van WordPress. Een groot voordeel dat alles al voor je gemaakt is, maar dus ook een nadeel. Heb je te maken met al bestaande systemen die aan jouw webshop gekoppeld moeten worden? Dan heeft Magento de duidelijke voorkeur. Doordat je flexibeler bent in de achterliggende code, kun je jouw webshop makkelijker aanpassen aan de verschillende systemen. Maar ook hier geldt: je moet wel iemand hebben die weet wat hij doet.

Conclusie: klein = WordPress, groot = Magento

Uit alle argumenten hierboven kunnen we gemakkelijk een conclusie trekken. Is ecommerce slechts een onderdeel van jouw website? Heb je niet mega veel producten? En heb je een beperkte bestedingsruimte? Dan is WordPress met WooCommerce de beste optie.

Wil je echt puur omzet genereren? Heb je duizenden producten? En heb je specifieke wensen die niet in een ‘vormpje’ te gieten zijn? Dan raden we je echt Magento aan.

Wist je dat SAM Design ook van SAM Online Marketing is? Wij bouwen dus ook websites en webshops! Zit je dan ook met een technische vraag? Of ben je toe aan een nieuwe website? Contact ons dan ook eens en wie weet slaan we wel twee vliegen in één klap!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...