Hoe zet je een Google Ads Campagne op?
Een Google Ads campagne opzetten. Google maakt het je zo makkelijk, maar toch komt er meer bij kijken dan je denkt. Want kies je voor een slimme campagne? Kies je voor een display campagne? En welk zoekwoord plaats je in welke advertentiegroep?
Meer winst met Google advertenties
- Binnen 24 uur jouw offerte
- GRATIS Google Ads scan
- Ontdek wat jouw concurrenten doen
Er komt ineens zo veel meer kijken bij het opzetten van de campagne dan je in eerste instantie dacht. Toch wil je het graag nog een kans geven. Geen zorgen, we nemen je stap voor stap mee in het opzetten van een campagne. Nadat je dit gelezen hebt weet je dan ook precies hoe een Google Ads campagne in elkaar zit! Als je het dan toch liever overlaat aan een professional, dan kun je online marketing bureau altijd inschakelen voor het online adverteren.
Wat wil je met jouw Google Ads campagne bereiken?
Denk voordat je aan de slag gaat met het opzetten van de Google Ads campagne na over het doel dat je ermee wilt bereiken. Google geeft jou namelijk diverse suggesties op basis van jouw campagnedoelen. Dit is natuurlijk de basis van het begin van ieder project. Als je geen doel voor ogen te hebt, dan is het moeilijk in te schatten hoe je precies moet groeien. Google helpt je hier dus nog een hand je bij met deze suggesties. Zodra je het doel van jouw Google Adwords campagne weet, kun je hier een type aan koppelen. We hebben de meest gebruikte doelen voor je op een rij gezet:
Traffic
Een eerste doel van je Google Ads campagne kan het genereren van zoveel mogelijk traffic naar jouw website zijn. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw website bereiken. Vrijwel ieder campagnetype is hiervoor geschikt. Van klassiek zoeken tot display en video. Dit is een goede optie als je ook naamsbekendheid wil creëeren. Bezoekers komen op jouw website, klikken door en leren het bedrijf een beetje kennen. Vervolgens zal er natuurlijk ook weer over gepraat worden bij familie en vrienden als het toevallig gaat over jouw product of dienst. Zo wordt jouw bedrijf bekender.
Conversie
Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het halen van conversies met je Google Ads campagne. Je zet ten slotte niet zomaar iets op het internet. Dit kan in diverse vormen zijn. Denk aan leads, ingevulde contactformulieren, maar ook download, inschrijvingen of zelfs direct sales. Doel hiervan is een zo laag mogelijke kosten per conversie.
Om deze reden is het van belang dat je de juiste zoekwoorden uitzoekt om ads op te draaien.
Sommige zoekwoorden hebben namelijk zo een hoge concurrentie dat de Cost Per Click zomaar boven de tien euro uit kan komen. Er zijn zelfs bijzondere gevallen dat de concurrentie zó hoog zijn, dat de kosten zelfs rond de honderd euro uit kunnen komen. Dit is natuurlijk zonde, als je ook conversie kunt genereren uit zoekwoorden met een veel lagere CPC!
Branding
Wil je jouw merk in de markt positioneren. Dan is het zaak om jouw zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken. Dit druk je uit in CPM, letterlijk vertaald Cost Per Mile. De beste opties hiervoor zijn video of display campagnes. Dit is een goede optie naast hoog in Google staan met SEO. Op deze manier wordt je met jouw Google Ads campagne overal gezien waardoor je ook weer naamsbekendheid creëert.
Omzet
Uiteindelijk draait het om ROI (Return On Investment), of in dit geval zelfs specifieker ROAS (Return On Ad Spend). Je moet er namelijk wel wat uithalen. Niet dat je alleen maar geld uitgeeft aan de clicks terwijl er geen conversies binnenkomen. In dat geval is de kans dan ook groot dat de advertentie niet goed ingesteld is. Toch is de ROAS het makkelijkst te behalen met e-commerce websites. Webshops verkopen nou eenmaal producten, waardoor je direct ziet wat jouw omzet is op basis van de ads.
Welk type Google Ads campagne wil je opzetten?
We zijn er net al tussen neus en lippen door op ingegaan. Maar uiteindelijk draait het om campagnetypen instellen. Dit bepaal je dan ook deels aan de hand van jouw doel. Het type is van belang voor het verdere verloop van de campagne. We hebben de bekendste campagnetypen voor je op een rij gezet.
Google search advertenties (SEA)
Dit is de klassieke tekstadvertentie die bovenaan in Google staat. Deze advertenties komen het meest overeen met de rest van de (SEO-)zoekresultaten. Denk maar eens aan wanneer jij op zoek bent naar iets in Google. Vaak zijn enkele advertenties de allereerste zoekresultaten van Google. Deze herken je aan het woord ‘advertentie’ (of ‘ad’ in het Engels) vóór de titel van de pagina. Daarna komt pas het organische deel. Met een Google Ads campagne kiezen ondernemers daarom vaak voor het uitbesteden van SEA met daarbij nog een andere vorm, zoals degene die we hieronder noemen.
Display advertenties
Met dit type advertentie kom je op het display netwerk van Google te staan. Het doel van display is om bij zoveel mogelijk personen in beeld te komen. Deze advertenties komen in beeld bij bijvoorbeeld artikelen van een nieuwspagina. Kijk bijvoorbeeld naar nu.nl of op een website als Marktplaats. Hier zie je tussen de artikelen en resultaten door vaak advertenties.
Shopping ads
Wil je direct producten via advertenties verkopen? Zet dan een Google Shopping campagne op. Hier breng je diverse gegevens in beeld: producttitel, afbeelding, prijs en aanbieder. De bezoeker ziet zo meteen wat voor product jij te bieden hebt en of het iets voor diegene is. Deze advertenties krijg je te zien wanneer je op zoek gaat naar een specifiek product. Dan krijg je bovenaan meteen een rij te zien met producten en een afbeelding van het product. Hier sta jij dan tussen wanneer je gebruik maakt van shopping ads.
Video advertenties
Een vorm van display is video. Google heeft in 2006 YouTube overgenomen. Hierdoor kun je ook via dit netwerk adverteren. Denk maar eens aan wanneer jij een YouTube video gaat kijken. Vaak begint de video al met een advertentie en zijn er tussendoor ook advertenties. Een mooi middel dus om in beeld te komen (en te blijven) bij jouw doelgroep.
Local ads
Bied jij een lokale dienst, met een fysieke winkel? Denk bijvoorbeeld aan een restaurant of kapperszaak. Dan kun je lokaal adverteren. Met een lokale Ads campagne kom je op diverse plekken in beeld. Van het display netwerk tot YouTube en zelfs op Google Maps. Een handige manier om leads te genereren van mensen die in de buurt naar jouw producten of dienst op zoek zijn.

Jouw Ads tot in detail
laten optimaliseren?
Ons bedrijf zorgt voor de zichtbaarheid waar jij al een tijd op zit te wachten! Succesvolle Ads zijn bij SAM een garantie.
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht meer winst
- Strategie op maat voor jouw campagne
Hoe moet je jouw Google Adwords campagne nu instellen?
Inmiddels hebben we het doel van de campagne bepaald. Ook weten we welk advertentietype we willen gebruiken. Tijd om de campagne op te zetten en in te stellen dus! De instellingen zijn natuurlijk afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt gekozen. Hieronder gaan we dieper in op de soorten instellingen. Allereerst gaan we aan de slag met de algemene instellingen. Dit bestaat uit twee onderdelen: de campagnenaam en het soort netwerk. De campagnenaam heeft geen doel. Dit is meer voor jezelf. Het enige belangrijke is dan ook dat je de campagne op een later moment weer makkelijk terug kan vinden. Wanneer je meerdere campagnes opstelt, is het zaak dat je deze op basis van de naam uit elkaar kunt houden. Vervolgens kies je het soort netwerk. Dit bepaal je op basis van het type campagne die je eerder al hebt gekozen. Zo kun je kiezen voor het zoeknetwerk van Google zelf, haar zoekpartners of adverteer je op het display netwerk van de zoekmachine.
- Zoeknetwerk van Google: Het netwerk van Google zelf. Dit zijn alle advertentiemogelijkheden die je op Google zelf kunt vinden. Denk hierbij voornamelijk de advertenties bovenaan de zoekresultaten.
- Zoekpartners: Zoekpartners zijn partners van Google waar advertenties worden weergegeven. Deze advertenties kunnen weergegeven worden op een pagina met zoekresultaten die gerelateerd zijn aan een zoekopdracht van een gebruiker. De bekendste zoekpartner van Google is YouTube.
- Display netwerk: gericht schieten met hagel en een zo hoog mogelijk bereik creëren. Het display netwerk is ideaal voor naamsbekendheid en brand awareness. Zo leren mensen jouw onderneming kennen.
Google Ads Campagne: Targeting
De basisinstellingen zijn ingesteld. Nu kunnen we echt gaan beginnen. We gaan jouw Google Ads Campagne opzetten. Te beginnen met het targeten en het bepalen van gerichte doelgroepen. Het kan namelijk zo zijn dat je veel meer leads uit de ene doelgroep haalt en de andere doelgroep je eigenlijk alleen maar geld kost. In dit geval kun je instellen dat de advertentie niet tevoorschijn komt bij de doelgroep waar je niks aan verdient. We hebben een aantal opties voor je op een rij gezet.
- Apparaten: Vooral in de eerste fase van jouw campagne kom je op ieder apparaat in beeld. Als blijkt dat de conversie op bepaalde apparaten hoger ligt, kun je hier hoger op inzetten.
- Talen: Verkoop je een product dat alleen interessant is voor Nederlands sprekende gebruikers? Google laat je de taal kiezen waarin je jouw doelgroep wilt aanspreken. Dit selecteert de zoekmachine op basis van de browserinstellingen van de zoeker.
- Locatietargeting: Kies de geografische locatie die bij jouw campagne past. Kies op basis van land, provincie, gemeente of zelfs postcode. Je hebt zelfs de keuze om op een straal van een x-aantal kilometer om jouw locatie heen te targeten.
- Doelgroepen: Google Ads biedt jou de mogelijkheid om op specifieke doelgroepen te targeten. Dit gaat verder dan alleen het apparaat, de taal of de locatie. Zo kun je selecteren op leeftijd of huwelijkse staat. Ook kun je personen targeten op basis van eerdere zoekopdrachten. Een voorbeeld hiervan is remarketing. Hierbij richt je je op bezoekers die al eens eerder op jouw website zijn geweest.
Budget en biedstrategie bepalen
Nu kunnen we ons budget bepalen en aan de hand daarvan ook de biedstrategie! Allereerst dus het budget. Google Ads maakt gebruik van dagbudgetten. Het budget vormt de kostenlimiet voor een afzonderlijke campagne. Dit budget is het maximale bedrag dat je per dag uit wilt geven. Je kunt ook werken met een maandbudget. In dat geval vermenigvuldig je het dagbudget met het aantal dagen in die specifieke maand. Nadat je jouw budget hebt bepaald, kies je de biedstrategie. Google Ads blijft een veiling, waar je tegen elkaar moet bieden voor een plek. Je kiest de strategie die aansluit bij jouw campagnedoel. Je hebt hierbij de keuze uit een aantal verschillende biedstrategieën.
- Handmatige CPC: Per zoekwoord of advertentiegroep stel je een handmatige bieding in. Dit gebruik je in de beginfase van een campagne, of wanneer je je alleen op specifieke zoekwoorden richt.
- Verbeterde CPC: Zodra er data binnenstroomt, stap je over op de verbeterde CPC. Google past de campagne aan op basis van verzamelde data. Dit is de eerste stap naar een slimme biedstrategie.
- Klikken maximaliseren: Wil je zoveel mogelijk verkeer aantrekken? Dan kies je voor klikken maximaliseren. Dit is ideaal als je snel veel verkeer wilt verzamelen, bijvoorbeeld voor een A/B test. Kies hiervoor wel voor een maximale CPC, anders ben je zo door je budget heen!
- Doelvertoningspercentage: Hiermee heb je de regie over waar je op de pagina kunt staan. Concreet: je wilt bijvoorbeeld in 50% van de gevallen alleen maar bovenaan de pagina staan.
- Conversies maximaliseren: Ideaal als je met een statisch budget werkt, waar je het maximale uit wilt halen. Toch is deze optie een beetje achterhaald. Want als de campagnes qua ROI of ROAS kloppen, waarom zou je dan niet opschalen en werken met een dynamisch budget?
- Doel ROAS: Deze optie is alleen beschikbaar als je achterliggende conversiewaarden ook doormeet. Dit kan bijvoorbeeld als je in de e-commerce werkt en is een vorm van een slimme biedstrategie. Ook kun je een waarde hangen aan een conversiedoel in Google Analytics. In beide gevallen moeten Google Ads en Google Analytics wel aan elkaar gekoppeld staan.
Welke zoekwoorden moet je kiezen voor jouw Google Ads campagne?
We hebben al die bergen met werk verzet, maar het belangrijkste gedeelte van de Adwords campagne ontbreekt nog: de zoekwoorden. Deze analyseren wij ook in een Google Ads scan. Allereerst selecteer je de zoekwoorden die je bij jou vindt passen via de zoekwoordplanner van Google Ads. Iedere campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen. Deze advertentiegroepen bestaan weer uit een batch zoekwoorden. Daar Google veel waarde hecht aan relevantie, is het zaak om de groepen op specifieke zoekwoorden in te richten. Als een zoekwoord te veel afwijkt van de rest van de advertentie, gaat je quality score omlaag en is het een stuk duurder om op deze zoekwoorden in beeld te komen. Kies dan ook altijd voor relevantie boven gemak.
Verschillende zoekwoordtypen binnen de campagne
Binnen het opzetten van een campagne zijn vier soorten zoekwoorden te onderscheiden. Je kunt zoekwoorden op al deze vier manieren toevoegen aan de advertentiegroep.
- Breed zoeken: de naam zegt het al. Je komt niet alleen in beeld op het daadwerkelijke zoekwoord. Men kan jou ook zien door middel van aanverwanten, synoniemen en zelfs spelfouten. Een groot bereik, maar dus ook een grotere foutmarge. Dit doe je door jouw zoekwoord zonder extra’s in te typen.
- Zoeken op woordgroep: Advertenties worden weergegeven op zoekopdrachten die de betekenis van het zoekwoord omvatten. Je bereikt minder dan met breed zoeken, maar meer dan met exact zoeken. Dit bereik je door jouw zoekwoord tussen dubbele aanhalingstekens te zetten: “Google Ads Uitbesteden”.
- Exact zoeken: Hierbij kom je alleen in beeld op zoekopdrachten met exact dezelfde betekenis of koopintentie. Je bereik is een stuk minder, je doelgroep een stuk specifieker. Dit doe je door jouw zoekwoord tussen rechte haken te zetten: [Google Ads Bureau].
Een Google Ads-scan kan een bedrijf helpen bij het identificeren van inefficiënte uitgaven, het verbeteren van targeting, het optimaliseren van advertenties en het verhogen van de kwaliteitsscore. Dit kan leiden tot meer kwalitatief verkeer, hogere conversies en betere resultaten uit advertentie-uitgaven. Het is daarom een waardevolle tool voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en hun advertentieprestaties willen optimaliseren.
- Conversie gerichte zoekwoorden
- Adviesplan
- Budget analyse + prognose resultaten
- Pagina + content advies voor kwaliteitsscore

Floris
Jouw Google Ads specialist
Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.
Hoe maak je vervolgens de tekstadvertenties?
Op naar het volgende onderdeel van jouw campagne: de tekstadvertenties. Iedere tekstadvertentie bestaat in de basis uit drie onderdelen: een kop, een beschrijving en een URL. De kop zorgt ervoor dat je opvalt. Verwerk belangrijke zoekwoorden hier daarom altijd in. Ze sluiten per slot van rekening aan bij de zoekopdracht van de zoeker. De beschrijving gebruik je om meer informatie te geven over jouw product of service. Aanrader: verwerkt een call to action in de beschrijving. Dit verhoogt je Click Through Rate (CTR). De zichtbare URL toont het adres van jouw website. Het is opgebouwd uit jouw domein en een optioneel padveld. Je kunt spelen met de tekst in het padveld, om een bezoeker een zo goed mogelijk beeld te geven van wat hij kan verwachten. Binnen de tekstadvertenties van een Google Ads Campagne heb je te maken met lengtelimieten:
- Kop 1: max. 30 tekens
- Kop 2: max. 30 tekens
- Kop 3: max. 30 tekens
- Beschrijving 1: max. 90 tekens
- Beschrijving 2: max. 90 tekens
- Pad 1: max. 15 tekens
- Pad 2: max. 15 tekens
Soorten tekstadvertenties
Bij het opzetten van jouw Google Ads campagne kun je kiezen uit diverse soorten tekstadvertenties. Hierdoor breng je jezelf optimaal in beeld bij verschillende doelgroepen op verschillende apparaten, afkomstig vanuit verschillende zoektermen.
- Responsive advertentie: Deze advertenties passen zich automatisch aan. Ze zijn een makkelijke manier om gebruik te maken van beeldadvertenties. Je kunt hiervoor afbeeldingen vanaf je eigen computer uploaden, of gebruik maken van de bibliotheek van Google.
- Uitgebreide tekstadvertentie: Vooral te gebruiken voor display campagnes. Te gebruiken tot 30 juni 2022.
- Standaard tekstadvertentie: de tekstadvertentie hoe je hem kent. Deze bestaat uit de onderdelen die we in de vorige paragraaf al beschreven.
- Dynamische tekstadvertentie: Ideaal voor branches waarin veel gezocht wordt op longtail zoekwoorden en een constant veranderende datafeed. Je maakt dynamische tekstadvertenties, die veelal voor remarketing doeleinden gebruikt worden.
Advertentie extensies
Je kunt jouw advertenties ook nog van allerlei extra’s voorzien. Hiermee maak je ze nog aantrekkelijker voor potentiële bezoekers. De advertenties zijn op verschillende niveaus toe te voegen: accountniveau, campagneniveau of advertentieniveau. Hiermee speel je alvast een beetje op de feiten vooruit door meer informatie over jouw bedrijf, product of dienst te geven. Uiteraard doe je dit vooral om de Click Through Rate van jouw campagnes te verhogen.
- Sitelink-extensie: Hiermee kun je meerdere links onder je advertentie weergeven. Je leidt men hiermee naar een specifieke pagina op jouw website of webshop. Je kunt tot zes links toevoegen.
- Website-informatie-extensies: Deze optie gebruik je om specifieke aspecten van jouw product of dienst te markeren. Je geeft extra informatie en kunt tot 10 extra waardes toevoegen.
- Highlight-extensies: Hiermee stip je jouw USP’s aan. De highlight-extensies mogen uit maximaal 25 tekens bestaan en je kunt maximaal 20 highlights aanmaken.
- Locatie-extensies: Ideaal als je ook een fysieke winkel hebt. Je laat direct zien waar je bent door een locatie, adres en/of telefoonnummer weer te geven.
- Prijs-extensies: Hiermee breng je specifieke producten of diensten onder de aandacht. Je hebt een set van maximaal acht kaarten met verschillende opties en prijzen. Ook kun je men direct doorverwijzen naar een specifiek product op jouw webshop.
We zijn live! En wat nu?
We zijn er. Je hebt de Google Ads campagne opgezet. De basis staat. Nu is het zaak om zo goed mogelijk te gaan optimaliseren. Je schaaft de campagne nu stukje bij beetje bij. Zo kijk je naar welke advertentiegroepen wel of niet goed presteren. Ook kijk je naar zoekwoorden die minder conversie opleveren, of kijk je binnen welke groepen je je bod moet bijstellen. Meten is weten, en met al deze data ga je steeds een stukje vooruit. Zo zijn er natuurlijk nog talloze andere strategieën en middelen te bedenken. Je bent constant bezig om nieuwe onderdelen toe te voegen en oude onderdelen te verwijderen of aan te passen. Een never ending story, maar wel leuk én winstgevend! Zo word je met steeds meer ervaring een echte Google Ads specialist!
Toch liever Google Ads uitbesteden?
Volg je het bovenstaande stappenplan nauwkeurig, dan weet je nu exact hoe je een slimme campagne moet opzetten! Zoals je hebt gelezen zijn de details bij het opzetten van een campagne erg belangrijk. Met een kleine vergissing kun je in dit geval ook redelijk wat kosten maken of leads en dus conversie mislopen. Natuurlijk heb je ook de optie om te gaan voor jouw Google Ads uitbesteden. Dit is een goede keuze als je wil dat alles perfect in elkaar zit en tot in de puntjes geanalyseerd en uitgezocht wordt. Bij SAM Online Marketing helpen we je hier uiteraard graag bij. Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden en kosten bij ons Google Ads bureau!