Veelgestelde vragen over online marketing
Met meer dan 10 jaar ervaring kunnen we zeggen dat eigenlijk ieder bedrijf wel online marketing nodig heeft als je wilt blijven groeien. Volgens het laatste rapport van het CBS gebruikt 96,5% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder internet. Ben je hier niet goed vindbaar, dan loop je dus een hele hoop omzet mis en zal je haast niet kunnen groeien.
Het doel van online marketing is om je service of product aan te bieden op het internet en om mee te gaan met de tijd. Zoals je in de vorige vraag kon lezen zit haast iedere Nederlander op het internet. Iedereen pakt zijn telefoon en het internet er tegenwoordig bij wanneer ze iets nodig hebben. Het is dus zonde als jij hier nergens tussen te vinden bent!
Een online marketing campagne is een middel waarmee je zichtbaar wordt voor je potentiële klanten op het internet. Dit kun je op verschillende manieren inzetten. De manieren die we bij SAM Online Marketing voornamelijk gebruiken is zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads en social media marketing.
Wanneer je jouw online marketing wilt laten doen door een bureau zijn er verschillende punten waar je rekening mee kunt houden. Ervaring is een eerste: hoe lang bestaat het bedrijf al? Betrouwbaarheid is een andere factor: hoe zien de reviews van het bureau eruit? Daarnaast gaat het natuurlijk om het gevoel dat je hebt bij de agency. Snappen de specialisten waar je voor staat en waar je naartoe wilt? Krijg je op al deze vragen een positieve uitkomst, dan heb je jouw bureau gevonden!
Maar er zijn toch genoeg freelancers die hetzelfde doen? Ik kan de online marketing van mijn bedrijf toch ook door een freelancer laten doen? Dit brengt ons terug bij het eerste punt. Niemand kan namelijk alles. Een freelance online marketing specialist kan goed zijn in SEA en misschien zelfs SEO. Maar helpt hij ook met conversie en design? Spreid jouw winkansen en kies voor een agency.
Binnen (online) marketing is continuïteit van belang. Een freelancer kan ziek worden, niet zijn dag hebben of gewoon ietsje minder gemotiveerd zijn. Wij helpen elkaar juist. Er is ruime expertise in huis en valt er iemand uit, dan wordt diens plek gewoon opgevuld. Kies voor continuïteit. Kies voor SAM Online Marketing!
De kosten van online marketing zijn van veel factoren afhankelijk. Allereerst is de vraag: welke dienst of diensten kies je? Per dienst lopen de kosten daarbij ook heel erg uiteen, maar we kunnen je wel een indicatie geven.
Voor diensten als SEO en SEA zijn de kosten heel erg afhankelijk van de zoekwoorden en dus de concurrentie. Hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de kosten. Gemiddeld gezien liggen de kosten rond de €990 per maand. Wil je specifiek voor jouw situatie weten wat de kosten zijn? Neem dan contact op met onze consultant!
Internet marketing is een breed vak waar veel tijd in gestoken moet worden. Stop je deze tijd er niet in, dan zal dit zijn vruchten ook niet afwerpen. Als ondernemer heb je vaak dan ook weinig tijd over om in online marketing te stoppen. Er komt namelijk al heel wat kijken bij het ondernemen.
Ook heb je wel enige expertise nodig voor online marketing. Doordat het een breed vak is weten sommige mensen van ieder aspect maar een klein onderdeel. Voor de juiste optimalisatie heb je echter een ervaren, goede specialist nodig. Zo zal er namelijk een strategie op maat gemaakt worden voor jouw onderneming en is zichtbaarheid op het internet eigenlijk gegarandeerd!
Tegenwoordig heeft iedereen een telefoon. Hierdoor zoekt iedereen ook steeds meer naar hetgeen wat ze nodig hebben op het internet. Denk maar eens aan een moment dat je zelf bijvoorbeeld staat te wachten op de bus, in de trein zit of pauze hebt. Vaak wordt de telefoon er op dit soort momenten bij gepakt. Mensen scrollen door de feed van Instagram, Facebook of linkedIn en gaan bijvoorbeeld in Google op zoek naar het cadeautje dat ze in gedachte hadden voor een verjaardag of met kerst. Dit zijn allemaal plekken waar jij gevonden wil worden.
Goede online marketingstrategieën zijn op maat gemaakt. Iedere onderneming is uniek en heeft specifieke aandacht nodig. Allereerst wordt er bij het uitzetten van een gedegen strategie dan ook een concurrentieanalyse gedaan. Zo wordt duidelijk wat er in jouw markt precies nodig is om zichtbaar te worden. Vervolgens kan de strategie met deze basis tot in detail uitgewerkt worden.
Als jij een product of dienst verkoopt dan is online marketing niet weg te denken. Het gaat hierbij namelijk om zichtbaarheid, het creëren van bezoekers op jouw website en zo veel mogelijk verkopen! Met online marketing wordt dit op het internet allemaal gerealiseerd.
SEO en SEA zijn over het algemeen de meest gebruikte online marketing strategieën. Hiermee kom je bovenaan in de zoekresultaten van de zoekmachines te staan. Google is hierbij de zoekmachine waar het meeste naar gekeken wordt.
De zoekresultaten van een zoekmachine is dé plek waar iemand gericht op zoek gaat naar hetgeen wat ze nodig hebben. Jij kan er met advertenties of gerichte zoekmachine optimalisatie dus voor zorgen dat je op de eerste pagina, meteen bovenaan te vinden bent.
Er zijn verschillende factoren om naar te kijken bij het kiezen van een online marketing bureau. Er zijn oneindig veel bureau’s, wat het dus moeilijk maakt om de juiste te kiezen. Echter is resultaat hetgeen waar het uiteindelijk allemaal om draait. Dit is één van de drie punten waar we bij SAM Online Marketing voor willen staan.
Twee andere punten die bij ons online marketing bedrijf centraal staan is transparantie en rapportages. Deze twee punten komen uiteraard redelijk op hetzelfde neer. Met de maandelijkse rapportages zorgen wij namelijk al voor goede transparantie. Maar dat is natuurlijk niet alles. Aan het begin van het traject stellen wij met de juiste strategie de doelstellingen op die we met jou delen en leggen we uit hoe het traject verder zal verlopen. Zo weet jij precies waar je aantoe bent en zal resultaat slechts een kwestie van tijd zijn.
Binnen online marketing heb je zoekmachine optimalisatie om bovenaan te komen in de organische zoekresultaten van de zoekmachine, maar je kunt met Google Ads ook al snel bovenaan komen. Het verschil tussen deze twee zit hem dus in het adverterende gedeelte en het organische gedeelte. Sta jij met een advertentie bovenaan in Google? Dan zal je per keer dat iemand op jouw advertentie klikt een bepaald bedrag betalen.
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, duurt over het algemeen een stuk langer voordat je bovenaan in de zoekresultaten komt. Uiteraard is dit deels ook afhankelijk van de concurrentie. De optimalisatie bestaat uit drie pijlers die op de juiste manier aangepakt moeten worden. Namelijk linkbuilding, on-page en techniek. Pak je de techniek en content op de juiste manier aan, dan zal je met de ondersteuning van sterke linkbuilding bovenaan in de organische zoekresultaten van Google komen!