Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
instagram marketing
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Instagram marketing voor (lokale) bedrijven

Hier op onze blog hebben we al regelmatig verschillende artikelen geplaatst over Social Media Marketing. Vaak besproken we Facebook, Twitter en Google+ simpelweg omdat dit de grootste Social Media netwerken in Nederland zijn. En eigenlijk is dat niet eens waar, Google+ bespraken we feitelijk alleen maar omdat Google’s sociale netwerk meehelpt aan je zoekmachine optimalisatie strategie, niet omdat ze nou zoveel gebruikers hebben in Nederland. Er is één social media netwerk waar we het nog maar weinig over hebben gehad, maar waar enorme kansen voor je business liggen; Instagram!

Welke ongekende kansen dit sociale netwerk je (lokale) business te bieden heeft lees je in dit artikel over Instagram Marketing!

(Weet jij trouwens al hoe je jezelf moet promoten via YouTube Marketing ?)

Instagram Marketing?

Ja. Instagram marketing! Online marketing bedrijven via Facebook of Twitter is inmiddels wijdverbreid. De meeste (online) bedrijven hebben een actief Facebook- of Twitter account en passen Social Media Marketing toe. De één wat effectiever dan de ander, maar vrijwel ieder gerenommeerd bedrijf doet aan ‘social media marketing’. Gek eigenlijk dat er nog maar weinig bedrijven Instagram als serieus marketing kanaal zien en zijn begonnen met Instagram Marketing.

Gek?

Ja. Gek ja. Sinds de oprichting in 2010 is Instagram explosief gegroeid. Van niets naar meer dan 200 miljoen (dagelijkse) gebruikers in 5 jaar tijd. Vooral na de overname door Facebook in april 2012 is de stijgende lijn naar boven ingezet. Op het moment van de overname had Instagram namelijk slechts 30 miljoen gebruikers. Het weerhield Facebook er niet van om 1 miljard dollar neer te tellen om Instagram in te lijven. Een goede keuze achteraf gezien.

Ook in Nederland is Instagram aan de opmars begonnen. Cijfers dateren uit het najaar van 2014, maar op dat moment kende Instagram in Nederland zo’n 1,5 miljoen gebruikers waarvan meer dan een half miljoen mensen Instagram op dagelijkse basis gebruikt. In procenten uitgedrukt is het dagelijkse gebruik van Instagram in een jaar tijd met 347% gestegen!!!

Bron: Likeconomics.nl

Instagram Marketing voor je business

Interessante cijfers zul je denken, maar hoe pas ik Instagram marketing toe op mijn business? Instagram is toch dat Social Media kanaal waar iedereen prachtige foto’s en coole korte filmpjes op plaatst? Mijn business is niet echt geschikt om toffe foto’s van en/of over te maken, laat staan om er een marketing instrument van te maken….

De meeste (succesvolle) bedrijven die Instagram marketing toe passen doen dit om te werken aan ‘branding’. Het vergroten van je naamsbekendheid. Maar er is meer.

Wat je van tevoren in ogenschouw moet nemen is dat het niet mogelijk is om in berichten of reacties links te plaatsen. Je hebt in je bio de mogelijkheid om ‘slechts’ één link te plaatsen. Ons motto “Meten + Weten = Verbeteren” gaat dan ook niet op voor Instagram Marketing. Direct Sales naar productpagina’s gaat dan ook wat lastiger worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Twitter waar dit wel mogelijk is. Maar daar staat wat tegenover wat vooral voor lokale ondernemers een gouden greep is om Instagram Marketing serieus toe te gaan passen op hun business.

Instagram marketing

Inchecken

Als kleine ondernemer heb je niet het marketing budget van de grote jongens, maar Instagram biedt de mogelijkheid om op lokaal niveau razend populair te worden. Veel Instagram gebruikers vinden het namelijk cool om in te checken op de locatie waar de foto geschoten wordt. Ideaal wanneer jij een fysieke locatie hebt zoals een winkel of restaurant.

Gebruikers kunnen hun foto ‘geotaggen’. Door de GPS coördinaten toe te voegen aan de foto kunnen andere gebruikers zien waar de foto genomen is. Het voordeel van Instagram is dat foto’s van andere gebruikers met dezelfde geotag ook getoond (kunnen) worden, zowel op de kaart als in een lijstweergave.

Dit is voor jou als lokale ondernemer natuurlijk reuze interessant!

Gratis mond-op-mond reclame

Wanneer jij dagelijks klanten in je zaak mag verwelkomen die toffe foto’s schieten en dit ook nog eens delen met hun sociale netwerk heb je de beste reclame die er is: mond-op-mond-reclame! Nog beter; het is gratis reclame dus je marketing budget blijft onaangeroerd. Lokale ondernemers zijn dan ook in het voordeel op Instagram. Alleen is het dan jammer om te zien dat veel bedrijven die met een ‘geotag’ voorbij komen op Instagram zelf nog geen Instagram account hebben!

Een gemiste kans! Zonde….

Starten met Instagram Marketing

Denk je dat Instagram geschikt is voor jouw business als extra (gratis) marketing kanaal? Begin dan vandaag nog! Met onderstaande 10 tips begin je gelijk goed.

1. Je accountnaam

Is je bedrijfsnaam nog vrij? Mooi! Is ie al bezet? Geen ramp. Je hebt namelijk de mogelijkheid om naast je accountnaam een beschrijvende naam toe te voegen. Voeg hier je niche/branche aan toe om extra duidelijkheid te scheppen!

2. Gebruik zoekwoorden

In je bio heb je ruimte om wat over jezelf of je business te vertellen. Gebruik hier zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Ben je een lokale ondernemer? Voeg dan zeker je plaatsnaam toe! Ook je website kun je in je bio vermelden. Eigenlijk de enige plek binnen heel Instagram waar dit kan. Doe dit dan ook!

3. Post regelmatig

Iedere keer dat je een foto of korte film post heb je kans op nieuwe volgers en dus potentiële klanten. Plaats dan ook met grote regelmaat mooie foto’s of coole filmpjes. Heb je een restaurant? Maak een mooie foto van de dagschotel. Ben je fietsenmaker? Vraag je klanten of je een foto mag schieten als ze blij en tevreden op hun gemaakte fiets wegrijden. Opties genoeg!

4. Gebruik zelf Geotags

Superbelangrijk voor lokale ondernemers; voeg aan je eigen foto’s ook de geotags toe. Het sneeuwbaleffect wat dit kan opleveren zou inmiddels duidelijk moeten zijn. Geotags kun je toevoegen wanneer je foto’s schiet vanuit je fysieke locatie, maar ook als je op een vak-gerelateerde beurs of bij een leverancier bent bijvoorbeeld.

5. Check de geotag(s)

Het mooie van de geotags is dat je in één oogopslag kunt monitoren wat er over jou en je business gezegd wordt op Instagram. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om in te haken op een foto die een klant heeft geplaatst met jouw locatie als geotag. De interactie tussen jou als ondernemer zijnde en je publiek komt dan vanzelf op gang en kan leiden tot meer naamsbekendheid.

6. Gebruik #Hashtags

Het gebruik van hashtags is op Twitter niet vreemd, maar ook op Instagram MOET je hashtags gebruiken. Pas wel op; overdaad schaadt en zorg dat de hashtag relevant is. Binnen de Instagram-app kun je uitzoeken welke hashtags populair zijn. Je kunt precies zien hoe vaak ze gebruikt zijn. Speel hier als ondernemer dan ook op in.

7. Altijd een omschrijving bij je foto of filmpje

Plaats altijd een omschrijving  bij je foto en/of filmpje! Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar een gepaste omschrijving is een extra kans om te benadrukken wat je met de foto wilt zeggen. Denk ook hierbij weer aan het gebruik van zoekwoorden. Pas ze toe als ze binnen de context passen.

8. De omgeving

Vooral voor lokale ondernemers is deze tip belangrijk. Fotografeer niet alleen je eigen zaak, maar ook bijvoorbeeld de straat of andere bezienswaardigheden in de wijk waar je bedrijf gevestigd is. Door de omgeving herkenbaar te maken zullen potentiële klanten ook jouw business sneller herkennen. Misschien kiezen ze dan volgende keer niet voor het terras van de buurman, maar voor jouw terras.

9. Kies altijd kwaliteit boven kwantiteit

Eén kwalitatief goede foto zegt 1000 keer meer dan 100 waardeloze foto’s. Zelf verzonnen, maar zo is het wel. Vooral in het geval van Instagram marketing. Met de vele filters van Instagram heb je de mogelijkheid om foto’s wat op te leuken, maar een goed geschoten foto behoeft vaak niet eens een filter. Inspiratie nodig? Kijk dan eens naar de vele foto’s van voedsel liefhebbers op Instagram. Je krijgt er vanzelf honger van, zo goed zijn de foto’s!

10. Combineer

Binnen Instagram heb je de mogelijkheid om je Instagram foto ook te delen op andere Social Media kanalen zoals Facebook, Twitter, Tumblr, Foursquare of Flickr. Content Marketing de easy way. Doen dus!

Marketing; vanaf nu via je smartphone

Online marketing was nog nooit zo makkelijk en snel als met Instagram. Je hebt als het ware je marketing kanaal in je broekzak of in de handtas zitten. Superhandig en nog leuk ook! Ben je van plan om Instagram marketing toe te passen op jouw business of doe je dit al?

Laat het dan weten via de reacties! Vinden we leuk…

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...