Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
email marketing
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Email marketing – Waarom je je nieuwsbrief geen nieuwsbrief noemt

Email marketing is één van de krachtigste online marketing technieken om klanten aan je te binden. “The money is in the list” is dan ook een veelgehoorde uitspraak van succesvolle email marketeers. Het is tenenkrommend om af en toe (zeg gerust zéér regelmatig) anno 2015 nog steeds enorme conversie killers tegen te komen wat betreft email marketing.

Lees snel verder over Email marketing en waarom je nieuwsbrief geen nieuwsbrief is!

Heb je ook al gelezen over de semantische zoekmachine Google?

Email marketing – The money is in (the relationship with) the list

“Email marketing is ouderwets. Dood. Social media is hét nieuwe e-mail marketen”. Sure… Wie dat denkt moet zeker doorlezen.

Wereldwijd zijn er meer dan 4 miljard email accounts die door 95% van de internet gebruikers op dagelijkse basis worden gebruikt. Alle social media kanalen bij elkaar tellen ‘slechts’ 2,5 miljard accounts, waarvan ook nog eens een gedeelte inactief is. Email marketing is nog steeds alive-and-kicking en kan ook jouw business naar een hoger plan brengen.

De uitspraak ’the money is in the list’ vliegt ons op het internet om de oren als het over e-mail marketing gaat en het is nog waar ook. Althans, het geld zit in een email lijst waar je een band mee hebt. Email marketing is zeer geschikt om een langdurige band op te bouwen met je prospects en klanten, maar wordt anno 2015 nog te vaak verkeerd aangepakt.

Waarom je nieuwsbrief geen nieuwsbrief mag heten

“Mis niets en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Altijd up to date met onze nieuwsbrief, schrijf je direct in”. Hoe vaak kom je ze niet tegen op het internet?

Bij email marketing mag je nieuwsbrief geen nieuwsbrief heten omdat het saai is. Vervelend. Een regelrechte ramp voor je conversie! Mensen willen niet ‘op de hoogte worden gehouden’. Mensen willen gave content ontvangen. Coole filmpjes, bijzondere verhalen, gratis tips of de beste aanbiedingen. Niet je laatste ‘nieuws’ lezen.

Het geld komt uit je lijst wanneer je email lijst blij is om een mailtje van je te ontvangen. Omdat ze weten dat er vast wel weer iets tofs, iets waardevols is te vinden in je e-mail. Iets waar ze echt wat aan hebben. Een mailtje wat verstuurd is om waarde te bieden en niet om te verkopen, ook al is dat wél je bedoeling. Het ligt er maar net aan hoe je het verpakt.

Je nieuwsbrief nieuwsbrief noemen is de slechtste manier om je producten en/of diensten te verpakken.
Als KPN mee zou doen met een verkiezing ‘Hoe zorg je er voor dat een klant/prospect je mail ABSOLUUT NIET opent’ zouden ze winnen. 100% zeker. Vanuit het oogpunt van een online marketeer open ik graag dit soort mails, maar als KPN klant verwijs ik deze mail direct naar de prullenbak.

De ‘paginatitel’ begint al fout (nieuwsbrief) maar de ‘meta description’ (Copyright 2015 KPN U ontvangt….) is werkelijk niet te geloven. Wat wij ons dan altijd afvragen is of er dan niemand binnen het team wat aan de online marketing bij KPN werkt tegen ‘Henk’ zegt: “Joh Henk, als je zelf zo’n mailtje zou krijgen van een bedrijf. Open je hem dan?”.

Maar, hoe moet het dan wel? Emails schrijven voor email marketing?

e-mail marketing

Killer emails schrijven voor maximale conversie

Met de mogelijkheden die professionele email marketing bedrijven zoals Enormail, Mailchimp, GetResponse of Aweber aanbieden heb je een breed scala aan technieken om top-notch emails te creëren.

Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de naam van je prospect/klant in de titel of aanhef verschijnt. Op deze manier maak je de email persoonlijk en denken sommige klanten dat je de email daadwerkelijk persoonlijk aan hun hebt gericht, zelfs als dezelfde email naar duizend andere klanten wordt verstuurd. Door dit persoonlijke karakter bouw je gemakkelijker een band op met je achterban. Het voelt veel fijner en dichterbij als iemand je in de email aanspreekt met “Hoi Piet” dan met “Beste klant”. Je lijst vertrouwt je sneller waardoor ze meer bereid zijn om te kopen bij je. Uiteindelijk is dat toch het doel van je ‘nieuwsbrief inschrijvingen’ toch? Focus dus op de band met je mailing list en geef waardevolle content weg!

Maar hoe verkrijg je die honderden mensen op je email lijst zodat je aan de slag kunt met email marketing?

Email lijst opbouwen voor email marketing

In principe is het voor iedere business in iedere branche raadzaam om een email lijst op te bouwen. Mensen die zich inschrijven voor je emaillijst zijn geïnteresseerd in je producten en/of diensten, anders schrijven ze zich niet in. Simpel. Vandaar het gezegde “The money is in the list”.

Je kunt de hoeveelheid inschrijvingen voor je email lijst vrij eenvoudig verhogen. Om te beginnen moet je je ‘nieuwsbrief’ geen nieuwsbrief noemen. Eerder genoemde dooddoeners als ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ zijn uit den boze! Maak er een feestje van en geef bezoekers het gevoel dat ze 100% dingen mis lopen als ze niet hun naam en email adres achter laten.

Een veelgebruikte tactiek om meer inschrijvingen voor je email lijst te krijgen is het weggeven van een zogenoemde ‘freebee’. Geef de bezoeker iets waardevols en hij geeft er z’n naam en email adres voor terug! Zelf doen wij dit bijvoorbeeld met een gratis SEO Scan, maar een ‘geheim rapport’, een handige hand-out, een zeer waardevolle white-paper, een interessante video of een bijzonder informatief e-book blijven zéér goed converteren.

Wanneer de inschrijvingen op je email lijst binnen stromen kun je je email marketing strategie er op los laten.

Autoresponders

Ideaal van email marketing software is het gebruik van autoresponders. Met een autoresponder verstuur je op de automatische piloot emails. Emails die je van tevoren hebt geschreven en instelt op het tijdstip waarop ze verzonden moeten worden. Je kunt dit bijvoorbeeld doen bij een productlancering, maar bijvoorbeeld ook als automatisch proces na een inschrijving voor je lijst. Zo stel je bijvoorbeeld eenvoudig in dat een nieuwe inschrijver de dag na zijn inschrijving email 1 ontvangt, na 2 dagen email 2, na 5 dagen email 3 enzovoort. Je kunt het gehele proces dus zelf automatiseren en naar eigen smaak optimaliseren.

Eenmaal je tijd erin steken en vervolgens oogsten, volledig in lijn met de wet van Pareto. Tot volgende week met wederom (hopelijk) een waardevolle blogpost!

Vond je dit waardevol? Volg ons dan ook op Facebook, Google+ en Twitter!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...