Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 20 beoordelingen
Maandbudget vanaf €199,
Altijd resultaat!
Looptijd 6 t/m 12 maanden
Binnen 10 seconden uw prijs

Scan nu uw website GRATIS!

  • https://

SEO audit uitvoeren

Een SEO audit is een onmisbaar hulpmiddel wanneer u een bestaande website wilt optimaliseren voor Google en andere zoekmachines. Maar ook als u gelijk goed van start wilt gaan met een compleet nieuwe website kan een SEO audit u verder helpen. U kunt ervoor kiezen om zelf een audit te doen maar het is natuurlijk ook mogelijk om een professional van SAM Online Marketing een SEO scan te laten uitvoeren als u al een website heeft.

Waar komt audit vandaan? 

Voordat we ingaan op de SEO audit kijken we eerst waar het begrip audit vandaan komt. Oorspronkelijk komt het uit de zakenwereld waar het wordt omschreven als een uitgebreide controle. Voornamelijk accountants houden zich hier mee bezig terwijl er dus ook voor zoekmachine optimalisatie steeds meer SEO audits worden gedaan.

Waarom een SEO audit?

Aan de hand van een SEO audit kunt u achterhalen waarom een website niet de resultaten haalt die het zou moeten halen. Deze resultaten gaan dan vaak om bezoekers, ook wel verkeer of traffic. Waarom komen deze bezoekers niet naar de website en waarom komt de website niet hoog in Google? Of is het misschien zo dat de website eerst wel scoorde maar nu steeds slechter gaat? Komen er minder bezoekers of haalt u minder conversies? Om hierachter te komen moet er data verzameld worden en dit vervolgens analyseren. Hier zijn verschillende (gratis) tools voor die u kunt gebruiken voor een SEO audit. Het is natuurlijk ook mogelijk om een SEO audit door een professioneel internet marketing bureau te laten doen.

Gaat u voor iemand anders de SEO audit uitvoeren? Dan is het belangrijk om wat meer informatie te hebben. Informatie die handig is om te weten bestaat uit de volgende punten:

  • Gaat het om een bedrijf dat lang actief is of een start-up?
  • Wie is het contactpersoon en heeft deze SEO kennis?
  • Is de site ontwikkeld en gebouwd door een extern bureau of intern?
  • Is er eerder aan zoekmachine optimalisatie (SEO) gedaan?
Gratis website scan

De SEO audit doen

Nu u weet waar u op moet letten en waarom een SEO audit handig is om uit te voeren, is het tijd voor de audit zelf. Om te beginnen moet er naar de achtergrond en de geschiedenis worden gekeken. Factoren waar naar gekeken dient te worden zijn:

  • Mobiele versies, schema.org microformats, https en subdomeinen
  • Zijn er werkzaamheden verricht om organisch verkeer te verhogen?
  • Bekijk de technische staat van website zoals redesign, CMS en de prestatie
  • Analytische gegevens van Google Analytics en Google Search Console, zowel van het heden als historische gegevens
  • Is er traffic binnengekomen waarvoor betaald is? (Google AdWords, betaalde advertenties op social media)

Bovenstaande gegevens verzameld? Dan is het tijd om de website te bezoeken en te kijken naar:

  • Onderwerp van landingspagina’s
  • Pagina’s over subonderwerpen
  • Algemene pagina’s
  • Producten- of dienstenpagina’s

Mind map naar aanleiding van bevindingen

Bent u al tegen problemen aangelopen in de SEO audit? Zwakke punten tegengekomen? En ook sterke punten? Het is verstandig om de website als een bezoeker handmatig te doorlopen en de gehele website op een schematische manier in beeld te brengen met een mind map. Tijdens veel SEO audits komt zoekwoord kannibalisatie voor. Bij dit fenomeen concurreert de homepagina met een subpagina op hetzelfde zoekwoord. Dit is natuurlijk niet ideale, voor iedere zoekintentie zou er eigenlijk een pagina moeten zijn. 

Terugloop in verkeer

Als er in de gegevens van de website te zien is dat er een terugloop in verkeer is te zien, of de website heeft een Google penalty gekregen, dan is het belangrijk om te kijken naar het volgende:

  • Controleer historische data en documenteer bevindingen
  • Bemachtig crawl-, backlink- en verwante data
  • Kijk of er linkbuilding- en zoekmachine optimalisatie activiteiten zijn uitgevoerd
  • Ga na of er eerdere pogingen zijn gedaan voor zoekmachine optimalisatie

SEO audit tools

Om een SEO audit goed uit te voeren zijn een aantal tools handig om te gebruiken. Het is belangrijk dat de audit op een objectieve en eerlijke manier gebeurt, waarbij beargumenteerd kan worden met cijfers. Er zijn vele tools te vinden die hierbij kunnen helpen. Hieronder een lijst met tools die wij regelmatig gebruiken:

  • Screaming Frog: Deze crawler checkt de website op on page SEO en geeft aan waar de problemen liggen. De gratis versie kan tot 500 pagina’s crawlen. Screaming Frog werkt op Windows, Mac en Linux.
  • Google PageSpeed Insights: De tool van Google om de laadtijd van webpagina’s te controleren. Andere tools die hier ook erg handig voor zijn, zijn GTMetrix en Pingdom.
  • Siteliner: Interne duplicate content checker waar één keer per maand gratis de website gecontroleerd kan worden.
  • Dupli Checker: Externe check voor duplicate content
  • Google Search Console: Hier zijn diverse tools om de optimalisatie van een website te controleren, op het gebied van onder meer backlinks en zoekwoorden.

Natuurlijk zijn er nog veel meer SEO audit tools die kunnen helpen bij het in kaart brengen van een website. Zo zijn er betaalde en gratis tools zoals SEMrush, Majestic en Ahrefs.

Scan nu mijn website


SEO audit presenteren

Als SEO bureau of consultant de SEO audit uitgevoerd? Dan is het natuurlijk de bedoeling dat de eigenaar besluit om alles uit te besteden aan het bureau. Presenteer de audit dan op een doordachte manier zodat de eigenaar van de website geen naar gevoel krijgt als hij of zij al bepaalde punten heeft geprobeerd te verbeteren. Beargumenteer de gevonden punten goed aan de hand van cijfers. Zo komt er een gedegen presentatie uit die met feiten is onderbouwd.

En nu?

Heeft u als website eigenaar zelf een SEO audit uitgevoerd en heeft u een beeld gekregen van wat er verbeterd moet worden? Dan kunt u nu aan de slag! Of heeft u te weinig kennis van zoekwoord optimalisatie maar wilt u wel graag uw website zichtbaar maken in Google? Dan is het misschien wel verstandig om de SEO uit te besteden. Wilt u weten wat SAM Online Marketing voor u kan betekenen naar aanleiding van de SEO audit? Neem dan eenvoudig contact met ons op via 085 303 5745 of vraag direct een offerte aan.

Scan nu mijn website
Doe de gratis SEO Scan

Social Media

Contactgegevens

Werkzaam door heel Nederland:

2020 © SAM Online Marketing Webdesign
Beoordeling door klanten: 4.9/5 39 beoordelingen
Call Now Button
Gratis SEO Scan

Doe de gratis SEO Scan!