Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Nóg een handige Tool: SEO Majestic

Vandaag zullen we je alles bijbrengen over SEO Majestic. Net als de MOZ toolbar die we vorige week behandeld hebben, is het een handig hulpmiddel voor je externe linkbuilding. Het geeft je nog meer informatie over de ‘Autoriteit’ van een webpagina. Wat is SEO Majestic, wat doet het en hoe kan ik het in mijn voordeel gebruiken? Lees er nu meer over.

Lees ook eens over lokale SEO: Hoe wordt jij gevonden in de regio.

Wat is SEO Majestic?

Nog zo’n Tool? Ja inderdaad, nog zo’n tool. Binnen SEO moet je om naam voor jezelf te maken van elk hulpmiddel gebruikmaken. Zo zweren een hoop specialisten dan ook bij SEO Majestic. Maar wat doet het eigenlijk?

SEO Majestic is een hulpmiddel om zowel je eigen website als die van je concurrentie in kaart te brengen. Zoals op onderstaande analyse van onze eigen website is te zien, trekt het een analyse van de URL, de Subdomain en de Root Domain van een pagina. Het meet wat jij of zij aan externe linkbuilding doen en de precieze invulling hiervan. Zo worden er een aantal punten uitgelicht: Citation Flow, Trust Flow, External Backlinks en Referring Domains.

Citation Flow

De Citation Flow geeft binnen SEO Majestic aan hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Dit wordt gebaseerd op het aantal links dat naar de URL verwijst. Daarbuiten is ook de Citation Flow van de inkomende links van belang. Hoe hoger deze is, des te hoger wordt jouw Citation Flow. Zowel de kwaliteit als de kwantiteit is dus van belang. Je zou de Citation Flow kunnen zien als de ‘link-juice’ waar wij het altijd over hebben.

Trust Flow

De Trust Flow geeft iets anders weer dan de Citation Flow. Waar de Citation Flow zich op de invloed van een URL richt, geeft de Trust Flow de betrouwbaarheid van een webpagina weer. De score, net als de Citation Flow weergegeven op een schaal van 1 tot en met 100, is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar de URL. Wanneer het aantal betrouwbare links stijgt, stijgt de Trust Flow.

Dit is echter niet de enige maatstaaf. Waar de Citation Flow alleen maar kan stijgen met het inkomen van meer links, zal de Trust Flow afnemen als het aantal onbetrouwbare links toeneemt. Hierom zou je de Trust Flow vooral kunnen vergelijken met de ‘Domain Authority’, die we vorige week behandeld hebben.

External Backlinks

De External Backlinks spreken binnen SEO Majestic voor zich. Het is het totaal aan links dat naar de URL, het subdomein of de Root Domain wijst. Deze worden door de tool dagelijks onder de loep genomen, waardoor je score dagelijks wordt bijgewerkt. Zo zie je ook op deze afbeelding. Elke dag kan je score bijgewerkt worden, dus controleer van tevoren goed of je wel de juiste links naar je pagina laat plaatsen.

Referring Domains

Het is mogelijk om meerdere links van één domein te laten komen. Om te voorkomen dat dit teveel gebeurt, controleert SEO Majestic ook het aantal ‘referring domains’. Zo kun je 10.000 links hebben, maar als deze links maar vanaf 10 verschillende domeinnamen komen, zal je Trust Flow alsnog bijzonder laag liggen.

Al deze gegevens helpen je een grondige analyse van een pagina te trekken. Maar wat zeggen deze getallen eigenlijk?

Hoe gebruik ik SEO Majestic in mijn voordeel?

Alle gegevens van de SEO Majestic tool kunnen gebruikt worden om de overall autoriteit van een pagina aan te geven. Het helpt je ook te analyseren waar deze gegevens uit zijn opgebouwd. De autoriteit geeft aan hoe makkelijk het voor deze website is om een nieuwe sub pagina te laten scoren binnen Google.

Als jouw concurrent maar hoger dan jou blijft scoren, kun je zijn website analyseren via SEO Majestic. Ligt zijn Trust flow veel hoger, of is zijn Trust flow in verhouding tot zijn Citation flow beter?

Trust flow vs. Citation flow

Trust flow vs. Citation flow? Ja, je hoort het goed: ook de verhouding tussen de TF en CF is zeer belangrijk. Dit wordt ook wel de Trust Ratio genoemd. Hierbij deel je de Trust Flow door de Citation Flow. Hieronder zie je de Trust Ratio van onze website. Een natuurlijk opgebouwde website beschikt over zowel kwalitatieve als kwantitatieve links. Het is belangrijk dat je website zo dicht mogelijk bij de lijn blijft. Waar in een ideale wereld de TF en CF gelijk aan elkaar staan en je dus een ratio van 1 hebt, komt je met een Trust Ratio tot 0,6 á 0,7 ook wel weg.

Al met al is SEO Majestic een zeer handige tool voor je om zowel jezelf als je concurrent te meten. Houd je Trust Flow en Citation Flow in verhouding en je komt een heel eind. Heb je vragen over je externe linkbuilding, of wil je hulp van een professional, neem dan direct contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Tot volgende week!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...