Zoekmachine adverteren
Hoe kun je in de zoekmachine adverteren met resultaat?
Zoekmachine adverteren is een middel dat vaak wordt ingezet door ondernemers die op de relatief korte termijn resultaat willen zien. Door te investeren in de advertenties in de zoekmachine, ook wel SEA genoemd, wordt je namelijk direct gezien wanneer je bovenaan staat en is de kans dat de internetgebruikers die deze advertenties zien en erop klikken groot.
Beter zichtbaar op het internet!
Toch ligt het iets ingewikkelder dan simpelweg budget vrijmaken, een advertentie in elkaar zetten, hiermee live gaan en de conversies binnen laten stromen. Achter ieder detail zit een gedachte en zo kun je jouw advertenties optimaliseren om het meeste uit jouw budget te halen. Uit het budget dat je per dag vrijmaakt wil je namelijk zoveel mogelijk kliks halen om zoveel mogelijk bezoekers op je website te genereren die een aankoop willen doen. Hoe je dat kunt realiseren en hoe het zoekmachine adverteren überhaupt werkt? Specialisten van ons online marketing bureau vertellen je er graag meer over!
- Word nr.1 in jouw branche
- Samen winnen in Google
- Duizenden top 3 posities
Hoe werkt zoekmachine adverteren?
Google is al jaren bezig met het verbeteren van zoekmachine adverteren en heeft relevantie hoog in het vaandel staan. Door jouw zoekmachine advertentie, SEA campagne en bijbehorende landingspagina optimaal in te richten kun je hoge kwaliteitsscores behalen. Het gevolg is dat je minder betaalt per klik en daardoor meer uit je budget kunt halen. Hoge kwaliteitsscores binnen je advertentie is een van de belangrijkste factoren aangezien dit mede bepaalt of jouw advertenties ook echt worden getoond.
Het fijne van de kwaliteitsscores voor jouw campagnes is dat deze te beïnvloeden zijn. Deze score wordt namelijk berekend aan de hand van diverse factoren zoals de relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht en de bestemmingspagina. Hoe specifieker de bestemmingspagina en advertentie is ingericht, hoe hoger de kwaliteitsscore. Zo kun je effectief adverteren in zoekmachines.
Het kiezen van de juiste zoekwoorden
Het adverteren in zoekmachines is veel uitgebreider dan de meesten denken. Om te beginnen moet er net als bij SEO een uitgebreid zoekwoordonderzoek gedaan worden om erachter te komen op welke zoekwoorden je wilt scoren. Heb je de mogelijkheden inzichtelijk, dan is het belangrijk om met de specialist van het online marketing bureau waarmee je samenwerkt rond de tafel te gaan of zelf te bedenken waar jij je op wilt focussen. Je kunt je namelijk heel gericht op een bepaalde doelgroep richten en daar moeten je zoekwoorden ook mee overeenkomen.
Wat verder belangrijk is om rekening mee te houden, is de CPC, of uitgeschreven de Cost Per Click. Per keer dat iemand op jouw advertentie klikt betaal jij een bepaalde prijs. Afhankelijk van de concurrentie verschilt deze prijs per zoekwoord. Hoe hoger de concurrenten en hoe meer mensen er dus op een specifiek zoekwoord willen adverteren, hoe hoger de kosten zullen zijn voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Je zou het kunnen zien als een soort markt. De hoogste bieder op een zoekwoord wint als het ware en krijgt in principe de hoogste positie in de zoekresultaten. Om die reden is een zoekwoordonderzoek van belang om je opties inzichtelijk te krijgen en eventueel de overweging te maken om voor een zoekwoord te kiezen waar de CPC een stuk lager ligt en waar je meer kliks uit krijgt dan andersom. Tegelijk is het belangrijk om je budget te bepalen.

Expertise nodig voor jouw online marketing?
Onze specialisten geven je advies op maat waarmee jij boven jouw concurrenten uit stijgt!
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht op conversie
- Transparant in wat wij voor jou doen
Bepalen van het budget
Met het adverteren in de zoekmachines is het budget dat je vrijmaakt een cruciale factor. Met een te laag budget kan het zo zijn dat er helemaal geen conversies binnenkomen. Op het moment dat dit gebeurt ben je eigenlijk alleen maar geld aan het weggooien, wat erg zonde is. Google geeft zelf vaak al een suggestie voor het advertentiebudget dat je nodig hebt. Dit hoef je niet precies op te volgen, maar dit geeft je wel al een indicatie van de richting waarin je moet denken. Verder is het belangrijk om de CPC voor jouw zoekwoord in je achterhoofd te houden. Stel dat je CPC €1 is en je een budget hebt van €10, dan kom je niet heel ver en is de kans dat van de tien mensen die op jouw advertentie klikken ook echt iemand een aankoop doet erg klein. Je advertentiebudget moet dus realistisch zijn, want ook met een laag budget kun je geld weggooien.
Inrichten van de advertenties
Bij het zoekmachine adverteren is het ook belangrijk om de gebruiker van Google aan te sporen tot actie. Het is dus verstandig om prijzen en exclusieve aanbiedingen direct in de advertentie of titel te zetten. Daarnaast zijn er diverse extensies die meer informatie aan jouw advertentie toevoegen. Denk hierbij aan sitelinks waarmee gebruikers van Google direct naar het juiste gedeelte binnen jouw website wordt geleid of locatie extensies zodat de gebruiker van Google gelijk kan navigeren naar jouw onderneming. Als laatste is het ook mogelijk om een oproepextensie toe te voegen waardoor er direct gebeld kan worden naar jouw bedrijf bijvoorbeeld. Ook deze factoren helpen bij het behalen van een goede kwaliteitsscore van jouw campagnes.
Start direct jouw winstgevende SEO Campagne
Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren?
Om verschillende redenen worden zoekmachine advertenties in Google ingezet. Sommigen vinden het een betere strategie om winstgevend te worden dan met zoekmachine optimalisatie, anderen vinden zoekmachine optimalisatie de betere manier en veel specialisten zeggend dat het slim is om beide in te zetten. Uit de volgende voordelen zal onder andere blijken waarom.
1. Gericht adverteren op jouw doelgroep
Specifiek voor jouw doelgroep kun je advertenties inrichten. Allereerst doe je dit met de zoekwoorden waar je op adverteert. Stel dat je alleen in een bepaalde stad en voor een bepaalde leeftijd wilt adverteren, dan kun je alle andere steden en leeftijden voor jouw advertentie uitsluiten. Daarnaast kun je in jouw advertentie bijvoorbeeld aangeven dat je alleen klussen aanneemt vanaf een bepaald bedrag. Zo zullen de mensen iemand zoeken voor een lager bedrag al afvallen en niet op jouw advertentie klikken.
2. Snelle en meetbare resultaten
Binnen een hele korte tijd kun je al van de resultaten profiteren. Wanneer je advertentie live gaat, sta je meteen al bovenaan, mits je natuurlijk de hoogste bieder bent. Dezelfde dag zou je mogelijk al conversies binnen kunnen halen. Daarbij zijn de resultaten die je haalt met het adverteren in zoekmachines makkelijk te meten. Via bijvoorbeeld Google Ads en Google Analytics kun je in één oogopslag zien waar je bezoekers vandaan komen, hoeveel mensen er op je advertentie hebben geklikt, hoeveel conversies je met een specifieke advertentie hebt behaald en nog veel meer.
3. Zoekmachine adverteren is een flexibele manier van online marketing
Flexibiliteit is iets wat je niet zal missen in dit onderdeel binnen online marketing. Je hebt volledige controle over de campagne die je draait en kunt hem aan en uitzetten wanneer je maar wilt. Stel dat de hoeveelheid conversies je te veel worden en je zelfs een “nee” moet gaan verkopen aan je klanten, dan kun je ervoor kiezen om je advertenties tijdelijk uit te zetten.
Daarnaast kun je gemakkelijk aanpassingen doen aan je advertentie die meteen zichtbaar worden of worden geïmplementeerd. Wil jij je bijvoorbeeld ineens toch richten op een stad in de buurt? Dan kun je dit meteen doorvoeren en zal de advertentie zich hier ook meteen op richten.
4. Naamsbekendheid vergroten
Adverteren in Google is een hele goede manier van het vergroten van je naamsbekendheid. Internetgebruikers die je advertentie zien hoeven niet eens perse op je advertentie te klikken. Alleen al door jouw naam telkens opnieuw te zien, blijf je hangen in het hoofd van jouw potentiële klant. Zeker wanneer je met SEO ook hoog in de organische zoekresultaten staat. Op dat moment bedek je dubbel zoveel ruimte van de zoekresultaten van de eerste pagina in Google. Bezoekers zien je naam twee keer en gaan jouw domein daardoor automatisch vertrouwen en dus meer waarderen. Zowel SEO als SEA inzetten is dus een hele goede online marketing strategie.

Samen winnen met online marketing?
Waarom staat je website nog niet bovenaan in Google? Wij zoeken het voor je uit! Een van onze specialisten duikt in jouw website en
- Ontvang verbeterpunten in de mail
- Een eigen SEO specialist
- Advies op maat
Het zoekmachine adverteren uitbesteden aan een echte specialist
Zoekmachine marketing is dus een heel uitgebreid proces, waarbij je moet weten wat je moet doen om het beste resultaat uit je advertenties te halen. Binnen deze tak van online marketing zijn ook weer genoeg strategieën die je toe kunt passen en cruciale details waar je op moet letten om je advertentie te optimaliseren. Om de bezoekers ook echt aan te trekken om op je advertentie te klikken moet je daarnaast weten wat voor tekst en welke woorden je het beste kunt gebruiken. Een specialist van ons online marketing bureau heeft de ervaring en expertise om de juiste, gerichte advertentie op te zetten waarmee jij de resultaten haalt. Geld dat je in je online marketing investeert moet zich wel terugverdienen! De expert van SAM Online Marketing zorgt ervoor dat je het beste resultaat haalt uit zoekmachine campagnes!
Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!
- Premium analyse
- Uitgevoerd door echte specialisten
- Analyse van on-page, techniek en autoriteit
- Concrete verbeterpunten

Jake Stamenkovic
Jouw online marketing specialist
Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.