Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen

Laat jij online
kansen liggen?

Vooruitgang start bij een goede analyse.
Ontvang binnen no-time een website analyse van SAM

Google Ads

Adverteren op Google is voor ieder bedrijf interessant. Via Google Ads kun je jouw bedrijf op diverse manieren in beeld brengen. Denk aan de klassieke advertenties, maar ook shopping, display en andere mogelijkheden. Maar hoe word je succesvol met Google Adwords? En hoe maken wij jou succesvol? We vertellen je er alles over!

SEA

Wat is Google Ads?

Google Ads, ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd, is een advertentieprogramma dat door Google in het leven is geroepen. Google Ads (want zo heet het tegenwoordig) biedt bedrijven diverse mogelijkheden om bezoekers door middel van advertenties te bereiken en naar de website te trekken. Hiermee kan men relevant zoekverkeer genereren, met een hoge kans op conversie.

Google Ads biedt meerdere mogelijkheden. Zo kan men verschillende advertenties genereren op verschillende zoekwoorden, waarbij er simultaan meerdere campagnes kunnen lopen. Dit is een zeer effectief middel, maar hier staan natuurlijk ook kosten tegenover.

Wat zijn de kosten van Google ads?

De kosten van Google Ads hangen af van een aantal factoren. Een daarvan is de kwaliteitsscore van je website. Wanneer je website aan alle eisen van Google voldoet, én daarbij ook nog eens overeenkomen met de zoekterm van de bezoeker, bestaat de kans dat de cost per click lager wordt. Google Adwords is namelijk een soort veiling. De kosten die je per klik betaalt, hangen geheel af van de veiling waar je aan deelneemt. Met een goede quality score kun je de CPC tot wel 20% drukken!

Bij een veiling zijn er meerdere deelnemers. Hoe meer deelnemers er zijn, en hoe meer ze willen betalen voor een plek, des te meer de prijs wordt opgedreven. Zo betaal je voor een simpel zoekwoord nog geen euro per klik, maar kunnen de kosten op het zoekwoord ‘slotenmaker Amsterdam’ tot zo’n 100 euro oplopen. (UPDATE: inmiddels mogen slotenmakers niet meer adverteren in Google!) In de Verenigde staten zijn er zelfs termen die richting de 1.000 dollar per klik gaan!

Het voordeel van Google Ads campagnes is dat je zelf bepaalt wat je uitgeeft. Je betaalt per klik, maar kunt wel een maximumbedrag instellen.

Ontdek jouw SEO score

Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!

  • vinkje 1 Premium analyse
  • vinkje 2 Uitgevoerd door echte specialisten
  • vinkje 3 Analyse van on-page, techniek en autoriteit
  • vinkje 4 Concrete verbeterpunten
Conversie pijl
SAM Medewerker
Jake Stamenkovic

Jouw online marketing specialist

GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.

Homepagina / Landingspagina - Scan Formulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
USP diensten USP diensten

Welke vormen van adverteren zijn er?

Wanneer je aan Google Ads denkt, denk je al gauw aan de klassieke search ads. Maar wist je dat je via Google op diverse andere manieren kunt adverteren? Uiteraard lichten we ook de klassieke search advertenties uit, maar we gaan ook in op de andere mogelijkheden die Google biedt.

Search advertenties

De search advertenties zijn de bekendste advertenties binnen Google Adwords. Zoek je iets op in Google? Dan is de kans groot dat je deze advertentie in beeld ziet. De advertentie die je ziet, hangt af van de zoekterm die je intikt in Google. Deze vorm van adverteren wordt vaak gebruikt om een dienst aan te prijzen.

Google Shopping

Je kunt in Google ook zoeken naar producten. Laten we zeggen dat je zoekt op ‘refurbished laptop’. In dat geval zoek je niet naar een dienst. Een Search advertentie zou dan ook raar zijn. In dit geval is een Google Shopping advertentie een beter uitkomst. Je ziet dan een producttitel, afbeelding, de prijs én de aanbieder. Google Shopping advertenties zijn daarnaast niet alleen op de hoofdpagina van Google te zien. Klik je in het menu op ‘shopping’, dan zie je nog veel meer resultaten. Google Adwords is dus ook van toepassing op Google shopping!

Youtube video advertenties

Sinds 14 november 2006 is YouTube officieel in handen van Google. Adverteren in Google kan dus ook via YouTube. Via de videogigant kun je in de vorm van video advertenties adverteren. Dit kan gewoon via jouw Google Ads account. Een ‘standaard’ advertentie waarmee je jouw bedrijf aanprijst is niet de enige mogelijkheid. Denk ook aan display campagnes of zelfs vormen van remarketing. YouTube biedt diverse advertentievormen. Denk aan Standaard Display advertenties, Bumper advertenties, Overlay advertenties, TrueView In-Stream advertenties, gesponsorde kaarten en Video Discovery advertenties.

Local ads

De ‘normale’ search ads gebruik je voor jouw dienst. Voor jouw webshop gebruik je Google Shopping. En voor bewegend beeldmateriaal gebruik je YouTube. Maar wat nou als je mensen direct naar jouw fysieke winkel wil trekken? Dan kies je voor lokale Google Adwords advertenties. Met local ads kun je jouw fysieke winkel in het zonnetje zetten. Lokale campagnes passen zich aan (het zit ‘m in de naam) aan de locatie van de zoeker. Je hebt diverse opties: normale search advertenties en video’s op YouTube, maar ook via Google Maps of het Display Netwerk van de zoekmachine.

SEA bureau

Kies de juiste Google Ads strategie

Je kunt het advertentienetwerk van Google voor diverse doeleinden gebruiken. Zorg dat je van te voren jouw doel bepaalt. Alleen op die manier kun je de juiste advertentiedoelen instellen en zet je jouw Google Adwords campagnes maximaal in.

  • Doel: klanten een actie uit laten voeren. Focus: conversie.
  • Doel: traffic genereren. Focus: kliks.
  • Doel: Naamsbekendheid vergroten. Focus: vertoningen (display netwerk)

Google Ads campagnes door SAM Online Marketing

Google Adwords is meer dan alleen een paar campagne opzetten en de geldkraan opendraaien. Het is een veiling, waar je je aan de regels van de veiler moet houden. Deze advertentie optimalisatie doet ons Google Ads bureau  aan de hand van vijf stappen.

Kennismaking en strategiesessie

Voordat we een advertentie neerzetten, is het zaak om jou, jouw bedrijf en jouw doelgroep te leren kennen. Waar ben jij uniek in? Wie is jouw doelgroep? En wie zijn jouw concurrenten? Als we hier een goed beeld van hebben, hebben we de opzet voor een succesvolle Google Ads campagne.

Google Ads onderzoek

Stap twee is het onderzoek. Allereerst zoeken we naar de juiste zoektermen voor de Google advertentie en berekenen we de cost per click (CPC). Tevens doen we uitgebreid onderzoek naar jouw concurrenten. Op welke zoekwoorden richten zij zich? En welke advertenties zetten ze allemaal in? Deze basis gebruiken we voor de vervolgstappen.

Opzetten campagne(s)

Nu we de basis hebben, gaan we de Google Ads campagnes opzetten. We maken diverse advertentiegroepen en richten de campagnes in. Daarbij zetten we per advertentiegroep een aantal advertenties op. Deze basis laten we voorlopig staan.

Meten = weten

Google Ads draait om statistieken. We laten de advertenties een tijdje draaien om voldoende statistieken te verzamelen. Hierdoor weten we welke campagnes presteren, welke advertenties goed werken en via welke zoekwoorden de meeste conversies binnenkomen.

Optimaliseren en verbeteren

Zodra we al deze gegevens hebben, gaat het spelletje pas echt beginnen. Aan de hand van de data gaan we jouw Google Adwords campagnes namelijk steeds verder optimaliseren. We testen diverse advertenties, sluiten onbelangrijke zoekwoorden uit en verbeteren jouw campagnes stukje bij beetje.

beoordeling SAM beoordeling SAM

Ons werk

20 zoekwoorden in de top 10 Boxspring Gekte De case bekijken
67% stijging organisch verkeer Jut & Juul De case bekijken
31 top 10 posities Koffiebekerbestellen.nl De case bekijken
20 zoekwoorden in de top 10 Boxspring Gekte De case bekijken
67% stijging organisch verkeer Jut & Juul De case bekijken
31 top 10 posities Koffiebekerbestellen.nl De case bekijken

Zelf aan de slag met Google Ads

Toch liever zelf aan de slag met het advertentienetwerk van Google? Ook dit is een optie. Aan de hand van enkele basisstappen helpen onze Google Ads specialisten je verder op weg! Als je deze stappen op de juiste manier uitvoert is succes maar een kwestie van tijd! Ga er in dit geval dus snel mee aan de slag om zo veel mogelijk bezoekers te genereren met Google adwords!

Campagne opzetten

Allereerst zet je jouw Google Ads campagne op. Dit doe je aan de hand van zeven stappen.

  1. Kies het advertentietype dat je wilt gebruiken
  2. Kies een advertentiedoel
  3. Kies een bestemmingsurl
  4. Geef de campagne een naam
  5. Kies een target area en taal
  6. Kies een biedstrategie
  7. Stel een dagbudget in.

Een kind kan de was doen. Jouw campagne is opgezet. Nu kun je écht aan de slag!

Zoekwoorden vinden

Een goede advertentie richt zich op de juiste zoekwoorden. Via de zoekwoordplanner van Google, maar ook via Google Search Console en andere tools kom je aan de juiste zoekwoorden voor jouw advertentie. Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden en voeg deze toe aan de juiste advertentiegroep. Dit is dus de basis van Google Adwords.

Tekstadvertenties instellen

We gaan er even vanuit dat je de juiste zoekwoorden nu gevonden hebt. Nu nog de juiste tekstadvertentie neerzetten. De perfecte tekstadvertentie bestaat uit: bestemmingsurl, koppen (1, 2 en 3), de URL hoe men hem in de SERPs ziet, een omschrijving en eventueel zelfs een tweede omschrijving.

Targeting

Tot slot is het zaak om de targeting in te stellen. Dit kan een target area zijn (Nederland, Zuid-Holland, een gemeente of zelfs specifiek op een postcode), maar er zijn ook andere opties. Zo kun je binnen Google Shopping ads op vergelijkbare producten instellen (in-market) of kun je een remarketing campagne opzetten. Op deze manier target je bezoekers die bijvoorbeeld al eens eerder op jouw website zijn geweest.

Direct Google Ads uitbesteden

Succesvol worden met Google Ads? Het maximale halen uit CPC, ROAS en POAS? Maximale vertoningen, klikken en conversies? Kies dan voor Google ads uitbesteden van jouw website! Neem contact met ons op en schakel onze professionals in voor succesvolle Google Adwords campagnes!

PS: weten hoe je website er nu voorstaat op talloze vlakken? Doe de website scan!

Start direct jouw winstgevende SEA campagne

Zo snel mogelijk op nummer 1 in Google staan? Neem direct contact op met onze marketing specialist!

Conversie medewerker
Jake Stamenkovic

Online marketing specialist