Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

SEO tools: wat heb je nodig en wat niet?

Hoog scoren in Google door jouw SEO te optimaliseren? Hier gebruik je uiteraard SEO tools voor! Nu is de één ingewikkelder en uitgebreider dan de ander. De vraag is dan ook vaak; welke SEO tools kan ik nu het beste gebruiken? Lees snel verder om erachter te komen wat de voor- en eventuele nadelen van iedere SEO tool zijn en wat je ermee kunt!

Diverse SEO tools met hun voor- en eventuele nadelen

Zoals je waarschijnlijk al weet zijn er veel verschillende SEO tools die je kunt gebruiken om jouw website te optimaliseren. De één kun je het beste gebruiken voor de zoekwoorden die het kan vinden met alle informatie die erbij gegeven wordt. Terwijl je de ander weer beter kunt gebruiken voor concurrentie analyses, backlinks vergelijken, broken links uitlichten, ga zo maar door. Hieronder leest u over enkele SEO tools waarvan wij vinden dat ze het meest behulpzaam zijn!

SEMrush

SEMrush is een van de grootste SEO tools op dit moment met meer dan 4 miljoen gebruikers. Deze tool is vooral goed bruikbaar om informatie over verschillende zoekwoorden te vinden. Zo kun je zoekwoorden rangschikken, een site audit doen, een lijst aanmaken met zoekwoorden die jij bij elkaar wilt hebben, inzicht krijgen in de concurrentie op een zoekwoord en zo zijn er nóg meer dingen die je met deze SEO tool kunt. SEMrush staat daarbij ook bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Alles is overzichtelijk, uitgebreid en makkelijk te begrijpen. SEO is, zoals je waarschijnlijk al weet, onderverdeeld in drie aspecten; content, linkbuilding en techniek. Nu is SEMrush het meest bruikbaar voor de content, maar ook in de techniek en linkbuilding van een website kun je goed inzicht krijgen.

 

In eerste instantie is SEMrush gratis bruikbaar. Echter kun je hier dan niet alle functies van de SEO tool mee gebruiken. De opties zijn namelijk erg beperkt. Van drie verschillende opties heb je dan ook maar één zoekmogelijkheid per dag. Dit betreft het opvragen van de keyword magic tool, een zoekwoordanalyse en een domeinnaam analyse. Wil je dit uitbreiden door over te gaan op een betaalde versie? Dan heb je vier opties. Allereerst kun je beginnen met de Pro versie. Deze is $100 per maand. Daarna heb je de Gugu versie. Die optie is $200 per maand. Vervolgens is er nog een Business versie van 400$ per maand. Als laatste optie kunt u kiezen voor de Enterprise versie. Hiervoor is de prijs op aanvraag. Je kan altijd eerst beginnen met een proefversie van 7 dagen.

Ahrefs

Met Ahrefs kun je in principe hetzelfde als met SEMrush. Uitgebreide informatie over zoekwoorden vinden, technische inzichten over de site krijgen en inzicht krijgen in de hoeveelheid backlinks die een pagina binnenkrijgt. Het laatste punt is in deze het belangrijkste voor Ahrefs. Met de grote backlink database onderscheidt Ahrefs zich van andere SEO tools. Google zelf heeft uiteraard de meest actieve crawlbot om data mee te verkrijgen. Maar na Google heeft Ahrefs de meest actieve bot voor deze data. Jij als klant krijgt hier inzicht in!

 

Wat de kosten betreft varieert dit ook weer. Als je gebruik wilt maken van deze tool kun je het programma een week uitproberen voor 7 dollar. Wanneer je een abonnement neemt kun je kiezen uit vier verschillende opties: Lite($99), Standard($179), Advanced($399) en Agency($999). Verschillende opties worden per abonnement uitgebreid. Bijvoorbeeld het crawl budget, gebruikers plekken, databehoud, updatefrequentie, etc.

Mangools

Mangools is een SEO tool waar je minder opties mee hebt als SEMrush en Ahrefs. De opties die je hier kunt gebruiken zijn namelijk KWFinder, SERPChecker, SERPWatcher, LinkMiner en SiteProfiler. Je komt dus zeker heel ver met deze tool. Waar deze tool heel goed voor gebruikt kan worden is de concurrentie analyse/SERPChecker. Hier kun je een zoekwoord intoetsen en dan zal je alle concurrenten onder elkaar te zien krijgen. Je ziet ze in principe in volgorde zoals ze ook in Google staan. Bij ieder domein kun je zien hoeveel backlinks ernaar refereren, vanuit hoeveel domeinen de backlinks refereren, wat de DA-waarde van het domein is, wat de PA-waarde van het domein is en zo zijn er meer waarden die achter het domein aangegeven worden. Onderaan de pagina kun je jouw domein invullen om deze te vergelijken met de concurrenten.

 

Als je een laag budget hebt is deze tool ideaal! Om te beginnen kun je deze SEO tool 10 dagen gratis uitproberen. Vind je Mangools een fijne tool en kun je hem goed gebruiken? Dan zijn er drie abonnementen waar je uit kunt kiezen; Mangools Basic voor €29,90, Mangools Premium voor €39,90 en Mangools Agency voor €79,90. De abonnementen verschillen van elkaar met de hoeveelheid zoekopdrachten en dergelijke die je kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid zoekopdrachten die je per dag kunt doen en de hoeveelheid sites waar je de informatie dagelijks van kunt opvragen. Deze verschillen staan uiteraard allemaal op een rijtje wanneer je op het punt staat een abonnement af te sluiten!

Moz

Logo MozMoz is een SEO tool die veel gebruikt wordt en erg bekend is in de online marketingwereld. Niet per se voor zoekwoorden en dergelijke, maar vooral voor linkbuilding! Wat zoekwoorden onderzoeken betreft zal je niet zoveel informatie vinden als bijvoorbeeld bij SEMrush en Ahrefs. Waar Moz dus wel weer veel informatie over deelt is verschillende aspecten binnen linkbuilding. Zo kun je makkelijk zien wat de Domain Authority, Page Authority en spam score van een pagina is. Daarnaast kun je zien of er link bijgekomen zijn, of er link verloren zijn en hoeveel links er überhaupt zijn. Een leuk weetje over de Domain Authority is dat Moz deze heeft bedacht. Waar kun je hier dus beter informatie over vinden dan bij de bedenker zelf!?

 

In tegenstelling tot de andere tools heb je bij Moz een gratis proeftijd van 30 dagen waarin je de SEO tool uit kunt proberen. Wat veel langer is dan de meeste andere tools. Wanneer je een abonnement neemt heb je de keuze uit vier opties; Standard van $99, Medium van $179, Large van $299 en Premium van $599. Het genoemde bedrag is per maand. Kies je ervoor om in één keer voor een jaar te betalen dan bespaar je %20 op het hele bedrag. Gebruik je deze tool dus veel, dan is dit uiteraard een goede optie!

Gebruik de SEO tools die je al hebt gekregen!

Google heeft je al enkele tools gegeven waar je heel veel mee kan. Vandaar, gebruik de SEO tools die je al hebt gekregen! Denk aan Google Search Console en Google Analytics. Deze tools geven heel veel informatie die je kunt gebruiken om je website te optimaliseren. Daarnaast is deze informatie ook nog eens heel specifiek en accuraat, het is ten slotte van Google zelf! Naast de betaalde tools die hierboven benoemd zijn heb je dus al een basis die je altijd moet blijven gebruiken. Al deze informatie bij elkaar geeft je de juiste inzichten in hoe jouw website geoptimaliseerd moet en kan worden!

Gebruik deze SEO tools om jouw website te optimaliseren!

Om jouw website te optimaliseren heb je dus SEO tools nodig! Zo kun je namelijk inzicht krijgen in waar de site nog dingen mist op het gebied van content, techniek en linkbuilding. Hoeveelheid backlinks die een domein ontvangt, uitgebreide informatie over zoekwoorden, site audits en nog veel meer belangrijke inzichten en informatie loop je dus niet mis wanneer je deze SEO tools gebruikt. Begin dus vandaag al met het gebruiken van deze tools! Kom je er niet uit? Je kunt je SEO altijd uitbesteden aan ons als professionals!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...