Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Google Reviews

GRATIS advies over jouw website

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten
hoe je ervoor staat.

Dienstpagina / Landingspagina - SEO Scan

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Home | SEO

Wat is SEO?

De term SEOis waarschijnlijk al regelmatig op je scherm voorbijgekomen. Maar wat is SEO nou eigenlijk? En hoe zet je Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) in om optimaal te profiteren van zoekmachines als Google? We vertellen je er meer over!

Wat is SEO / Betekenis  Search Engine Optimization

Met zoekmachine optimalisatie – dit is de meest gangbare term in het Nederlands – optimaliseer je jouw website zo goed mogelijk volgens de richtlijnen van zoekmachines. Denk hierbij aan zoekmachines als Yahoo, Bing of DuckDuckGo en uiteraard internetgigant Google. Daar laatstgenoemde meer dan 90% van het marktaandeel heeft, komt SEO grotendeels neer op het optimaliseren hiervoor.

Binnen de resultaten van een zoekmachine zie je diverse websites. Het geheel van deze pagina wordt ook wel de SERP genoemd, wat staat voor Search Engine Result Page. Deze pagina bestaat uit het betaalde gedeelte, vol met advertenties (SEA) en het organische gedeelte (SEO), met gratis resultaten waar je echt voor kunt optimaliseren.

Dit laatste onderdeel gaan we ons op richten!

Contact met ons opnemen

Het belang van SEO

Je weet nu wat SEO is, maar wat is nou het belang van deze optimalisatie? En wat kan het betekenen voor jouw bedrijf. We leggen het je uit:

Wanneer men op zoek is naar een dienst of product, maar zich nog wil gaan verdiepen in de materie, komt men al gauw uit bij Google. Sterker nog, ruim 95% van de mensen geeft aan hiervoor zoekmachines te raadplegen. Wil jij de eerste website zijn die iemand met interesse ziet? Dan is SEO the way to go!

Wanneer je jouw website op de juiste manier optimaliseert, ben je dus een van de eersten die een mogelijke lead ziet. Dit betekent dat men direct kennismaakt met jouw dienst of product en een impressie krijgt van jouw bedrijf. Dit maakt SEO-marketing essentieel voor leadgeneratie of als kapstok voor andere online marketing diensten als emailmarketing of remarketing via platforms als Google Ads (SEA) en Social Media.

Al met al is zoekmachine optimalisatie een prachtig middel om een flinke kickstart aan jouw bedrijf te geven. Maar wat komt er nou allemaal kijken bij het optimaliseren voor Google? We gaan er hieronder op in.

Wat komt er kijken bij optimaliseren voor Google?

In de breedste zin van het woord komt het er bij het optimaliseren voor Google op neer dat je jouw website volgens hun richtlijnen (ranking factors) vormgeeft. Wanneer je dit aan SEO-specialisten vraagt, loopt het aantal ranking factoren uiteen van 200 tot wel 500 onderdelen. Hoeveel het precies is, weet niemand. Wat we wel weten, is waar Google allemaal naar kijkt. Zoekmachine optimalisatie bestaat dan ook uit drie pijlers:

  • Content
  • Autoriteit
  • Techniek

Ons werk

20 zoekwoorden in de top 10 Boxspring Gekte De case bekijken
67% stijging organisch verkeer Jut & Juul De case bekijken
31 top 10 posities Koffiebekerbestellen.nl De case bekijken
20 zoekwoorden in de top 10 Boxspring Gekte De case bekijken
67% stijging organisch verkeer Jut & Juul De case bekijken
31 top 10 posities Koffiebekerbestellen.nl De case bekijken

Jouw specialisten

Mimas Linkbuilding specialist
Pim Online marketing specialist
Junior Onpage SEO / Google Ads specialist
Callisto Data analist / Conversie specialist
Maak kennis met het team
Meet jouw SEO score

Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!

  • Premium analyse
  • Uitgevoerd door echte specialisten
  • Analyse van on-page, techniek en autoriteit
  • Concrete verbeterpunten

GRATIS advies over jouw website

Wij scannen jouw website GRATIS op conversie en laten jou weten
hoe je ervoor staat.

Homepagina / Landingspagina - Scan Formulier

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Content

Inhoud, in de vorm van content, is de basis van jouw website én van SEO. Je wilt de bezoekers van Google op een zo goed mogelijke manier voorzien in hun informatiebehoefte. Dit kan een product zijn, maar ook een dienst. De inhoud hier is van cruciaal belang. Dit begint bij een juiste zoekwoordverdeling (hierover later nog meer). Je wilt namelijk dat de inhoud van jouw website of webshop overeenkomt met de behoefte of zoekvraag van een bezoeker. Dit is ook binnen het grotere marketingplaatje logisch: als iemand zoekt naar een auto, wil hij ook daadwerkelijk een auto zien en geen autobanden of een motor.

De kwaliteit van content wordt binnen SEO echter niet alleen gemeten door middel van zoekwoordverdeling. Google heeft namelijk diverse manieren om te bepalen of een bezoeker jouw website ook echt waardeert:

  • De bounce-rate
  • De time on site
  • Het aantal bekeken pagina’s

En natuurlijk de ultieme beloning: doen van een deelactie op social media of het sturen van een link naar jouw website. Vooral bij de wat commerciëlere zoektermen is het echter lastig om links te genereren. Voor het bouwen van autoriteit en het doen van linkbuilding is meer nodig. Wat is de rol van autoriteit eigenlijk binnen SEO en hoe optimaliseer je dit?

Autoriteit/Linkbuilding

Linkbuilding is niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van Search Engine Optimization. Net als een persoon een review gebruikt, ziet Google een link als een soort stem naar jouw website. Waar Google voorheen PageRank gebruikte om de autoriteit van een website te bepalen, gaat dit tegenwoordig een stuk complexer. Linkbuildingtools als Majestic, Ahrefs en Moz hebben hun eigen meetwaarden om de autoriteit van een website te bepalen, maar zeker weten doen we het nooit.

Idealiter binnen SEO is een link naar jouw website een echte stem. Dit is iemand die vrijwillig naar jouw website linkt, zonder hiertoe aangezet te worden. Aangezien Google echter nog steeds kijkt naar de kwaliteit van een link én de hoeveelheid links, blijkt dit in de praktijk lastiger te zijn. Wil je een kwalitatieve link bemachtigen, loop je zelfs kans dat je hier geld voor moet betalen. Ongeacht of een link gratis is of niet, kijk goed of deze link veel waarde heeft, aansluit op de inhoud van jouw website én of er daadwerkelijk bezoekers op deze website zitten. Wanneer je je hieraan houdt, weet je vrijwel zeker dat de link wordt gewaardeerd door Google.

Toch is SEO meer dan alleen content en linkbuilding. Google wil een zo goed mogelijk zoekresultaat laten zien aan bezoekers. Wanneer men eenmaal op het zoekresultaat beland is, moet er ook een geweldige bezoekerservaring worden geboden. Wat hier allemaal bij komt kijken, lees je hieronder!

Techniek

De techniek heeft binnen SEO vooral betrekking op de gebruikerservaring van zowel bezoekers als zoekmachines. Dit kan vrij technisch van aard zijn en dient dan ook in de regel overgelaten te worden aan een webbouwer. Voorwaarde hiervoor is wel dat jouw webbouwer de juiste instructies krijgt. Denk bij techniek van een website vooral aan:

  • De laadtijd van een pagina (te checken via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, of bijvoorbeeld GTMetrix)
  • De structuur van een website en de interne links
  • Het juiste gebruik van headings, titels en alt attributen
  • Gebruiksvriendelijke, intuïtieve URL’s
  • Een beveiligde website met SSL-certificaat
  • Het optimaliseren van de crawlability (sitemaps, robots.txt, etc.)
  • Het optimaliseren van paginanummering (Canonicals)
  • Het optimaliseren van verschillende taalinstellingen (Hreflang)
  • Het optimaliseren van codering (beperk Inline Css en W3C fouten)

Zoals je ziet is SEO meer dan content schrijven en linkbuilding. Met de Core Web Vitals update van Google wordt het hebben van een snelle website ook nog eens een stuk belangrijker. Maar geen zorgen: een goede webbouwer tackelt 90% van deze punten. De andere 10% behoeft een goede instructie.

De juiste zoekwoorden in Google

Nu kun je jouw website geheel volgens de richtlijnen van Google inrichten, maar dan moet je wel weten op welke zoektermen je je gaat richten. De basis van SEO is dan ook het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordonderzoek.

Binnen Search Engine Optimization wordt steeds minder op letterlijke zoekwoordverdeling gelet. Wat echter wel van belang is, is dat je weet waar de behoefte van jouw doelgroep liggen. Dit moet vervolgens gekoppeld worden aan concrete zoektermen. Wanneer je de gehele lijst van mogelijkheden in kaart hebt gebracht, is het vervolgens zaak om te bekijken voor welke zoekterm je een aparte pagina schrijft en welke termen je juist weer clustert.

SEO bestaat nog steeds uit de drie pijlers, maar je moet wel weten welke zoekwoorden je gaat optimaliseren!

Hoe doe ik SEO voor mijn website?

We hebben je nu de ingrediënten van SEO aangereikt. Nu is het zaak om het volledige recept erbij te pakken en het te gaan bereiden tot een volledig gerecht. Wat is de volgorde waarin je te werk moet gaan?

Optimalisatie voor Google begint in de regel bij de techniek van jouw website. Wanneer je de punten die eerder de revue zijn gepasseerd goed doorvoert, bied je een optimale gebruikerservaring aan jouw bezoekers. De basis is hiermee gelegd.

Dit fundament breid je vervolgens uit met jouw eerder uitgevoerde zoekwoordonderzoek. Als SEO-specialist schrijf relevante content waarin je jouw bezoekers antwoord geeft op hun vragen. Hierbij vul je alle SEO-technische factoren in en zorg je voor een heldere structuur door menu en interne links op een juiste manier in te richten. Uiteraard ben je hiermee nooit echt klaar; er is altijd nog wel een blog te schrijven of een pagina om aan te passen.

Zodra je deze stappen af bent gegaan, is het tijd om je te richten op de echte motor achter zoekmachine optimalisatie: linkbuilding. Dit is een proces dat bestaat uit herhaling en herhaling. Je blijft op zoek gaan naar nieuwe kansen en prospects om naar jouw website te laten verwijzen.

Houd de basisregels en pijlers van SEO-marketing aan en in veel branches ben jij dan al gauw een van de toppers. Natuurlijk geldt dit niet voor iedere branche: in sommige branches is de concurrentie dusdanig hoog dat je een betrouwbare partner in moet schakelen: een SEO-bureau. Wij geven ons hiervoor graag op en gaan graag met jou het gevecht aan met jouw concurrenten!

Direct SEO uitbesteden?

Wil jij ook direct aan de slag met de SEO van jouw website? We helpen je graag verder! Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden met een specialist. Voordat je het weet bestormen we samen de top van Google!

Hier zijn wij ontzettend trots op

“Ik ben nu een aantal maanden klant bij SAM online en haal er geweldige resultaat uit.

Mijn website staat in top 3 wat beloofd is en de leads gaan omhoog.

Ik heb de volste vertrouwen in dat dit meer en beter gaat worden.”

- Raymond van Heijningen, Personal trainer