Remarketing met AdWords

2 december 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Ken je dat? Dat je aan het surfen bent op het internet en steeds maar weer diezelfde advertentie voorbij ziet komen? Zelfs wanneer je op een hele nieuwe website zit? In dat geval ben je het ‘slachtoffer’ geworden van een AdWords remarketing campagne!

Maar hoe werkt dat ‘remarketing’ nu eigenlijk? Wat moet je er over weten? En hoe pas je dit zelf toe in je eigen AdWords campagnes?

Leer ook hoe jij je conversie verhoogt door middel van A/B testing!

Remarketing – ‘Bestook’ je bezoeker met advertenties

Remarketing is voor de SEA specialisten onder ons niet iets onbekends, maar als je nog onbekend bent met dit fenomeen zul je je vast afvragen hoe het komt dat je steeds diezelfde advertentie te zien krijgt van de webshop die je eerder bezocht hebt. Zoals we in de inleiding al stelden; je bent ‘slachtoffer’ geworden van een remarketing campagne van de webshop die je eerder bezocht hebt.

De webshop houdt zich namelijk bezig met zoekmachine marketing, ofwel online adverteren via Google.

Op het moment dat jij de website van de betreffende webwinkel bezocht heb je waarschijnlijk de melding over ‘de cookies’ achteloos weg-geklikt en heb je je verlekkerd aan de prachtige nieuwe schoenen in de webshop. Of de nieuwste iPhone. Of die geweldige babykleding voor je ‘mini-me’.

Hoe dan ook.

Je hebt de webshop toestemming gegeven om een cookie te plaatsen zodat je gevolgd kan worden en waar mogelijk bestookt kan worden met advertenties.

Remarketing. Yes it is…

Remarketing – Een overzicht

Remarketing is na de introductie in 2010 uitgegroeid tot een uitstekende manier om eerdere bezoekers die je website verlaten hebben zonder aankoop, alsnog te laten converteren.

In beginsel werd AdWords opgezet door Google om advertentie-inkomsten te verkrijgen uit zoekresultaten. Adverteerders konden een advertentie opmaken en Google toonde deze bij relevante zoekopdrachten. Voor iedere gebruiker die de advertentie aanklikte kreeg Google van de adverteerder een vergoeding. De focus lag vooral op nieuwe bezoekers trekken in de beginperiode van AdWords.

Google AdWords werkt nog steeds wel op dezelfde manier, maar de mogelijkheden van remarketing zijn anno 2014 uitgebreider dan ooit. Zeker in combinatie met het nieuwste advertentieplatform van Facebook; Atlas.

Verschillende remarketinglijsten/cookiepools

Binnen remarketing kennen we het begrip, remarketinglijst. Ook wel cookiepool genoemd. Om dit begrip beter te begrijpen is het goed om te weten wat een cookie (tag) is en hoe het werkt.

Een cookie is een stuk code (de daadwerkelijke ’tag’) welke opgeslagen wordt op het apparaat van de bezoeker. Op deze manier kan een webmaster bijvoorbeeld allerhande zaken meten via Google Analytics, maar dus ook bezoekers retargeten die de website bezocht hebben.

Binnen remarketing met AdWords kunnen we één en dezelfde cookie gebruiken voor verschillende remarketinglijsten. In de begintijd van remarketing  voor AdWords moest voor iedere cookiepool een aparte tag aangemaakt worden, maar met de komst van de ‘dynamische remarketing tag’ is dit overbodig geworden. Bezoekers kunnen in verschillende remarketinglijsten geplaatst worden zodat de meest relevante advertentie wordt weergegeven aan de bezoeker.

Verschillende advertenties

Zo kun je bijvoorbeeld bezoekers die specifiek de categorie ‘sale’ binnen een webshop hebben bekeken in een aparte cookiepool plaatsen. Deze bezoekers kun je dan in een later stadium een advertentie tonen van een artikel in de aanbieding. De kans dat de bezoeker in gaat op dit aanbod is groter dan wanneer je een aanbod zou doen van een artikel wat onder de ‘nieuwe collectie’ valt (en dus duurder in aanschaf zal zijn).

Ook kun je met behulp van de geplaatste cookie bepalen in welke mate de bezoeker de ‘salesfunnel’ doorlopen heeft. Op deze manier kun je bezoekers die in een verder stadium van de salesfunnel zijn geweest een verbeterd aanbod doen, zodat ook hier de kans groter wordt dat de bezoeker die eerder afgehaakt is nu wél een aankoop doet.

Met remarketing kun je dus zéér specifieke advertenties tonen aan bezoekers die je graag terug wilt hebben op je website.

Remarketing, cookies en de wet

Bij remarketing maken we gebruik van cookies. Door de wetgeving omtrent cookies zijn webmasters verplicht om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Zeker ’tracking-cookies’ zoals ze gebruikt worden voor remarketing mogen alleen met toestemming van de bezoeker geplaatst worden.

Zorg er dan ook zeker voor dat je ‘privacy-statement’ op orde is wanneer je je bezig houdt met remarketing!

Ook de ‘houdbaarheid’ van de cookie is bij remarketing erg relevant. Campagnebeheerders kunnen binnen AdWords zelf bepalen hoe lang een cookie op het apparaat van de bezoeker moet blijven staan. De duur varieert van één dag tot 540 dagen. Hierbij moet rekening gehouden worden met de omvang van de cookiepool. Wanneer bijvoorbeeld de cookietijd wordt ingesteld op één dag en de remarketinglijst té weinig verkeer trekt, dit er voor zorgt dat de remarketinglijst onbruikbaar wordt.

Remarketing

Remarketing – Een specialisme

Al vaker schreven we dat AdWords uitermate effectief kan zijn, maar ook erg kostbaar kan worden wanneer je niet goed weet waar je mee bezig bent. Bij remarketing komt nog veel meer kijken dan een gewone AdWords campagne. Wat te denken bijvoorbeeld van een perfecte AdWords remarketing campagne die leidt naar een waardeloze landingpage? Erg zonde van je tijd en geld!

Wanneer je toch zelf aan de slag wilt gaan met remarketing, begin je het beste op de remarketing-pagina van Google zelf.

Maar wat je beter kunt doen is op zoek gaan naar een geschikte Google Qualified Professional die de vakkennis en expertise bezit om jouw AdWords remarketing campagne tot een succes te maken.

Samenwerken?

In dit artikel lees je: