Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Linkbuilding: hoe zat het ook alweer?

In onze blog van vorige week heb je kunnen lezen over de nieuwe update van Google Penguin. De update van dit alom bekende algoritme zal zich voornamelijk gaan concentreren op de manier waarop websites hun linkbuilding aanpakken. Wij dachten dat je wel een opfrisser zou kunnen gebruiken. Om deze reden zullen wij ons vandaag dan ook puur gaan concentreren op het onderdeel linkbuilding. We nemen je mee terug naar de basis, in de hoop dat ook jij een succesvolle linkbuilding campagne zal kunnen opzetten.

Wist je dat satellietwebsites en microsites ook een vorm van linkbuilding kunnen zijn?

Een korte geschiedenis

Anno 2015 is linkbuilding een flink geavanceerd proces geworden. Om de basis goed te kunnen begrijpen, is het handig te weten waar we allemaal zijn begonnen. We nemen je daarom mee op een kort reisje linkbuilding door de jaren heen.

Sinds Google omstreeks 1998 in het leven werd geroepen door twee ex-Stanford studenten als BackRub, is het beoordelen van een website haar linkbuilding al aanwezig. Na een website haar Keyword Density was dit het tweede voornaamste punt waarop websites werden beoordeeld.

Rond deze tijd was het genereren van zoveel mogelijk links naar jouw website de manier waarop jij kon scoren. De plek waar deze links vandaag kwamen, was totaal niet belangrijk. Het internet werd rond deze tijd dan ook zeer gevoelig voor spam. Terugkijkend op deze tijd is het een opluchting te noemen dat Google nog niet de wereldwijde invloed uitoefende die het nu wel doet.

Vroeger haakte je waarschijnlijk in de geschiedenisles ook na een paar minuten af. Hierom zullen we je ook niet verder lastig vallen met het verleden en direct verder gaan in het heden.

Linkbuilding Anno 2015

Linkbuilding is in twee categorieën op te delen:
interne linkbuilding en externe linkbuilding.

Externe linkbuilding:

Onder externe linkbuilding valt elke vorm van linkbuilding die zich buiten je eigen website afspeelt. Het is de kunst van het backlinks vanaf andere websites naar jouw website zien te creëren.

Tegenwoordig kun je inkomende links nog steeds zien als stemmen voor jouw website. ‘Hoe meer stemmen je krijgt, hoe belangrijker je bent’, zal je waarschijnlijk denken. Tegenwoordig is dit niet meer het geval, want de plek waar deze links vandaan komen en de manier waarop deze gegenereerd worden, zijn tegenwoordig minimaal net zo belangrijk.

Om kwalitatief hoogwaardige links te genereren, moet je deze zoeken op de voor jouw niché relevante websites. Wanneer jij links genereert vanaf websites die over dezelfde onderwerpen als jij schrijven, zal je dit terug zien in je positie binnen Google.

Er zijn verschillende manieren om deze links te genereren. Je kunt simpelweg een mail naar verschillende startpagina’s sturen met een aanvraag een link te plaatsen. Dit is in de meeste gevallen echter zonde van je tijd. Google kickt namelijk op kwalitatief hoogwaardige links. Meng je bijvoorbeeld in discussies op verschillende fora binnen je bedrijfstak. Link hierin door naar je eigen websites, waarin je andere lezers aanvullende informatie verschaft.

Een andere manier om links te genereren is een samenwerkingsverband met één of meerdere van je concullega’s aangaan. Biedt bijvoorbeeld aan een blog of ander artikel voor ze te schrijven, in ruil voor een backlink naar jouw website. Buiten een extra link levert het je ook nog eens extra naamsbekendheid op.

Interne linkbuilding

Dit is waar het spelletje ingewikkelder wordt. De links zijn op je website beland. Wat moet er nu mee gebeuren?

internalexternal

De inkomende links moet je zien als een bak met zand. Het zand hierin staat voor de autoriteit van je pagina. De manier waarop jij pagina’s in je website aan elkaar linkt, is van invloed op hoeveel zand elke pagina krijgt. Het aantal zand dat je hebt is gelimiteerd, waardoor je bepaalde concessies moet doen. Niet elke pagina kan optimaal scoren. De structuur van je website is dus van enorm belang. Dit kan een hels karwei voor je zijn, zonder dat je de garantie hebt dat je dit goed uitvoert.

 

SAM Online Marketing & Webdesign is gespecialiseerd in het opzetten van een professionele interne linkbuildingstructuur. Waarom zou je je over deze enorme klus buigen, wanneer je het ook door een ander kunt laten doen? Neem daarom direct contact met ons op en kijk wat wij voor je kunnen betekenen.

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...