Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
AIDA Model
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

AIDA formule: schrijven als de pro’s

We legden al eerder uit waarom content de king van het internet is. Met goede content valt goed geld te verdienen en zal je business floreren. Maar wat als je geen geboren schrijver bent? Als je uren naar je beeldscherm tuurt en elk zinnetje wat je eruit weet te persen back-spaced? Hoe kom je dan aan goed geschreven content? Met de AIDA formule leert iedereen om te schrijven als een pro zodat ook jouw conversie naar duizelingwekkende hoogten stijgt.

Wat weet jij al over de Call to action?

De AIDA formule nader verklaard

De AIDA formule is een veel toegepast middel in de (online) marketing wereld. Het is een stapsgewijs plan om te verkopen. Of dit nu om een product gaat, e-mailadressen verwerven voor je e-maillijst, offertes binnenslepen of om gewoon de aandacht te trekken met je tekst; de AIDA formula bestaat altijd uit 4 (soms 5) achtereenvolgende stappen die elkaar opvolgen.

De letters in AIDA staan voor:

A (attention)

In de eerste plaats zal de aandacht van de bezoeker moeten worden gewekt. Dit kan op verschillende manieren, maar de meest gebruikte vorm is een catchy titel (soms in rood uitgevoerd voor extra nadruk). De eerste stap is de belangrijkste in de AIDA formule: je moet direct de aandacht van de bezoeker pakken. Pak je die aandacht niet, ben je de bezoeker kwijt. De 2 seconden regel is hier duidelijk van belang.

AIDA formule attention

 

Weliswaar niet in het rood, maar wel uitnodigend om verder te lezen

I (interest)

Na de eerste stap volgt de interesse wekken bij de bezoeker voor het product of doel dat je hebt. Benoemen van de voordelen, de positieve uitwerking (de oplossing voor het ‘probleem’ van je bezoeker) of het doen van een goed bod of een kwaliteitsgarantie behoort tot de mogelijkheden. Een goed middel hierin is de bezoeker zich laten identificeren met het product, dienst of de schrijver. Een veel gebruikte en effectieve techniek is door vragen te stellen. Zodra de bezoeker zich herkent in de tekst heb je zijn interesse gewekt.

AIDA formule Interest

Veel vragen. De lezer zich laten identificeren met de situatie.

D (desire)

In de derde stap van de AIDA formule wordt de interesse omgezet in drang om het product of dienst aan te schaffen. De bezoeker (klant) moet gaan verlangen naar het product of dienst. Dit doe je door de bezoeker te overtuigen van de waarde van je product of dienst. Een goed middel is het gebruiken van bulletpoints (aandachtspunten), de meest effectieve vorm zijn groene vinkjes. Een ander middel wat vaak gebruikt wordt op bijvoorbeeld salespages zijn testimonials. Je kunt klanten vragen om een testimonial die je vervolgens aan de bezoeker kunt tonen. Niets is zo waardevol als tevreden klanten die hun positieve licht laten schijnen over jouw product of dienst.

AIDA formule Desire

Een mooie referentie met daaronder direct een Call To Action

A (action)

De laatste stap is uiteindelijk waar het allemaal om draait; je wilt actie van de bezoeker. Inschrijven voor je nieuwsbrief, een offerte aanvragen of aanschaffen van je product. De bezoeker moet actie ondernemen. De beste manier om je sale te maken (of wat voor doel je dan ook hebt) is een goede Call To Action die volkomen duidelijk is: Bestel Nu, Koop Nu, Download Nu, Direct Toegang and so on.

AIDA formule action

 

Geen twijfel over de bedoeling van deze CTA

In het originele AIDA model blijft het bij deze 4 stappen, maar inmiddels is er een 5de stap toegevoegd aan de AIDA formule.

S (satisfaction)

Satisfaction, oftewel tevredenheid. De klant moet tevreden zijn om tot een vervolgaankoop over te gaan. Hoe persoonlijker, hoe beter is hier de stelregel. Je kunt na aankoop om een recensie vragen of bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek doen. Hoe beter de band met jouw achterban, hoe eerder zij een vervolgaankoop bij je zullen doen.

Schrijven als een pro

Keer op keer bewijst de AIDA formule dat hij werkt. Door vele marketeers uitvoerig getest en steeds weer goed bevonden. Nu weet ook jij het geheim om tot goede content te komen, of je nu een geboren schrijver bent of niet. Een aantal keer toepassen, aanpassen en testen en je krijgt het snel genoeg in de vingers.

“Ook Jij Kan Leren Schrijven Als Een Pro”

Wil jij net als de ruim 400 anderen die zich al aangesloten hebben via de social media kanalen van SAM Online Marketing & Webdesign als eerste op de hoogte worden gehouden en profiteren van:

  • Onze up-to-date kennis van SEO, SEA, content marketing, conversie optimalisatie, social media marketing en webdesign?
  • De wekelijkse blog met alle informatie over online marketing die je nodig hebt?
  • De eerste zijn die gebruik kan gaan maken van onze op-korte-termijn-te-verschijnen SEO Tool?
  • En nog beter leren schrijven dan de pro’s?

 

Mis niets meer en blijf op de hoogte! Scroll helemaal naar beneden en klik op de social media buttons en like ons, volg ons, geef ons een plus 1 en connect met ons!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...