Alles wat je moet weten over Google Ads

Adverteren op Google is voor ieder bedrijf interessant. Via Google Ads kun je jouw bedrijf op diverse manieren in beeld brengen. Dit is dan ook op verschillende manieren in te zetten. De klassieke advertenties ken je natuurlijk. Deze zijn bovenaan de zoekresultaten van Google te vinden. Hiermee kun je jouw publiek heel gericht targeten, omdat je adverteert op zoekwoorden waar jouw publiek naar op zoek is.

Hoe scoren jouw ads?
Doe de GRATIS Google Ads scan t.w.v. €399,-

Ontdek hoe jij succes behaalt met Google Ads

Google ads
Online sneller domineren

Wat is Google Ads?

Google Ads, ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd, is een advertentieprogramma dat door Google in het leven is geroepen. Google Ads (want zo heet het tegenwoordig) biedt bedrijven diverse mogelijkheden om bezoekers door middel van advertenties te bereiken en naar de website te trekken. Hiermee kan men relevant zoekverkeer genereren, met een hoge kans op conversie.

Google Ads biedt meerdere mogelijkheden. Zo kan men verschillende advertenties genereren op verschillende zoekwoorden, waarbij er simultaan meerdere campagnes kunnen lopen. Dit is een zeer effectief middel, maar hier staan natuurlijk ook kosten tegenover.

Wat zijn de kosten van Google Ads?

De kosten van Google Ads hangen af van een aantal factoren. Een daarvan is de kwaliteitsscore van je website. Wanneer je website aan alle eisen van Google voldoet en daarbij ook nog eens overeenkomt met de zoekterm van de bezoeker, bestaat de kans dat de cost per click lager wordt. Google Adwords is namelijk een soort veiling. De kosten die je per klik betaalt, hangen geheel af van de veiling waar je aan deelneemt. Met een goede quality score kun je de CPC tot wel 20% drukken!

Bij een veiling zijn er meerdere deelnemers. Hoe meer deelnemers er zijn, en hoe meer ze willen betalen voor een plek, des te meer de prijs wordt opgedreven. Zo betaal je voor een simpel zoekwoord nog geen euro per klik, maar kunnen de kosten op het zoekwoord ‘slotenmaker Amsterdam’ bijvoorbeeld tot zo’n 100 euro oplopen. Inmiddels mogen slotenmakers niet meer adverteren in Google. Er kwamen te veel onbetrouwbare websites bovenaan. Met Google Ads gaat het dus uiteindelijk voornamelijk om hoeveel je betaalt per klik zoals je ziet. In de slotenmaker wereld zie je dat de concurrentie zo hoog was dat de kosten dus ook echt flink op kunnen lopen. In de Verenigde staten zijn er zelfs termen die richting de 1.000 dollar per klik gaan!

Het voordeel van Google Ads campagnes is dat je zelf bepaalt wat je uitgeeft. Je betaalt per klik, maar kunt wel een maximumbedrag instellen. Op deze manier geef je dus niet te veel uit, maar heb je dagelijks of maandelijks wel een budget vrij dat je uit kunt geven aan de advertenties.

Een greep uit onze kennisbank

Google Ads kan jou als ondernemer een hoop opleveren. Op zoek naar meer informatie over Google Ads? Lees verder!

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine

Wat zijn uitsluitings-
zoekwoorden?

Een uitsluitingszoekwoord is alleen

Wat zijn betaalde zoekopdrachten?

Betaalde zoekresultaten zijn de advertenties

Wat is ROAS?

ROAS is een afkorting voor Return On
Advertising Spend. Het is een term uit

Wat is Google Display?

Google Display is een variant van adverteren met Google Ads. Het werkt

Hoe werkt Google Ads?

Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO, en ben je

Google ads Ali

Welke vormen zijn er van Google advertenties?

Wanneer je aan Google Ads denkt, denk je al gauw aan de klassieke search ads. Dit is dan ook meteen de meest gebruikte manier om te adverteren in Google. Als ondernemer wil je je namelijk zoveel mogelijk richten op jouw publiek. En dat kan heel goed met deze klassieke advertenties. Maar wist je dat je via Google op diverse andere manieren kunt adverteren? We lichten deze mogelijkheden graag tot in detail voor je uit. Maar eerst gaan we natuurlijk dieper in op de klassieke advertenties.

Klassieke search advertenties in Google

De search advertenties zijn de bekendste advertenties binnen Google Adwords. Zoek je iets op in Google? Dan is de kans groot dat je deze advertentie in beeld ziet. Bovenaan de zoekresultaten staan namelijk eerst de advertenties en dan komt het organische gedeelte. Je herkent dit aan het woord “advertentie” dat vóór de titel staan in de zoekresultaten. Staat er meteen bovenaan al een resultaat waar dit woord niet vóór staat, dan zit je meteen al in het organische gedeelte. Dit betekent dus ook meteen dat de concurrentie laag is voor het zoekwoord waar je op gezocht hebt. Er is zelfs helemaal geen concurrentie!

De advertentie die je ziet, hangt af van de zoekterm die je intikt in Google. Deze vorm van adverteren wordt gebruikt om zowel een dienst als een product aan te prijzen. Het is dus belangrijk dat je goed op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden om voor te adverteren. Als je zoekwoorden met een lage concurrentie vindt dan betaal je niet zo veel per klik. Komt hier vervolgens een conversie uit, dan is je winst dus vele malen groter dan wanneer er een conversie rolt uit een advertentie waar veel concurrenten ook op adverteren en je dus veel meer voor betaalt. Uiteraard kun je ook beide advertenties tegelijk inzetten. Zo wed je op meerdere paarden en vergroot je jouw kansen op een conversie. Op deze manier zijn er nog een stuk meer Google Ads strategieën die je binnen de klassieke search advertenties kunt gebruiken.

Gebruik ook Google Shopping wanneer je producten verkoopt

In Google kun je natuurlijk ook specifiek op zoek gaan naar producten. Laten we zeggen dat je zoekt op ‘refurbished laptop’. In dat geval zoek je niet naar een dienst. Een Search advertentie zou dan ook raar zijn. In dit geval is een Google Shopping advertentie een beter uitkomst. Je ziet dan een producttitel, afbeelding, de prijs én de aanbieder. Zo weet je ook meteen waar je op klikt. Google Shopping advertenties zijn daarnaast niet alleen op de hoofdpagina van Google te zien. Klik je in het menu op ‘shopping’, dan zie je nog veel meer resultaten. Hier zou je dus in principe kunnen shoppen alsof je in een webshop terecht gekomen bent. Google Adwords is dus ook van toepassing op Google Shopping.

Youtube video advertenties

Sinds 14 november 2006 is YouTube officieel in handen van Google. Adverteren in Google kan dus ook op YouTube. Via de videogigant kun je in de vorm van video advertenties adverteren. Dit kan gewoon via jouw Google Ads account. Een ‘standaard’ advertentie waarmee je jouw bedrijf aanprijst is niet de enige mogelijkheid. Denk ook aan display campagnes of zelfs vormen van remarketing. YouTube biedt diverse advertentievormen. Denk aan Standaard Display advertenties, Bumper advertenties, Overlay advertenties, TrueView In-Stream advertenties, gesponsorde kaarten en Video Discovery advertenties. Ook hier is dus van alles mogelijk om een Google advertentie te kunnen plaatsen.

Local ads zijn handig voor het publiek bij jou in de buurt

De ‘normale’ search ads gebruik je voor jouw dienst. Voor jouw webshop gebruik je Google Shopping. En voor bewegend beeldmateriaal gebruik je YouTube. Maar wat nou als je mensen direct naar jouw fysieke winkel wil trekken? In dit geval kies je voor lokale Google Adwords advertenties. Met local ads kun je jouw fysieke winkel in het zonnetje zetten. Lokale campagnes passen zich aan, aan de locatie van de zoeker. Je hebt diverse opties: normale search advertenties en video’s op YouTube, maar ook via Google Maps of het Display Netwerk van de zoekmachine.

Niet alleen voor het trekken van jouw bezoekers naar je fysieke winkel kun je lokale advertenties inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een dienst die je levert waarbij je in meerdere steden gevonden wil worden. Als voorbeeld nemen we een verhuisbedrijf. Het zit in Leiden, maar wil ook goed gevonden worden in Den Haag. In dit geval kun je ook lokale ads inschakelen. Zo ben je met je advertentie zichtbaar in Den Haag en zal je daar ook conversies realiseren.

Met display ads adverteer je door middel van afbeeldingen

Als laatste bekende optie zijn er de display ads. Denk eens aan wanneer je op het internet een bij een artikel terechtkomt. Je kunt je vast wel een moment bedenken waarop je hier terecht kwam en aan de zijkanten van de pagina zag je allemaal advertenties in de vorm van plaatjes. Soms kunnen deze plaatjes bewegen of is het een soort kort filmpje. Dit is een display advertentie. Vaak wordt deze manier van adverteren gebruikt voor retargeting, wat inhoudt dat je mensen opnieuw target die op zoek waren naar jouw product of dienst en op jouw website geweest zijn. Display marketing is een goede manier van adverteren omdat de drempel over het algemeen een stuk lager is. Voor de meeste mensen zijn plaatjes vaak aanlokkelijker. Zeker als ze ergens specifiek op zoek naar zijn en ineens zien ze er een plaatje van met bijvoorbeeld een korting.

Wat maakt ons uniek?

Waarom jij met SAM wél wint

We zetten de extra stap

Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.

Super resultaat gericht!

Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!

Alle online expertise in-house

Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat

Groeien als jij groeit, Floris We zetten de extra stap, Jake We gaan door tot het resultaat gehaald is, Ali

Kies de juiste Google Ads strategie

Je kunt het advertentienetwerk van Google voor diverse doeleinden gebruiken. Zorg dat je van te voren jouw doel bepaalt. Alleen op die manier kun je de juiste advertentiedoelen instellen en zet je jouw Google Adwords campagnes maximaal in. Ook weet je waar je precies voor adverteerd en kun je jouw conversies en resultaten beter meten. Een doel stel je namelijk niet zomaar op. In principe zit hier een deadline aan verbonden en heb je een meetmoment voor jezelf ingepland. Dan moet je voor jezelf wel weten wat je strategie precies was en welk doel daaraan is verbonden. Vaak worden Google advertenties dan ook ingezet met één of zelfs meerdere van de volgende drie doelen:

  • Doel: klanten een actie uit laten voeren. Focus: conversie.
  • Doel: traffic genereren. Focus: kliks.
  • Doel: Naamsbekendheid vergroten. Focus: vertoningen (display netwerk)

Zelf aan de slag met Google Ads

Wil je graag zelf aan de slag met het advertentienetwerk van Google? Aan de hand van enkele basisstappen helpen onze Google Ads specialisten je verder op weg! Als je deze stappen op de juiste manier uitvoert is succes maar een kwestie van tijd! Ga er in dit geval dus snel, maar ook secuur mee aan de slag om zo veel mogelijk bezoekers te genereren met Google adwords!

Het opzetten van een Google Ads campagne

Allereerst zet je jouw Google Ads campagne op. Dit doe je aan de hand van zeven stappen.

  1. Kies het advertentietype dat je wilt gebruiken
  2. Kies een advertentie doel
  3. Kies een bestemmings url
  4. Geef de campagne een naam
  5. Kies een target area en taal
  6. Kies een biedstrategie
  7. Stel een dagbudget in

Een kind kan de was doen. Jouw campagne is opgezet. Nu kun je écht aan de slag!

Zoekwoorden vinden voor het beste resultaat

Een goede advertentie richt zich op de juiste zoekwoorden. Via de zoekwoordplanner van Google, maar ook via Google Search Console en andere tools kom je aan de juiste zoekwoorden voor jouw advertentie. Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden en voeg deze toe aan de juiste advertentiegroep. De kunst is natuurlijk om zoekwoorden te vinden waar je veel conversie uit kan halen maar weinig concurrentie op zit. Op deze manier zijn de kosten die je per klik betaalt laag, waardoor je winstmarge dus ook weer groter is! Dit is dus de basis van Google Adwords.

Het instellen van je tekstadvertenties

We gaan er even vanuit dat je de juiste zoekwoorden gevonden hebt. Nu nog de juiste tekstadvertentie neerzetten. De perfecte tekstadvertentie bestaat uit een bestemmings url, koppen (1, 2 en 3), de URL hoe men hem in de SERPs ziet, een omschrijving en eventueel zelfs een tweede omschrijving.

Waar en welk publiek wil je targeten

Tot slot is het zaak om de targeting in te stellen. Dit kan een target area zijn, namelijk Nederland, Zuid-Holland, een gemeente of zelfs specifiek op een postcode. Maar er zijn ook andere opties. Zo kun je binnen Google Shopping advertenties op vergelijkbare producten instellen (in-market) of kun je een remarketing campagne opzetten. Zoals eerder hierboven uitgelegd target je op deze manier bezoekers die bijvoorbeeld al eens eerder op jouw website zijn geweest.

Nu is jouw Google Ads campagne af en kun je hier conversies mee gaan genereren! Zorg dus dat je een doel voor jezelf opstelt en verschillende meetmomenten voor jezelf inplant. Op die manier weet je of jouw campagne goed loopt, je hier en daar wat bij moet stellen of je campagne zelfs stop moet zetten en een hele nieuwe aan te maken.

Hoe scoren jouw ads?

Doe de GRATIS Google Ads scan

Haal je te weinig uit je Ads? Wij laten je zien waarom anderen wel slagen!

  • Verdien je investering terug
  • Hoe kom je aan een positieve ROI?
  • In 24 uur je scan uitslag
Google Ads Specialist Floris

Google Ads specialist

Google Ads strategie uit laten zetten door SAM Online Marketing

Google Adwords is uiteindelijk veel meer dan alleen een paar campagnes opzetten en de geldkraan opendraaien. Het is een veiling, waar je je aan de regels van de veiler moet houden. Je moet alle ins en outs kennen om je advertenties zo goed mogelijk te optimaliseren. Hier kun je dus een specialist voor inschakelen die alles van Google Ads af weet. Zo kom jij tot de meeste conversies en dus het beste resultaat! Deze advertentie optimalisatie doet ons Google Ads bureau aan de hand van de volgende stappen.

Linkbuilding Uitbesteden

Kennismaking en strategiesessie

Voordat we een advertentie neerzetten, is het zaak om jou, jouw bedrijf en jouw doelgroep te leren kennen. Waar ben jij uniek in? Wie is jouw doelgroep? En wie zijn jouw concurrenten? Als we hier een goed beeld van hebben, dan hebben we de opzet voor een succesvolle Google Ads campagne en kunnen we beginnen met de analyses.

Google Ads onderzoek

In het marktonderzoek gaan we allereerst op zoek we naar de juiste zoektermen voor de Google advertentie en berekenen we de Cost Per Click (CPC). Tevens doen we uitgebreid onderzoek naar jouw concurrenten. Op welke zoekwoorden richten zij zich? En welke advertenties zetten ze allemaal in? Deze basis gebruiken we voor de vervolgstappen.

Opzetten campagne(s)

Nu we de basis hebben, gaan we de Google Ads campagnes opzetten. We maken diverse advertentiegroepen en richten de campagnes in aan de hand van de informatie die we bij elkaar hebben gesprokkeld uit de verschillende analyses. Daarbij zetten we per advertentiegroep een aantal advertenties op. Deze basis laten we voorlopig staan.

Meetmomenten inplannen

Google Ads draait om statistieken. We laten de advertenties een tijdje draaien om voldoende statistieken te verzamelen. Hierdoor weten we welke campagnes presteren, welke advertenties goed werken en via welke zoekwoorden de meeste conversies binnenkomen. Zo kunnen we zien waar eventueel aanpassingen gedaan moeten worden. Daarnaast hebben we ook meteen genoeg data om de campagnes verder te optimaliseren voor Google.

Optimaliseren en verbeteren

Zodra we al deze gegevens hebben, gaat het spelletje pas echt beginnen. Aan de hand van de data gaan we jouw Google Adwords campagnes namelijk steeds verder optimaliseren. We testen diverse advertenties, sluiten onbelangrijke zoekwoorden uit en verbeteren jouw campagnes stukje bij beetje.

Wat andere ondernemers zeggen…

5/5

Henk Riem

#SEO #website

Geweldig team specialisten die doen wat ze beloven. Denken mee, adviseren en zorgen voor een optimaal resultaat. Ik beveel SAM Marketing zeker aan!

5/5

Jimmy Fransen

#SEO #webshop

Goed deskundig advies, zeer betrokken bij alles, al met al een fijne samenwerking

5/5

M.M. Araghi

#SEO

Sommige reviews kon ik terug herleiden tot een bedrijfsnaam. Gecheckt…zoeken op ‘verhuizen Haarlem’ en idd dit bedrijf stond hoog in Google. In zee met ze gegaan. Dit zijn tóppers, klaag nu tegen ze dat ik het véel te druk heb 🙂

5/5

Tolga Cav

#SEO #website

Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!

Google Ads

Resultaat behalen met
een Linkbuilding expert?

Linkbuilding is een breed begrip. Begrijpelijk als je dus nog niet tot in detail weet hoe je dit aan moet pakken. Onze Linkbuilding experts helpen je op weg!

Google Ads liever uitbesteden aan een specialist?

Succesvol worden met Google Ads? Het maximale halen uit CPC, ROAS en POAS? Maximale vertoningen, klikken en conversies? Kies er dan voor om je Google ads uit te besteden aan een online marketing bureau! Wij hebben veel ervaring en expertise in huis om voor het beste resultaat te zorgen. Schakel onze professionals in voor de meest succesvolle Google Adwords campagnes! Heb je vragen over de mogelijkheden of andere vragen betreffende Google advertenties? Neem dan direct contact met ons op!