Wat is SEO en hoe werkt SEO?

23 augustus 2023

Leestijd: 5 min

SEO is het verbeteren van je website zodat je hoger in de zoekmachines komt te staan. SEO werkt in op de waarde die de zoekmachines aan je website toekennen. Door deze waarde te verhogen stijg je in de posities. Besteed deze dienst uit aan ons online marketing bureau dan zorgen wij ervoor dat je overal online vindbaar wordt voor je doelgroep.

Alles wat je moet weten

Wat is SEO?

SEO is het optimaliseren van je website met als doel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen op relevante zoekwoorden. Vaak wordt dit aan een online marketing bureau uitbesteed om de beste resultaten te krijgen. SAM Online Marketing is een van de weinige partijen die echt snapt hoe het werkt.

SEO is een vorm van online marketing. Elke dag zijn er miljarden mensen die zoekwoorden invullen in onder andere Google. Zo zijn er ook mensen die elke dag onderwerpen opzoeken die met jouw business te maken hebben. Echter zullen ze nooit op je website komen omdat je niet online vindbaar bent. Met de hulp van een online marketing bureau zorg je dat deze internetgebruikers jouw website bezoeken. Door middel van het optimaliseren van je conversie veranderen deze bezoekers in klanten.

Wat betekent SEO?

SEO komt uit het Engels en is een afkorting voor Search Engine Optimization. Het Nederlandse woord hiervoor is zoekmachine optimalisatie. In het Nederlands is simpelweg de Engelse term blijven hangen. Je ziet het vaker als afkorting dan voluit gespeld. Dat komt omdat zoekmachine optimalisatie een behoorlijke mond vol is om uit te spreken of te typen.

De naam zegt het al: je optimaliseert voor de zoekmachine. Dit komt omdat de moderne zoekmachines gebruik maken van ingewikkelde algoritmes die de waarde inschatten van je website. Dit gebeurt op basis van autoriteit. Google’s doel is om mensen die iets opzoeken in de database precies die resultaten voor te schotelen die ze verder brengen. Ze willen vinden wat ze zoeken. Op het moment dat jij biedt wat jouw potentiële klanten zoeken dan stijg je in autoriteit in de ogen van Google. De specialist van SAM Online Marketing zorgt ervoor dat je een meerwaarde bent voor de mensen die relevante zoekopdrachten doen.

Hoe werkt SEO?

Zoals gezegd werkt SEO door je website te verbeteren en zodoende een hogere autoriteit te krijgen. Doorgaans gaat dit het snelst door de dienst uit te besteden aan een professioneel online marketing bureau. De expert van SAM Online Marketing helpt je graag met het optimaliseren van je website tijdens een SEO campagne.

De zoekmachines maken een scan van jouw website. Ze sturen bots (crawlers) langs iedere pagina die je hebt. De titels, omschrijvingen, kopteksten, buttons, links, teksten onder de afbeeldingen en natuurlijk de woorden op de pagina worden allemaal ‘gelezen’. Zo krijgt Google een goed beeld van waar je website over gaat. Vervolgens beoordeelt hij de kwaliteit van de content en schat hij voor welke zoekwoorden je relevant bent.

Je snapt dat je niet de enige bent in jouw branche. Vandaar dat de zoekmachine al deze sites naast elkaar legt en de kwaliteit beoordeelt. Dan volgt er een soort stoelendans waarin er slechts enkele bovenaan kunnen staan. Op het moment dat mensen op jouw website klikken en niet weggaan, dan weet Google dat het de goede afweging heeft gemaakt en mag je blijven staan. Is dit echter niet het geval en klikken mensen vaak weg, dan zak je weer weg in de zoekresultaten. De zoekmachines willen immers iedereen tevreden stellen.

Het uitbesteden aan ons SEO bedrijf houdt in dat wij de geschikte zoekwoorden uitzoeken in een analyse, de content optimaliseren en de autoriteit vergroten zodat jij niet meer weg te krijgen bent van de topposities.

Waaruit bestaat SEO?

SEO bestaat uit vier hoofddelen: techniek, on-page, linkbuilding en conversie. Je moet alle vier de onderdelen in orde hebben wil je echt resultaat behalen met SEO. Het een kan niet zonder het ander. Je kunt het zelf proberen, maar uit ervaring weten we dat ondernemers niet genoeg tijd hebben om alles zelf aan te kunnen. Daarom raden we aan om het uit te besteden aan ons online marketing bureau. Natuurlijk wil je eerst weten waar je aan toe bent. Laat je daarom voorzien van gratis SEO advies van onze consultant. Hij zal van tevoren een uitvoerige check doen van je business en de mogelijkheden in kaart brengen. Pas wanneer je goed geadviseerd bent kun je een keuze maken.

Techniek

Met de techniek valt en staat alles in een SEO campagne. Als de server eruit ligt en je website is uit de lucht, dan heb je niets aan alle gedane marketing diensten. De techniek is het eerste onderdeel waar je mee te maken krijgt. Het begint al bij het maken van de website. Als een website goed in elkaar zit, dan heeft deze altijd een streep voor op de rest.

Dit komt weer neer op het principe van waardering binnen de zoekmachines. Heb jij een snelle, volledig functionerende website? Dan heb jij in ieder geval daar een pluspunt in de ogen van Google. Laat de consultant een SEO scan doen om te kijken of je techniek goed in elkaar zit. Vaak genoeg komen we klanten tegen die hun hosting ver in het buitenland hebben. Lange laadtijden zijn onder andere het gevolg. Laat je techniek opknappen door een specialist van SAM Online Marketing.

On-page

De naam zegt het al, dit gedeelte van SEO houdt zich bezig met alles wat er op je webpagina’s staat. De teksten die jij op je pagina’s hebt staan zijn heel belangrijk voor de zoekmachines om een inschatting te kunnen maken waar jouw bedrijf over gaat. Door het gebruiken van de juiste termen en zoekwoorden snappen de bots wie je doelgroep is en zal je hoger in Google komen. Een ander onderdeel is het zorgen voor een goede structuur. Door de navigatie op je website gemakkelijk en klantvriendelijk te maken stijgt je autoriteit.

Het vullen van je site met content kan het beste overgelaten worden aan een expert. Je hebt namelijk jarenlange ervaring nodig om exact te weten hoe je moet schrijven. Met een enkele fout in de titel, omschrijving of eerste koptekst kan het al fout gaan en zul je niet ranken. Win gratis advies in of doe een SEO check. Wij doen dit geheel vrijblijvend.

Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van waardevolle verwijzingen (links) op het internet. Het aantal links, maar zeker de kwaliteit van de links zeggen iets over jouw bedrijf. Google luistert niet alleen naar zichzelf wanneer het een inschatting maakt van jouw waarde. Staat jouw website bij alle belangrijke en veelbezochte websites op het internet? Dan krijg jij een stuk van die waarde (autoriteit) mee.

Ook hierbij geldt weer dat relevantie belangrijk is. Je wilt dat het grootste gedeelte van je links afkomstig is van websites die met jouw onderwerp te maken hebben. Om dit allemaal uit te zoeken is een hels karwei. Daarom dat veel bedrijven de linkbuilding uitbesteden aan een online marketing bureau.

Conversie

Je hebt niets aan al die bezoekers als ze geen klanten worden. Daarom is het zeer belangrijk om ook in te zetten op conversie. Wanneer je een goede online vindbaarheid hebt is de SEO specialist die over de conversies gaat de kers op te taart. De SEO hulp die deze expert biedt is onder andere het nagaan van welke pagina’s goed scoren qua aanvragen of verkopen. SEO voor je webshop kan niet zonder conversie optimalisatie. Hij maakt een check om te kijken wat deze pagina’s hebben waardoor ze converteren, waarna hij deze elementen op de andere pagina’s verwerkt.

Tot slot past hij de geschreven teksten aan om ze nog activerender te maken. Misschien is iemand bijvoorbeeld vergeten een call to action in de tekst te zetten. De kleuren en de plaats van de buttons en de contactgegevens moeten allemaal goed staan als je de hoogste conversiepercentages wilt hebben. Omdat wij kijken naar het resultaat van een campagne zit deze dienst altijd in onze SEO service.

Concurrentieanalyse

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist behaalt de resultaten die de andere marketeers niet kunnen behalen. Door de specialisatie in deze tak van online marketing heeft SAM Online Marketing de kennis en ervaring in huis om van jouw website een succes te maken. Door de campagne uit te besteden aan onze SEO specialist versla jij de concurrentie in de zoekresultaten.

Er zijn er maar weinig die het vak echt goed verstaan, waar SAM Online Marketing er een van is. Laat de expert je voorzien van advies en kom erachter welke potentie jouw bedrijf heeft.

Is SEO belangrijk voor mijn website?

SEO is absoluut belangrijk voor je website. Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Als het inschakelen van een online marketing bureau ervoor zorgt dat jij meer aanvragen krijgt, waarom niet? Om het uitbesteden zo aantrekkelijk mogelijk te maken kijkt onze consultant altijd naar de Return on Investment bij het analyseren van de mogelijkheden.

Immers, als jij goed verdient in het eerste jaar, dan wil je een groter budget vrijhouden voor de marketing in het volgende jaar. Bij SAM Online Marketing werken we op provisiebasis, daarom zijn we extra gemotiveerd om de resultaten voor jou te halen.

De potentie om heel positieve Return on Investment marges te halen maakt het zo belangrijk om in SEO te investeren. Je kan heel makkelijk je omzet verdubbelen of verdrievoudigen met een professioneel online marketing bureau.

Moet ik mijn SEO uitbesteden?

Ja, 100%. Voor de meeste ondernemers is de SEO uitbesteden zeker aan te raden. Ten eerste omdat je er veel tijd mee bespaart. Jij als ondernemer hebt het druk zat, je kan niet nog eens duizenden uren onderzoek doen om het vak te leren en het vervolgens toepassen op je website. Schakel iemand in die zoekmachine optimalisatie door en door kent, zodat je zelf het leergeld niet hoeft te betalen.

Ten tweede omdat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen het kan. Er is geen opleiding voor SEO en niemand geeft je garanties op het advies wat ze geven. Uiteindelijk is het een combinatie van leren, doen en inzicht. Door de SEO uit te besteden aan een specialist haal je iemand in huis die al deze vaardigheden al heeft. Zeker als je selecteert op de behaalde resultaten weet je wat je kunt verwachten.

Hoe ziet een SEO campagne bij SAM Online Marketing eruit?

Nu je weet wat SEO is en hoe het werkt is het tijd om kennis te maken met de werkwijze van SAM Online Marketing. Want hoe ziet een SEO campagne van onze expert eruit?

Om te beginnen maken we een analyse, dit heet het zoekwoordonderzoek. Aan de hand van wat jij met de consultant hebt besproken wat jouw diensten zijn, gaat hij een onderzoek doen naar de relevante zoekwoorden die daarbij passen. Vergis je niet, dit is een van de belangrijkste stappen omdat het het fundament is van de rest van je SEO campagne. Als vrijblijvende service kunnen we je hierin gratis advies geven.

De volgende stap is het opzetten van de doelen. Deze houden we realistisch en meetbaar. Zo hebben we altijd zicht op hoe goed het verloopt en kunnen we op tijd bijspringen. Om transparant te zijn naar jou hebben we maandelijkse rapportages en kwartaalvergaderingen.

Wanneer alles in volle gang is blijft ons online marketing bureau bedacht op alle verschuivingen in de zoekresultaten. Zelfs met de beste SEO strategie duurt het ongeveer 12 maanden voordat je echt goede resultaten ziet. Heb daarom geduld en wij zullen blijven monitoren om de resultaten te waarborgen.

Heb je nog vragen of hulp nodig inzake SEO? Spreek dan met een van onze specialisten. Zij staan je graag te woord over de eventuele vragen die je hebt. Bovendien kun je ze inzetten voor een check of een SEO scan van je website.

In dit artikel lees je:

Veelgestelde vragen over SEO

SEO werkt op basis van het verbeteren van je website zodat je stijgt in de posities van de zoekmachines. Mensen klikken het vaakst op de websites die bovenaan Google staan. Door de verbeteringen door te voeren slaagt de specialist erin om je meer potentiële klanten te geven.

De zoekmachines hangen een bepaalde waarde aan je site. Op het moment dat je je webpagina’s zo inricht dat ze een meerwaarde zijn voor je bezoekers zul je in waarde stijgen. Hierdoor klim je omhoog in Google.

Investeren in SEO is een goed idee, omdat het rendement heel hoog ligt. Bij een succesvolle campagne zijn de kosten een fractie van wat het oplevert. Dit komt omdat uitbesteden aan SAM Online Marketing gebeurt op basis van Return on Investment. Wij willen dat jij minimaal vier keer zo veel verdient als dat je uitgeeft, want dan zal je volgend jaar nog meer willen investeren.

Laat een consultant je te hulp schieten met een SEO scan. Hierin krijg je haarfijn te zien wat de potentie van jouw bedrijf op het internet is.

De belangrijkste pijlers van SEO zijn techniek, on-page, linkbuilding en conversie. Deze staan op volgorde waarin ze meestal ter sprake komen in een SEO campagne. Een expert begint eerst met het aanpakken van de techniek, want zonder website heb je ook geen resultaten. Dan vult het online marketing bureau de webpagina’s met content en zet de links in. Wanneer de bezoekers tot slot aankomen is het tijd om de conversies te optimaliseren.

Wil je meer weten over deze pijlers? Voor extra hulp kun je terecht bij de consultant. Hij staat je graag te woord over hoe wij jouw website gaan aanpakken en klanten genereren.

SEO is zeer schaalbaar waardoor de kosten ver uiteenlopen. Wil je echter over serieuze resultaten spreken dan ligt het bedrag toch wel rond de € 1.000 per maand. Uiteraard kun je een SEO specialist inhuren voor een bedrag lager dan dit, maar dan zul je niet de zoekwoorden kunnen treffen met veel concurrentie.

SEO levert in eerste instantie meer bezoekers van je website op. Tussen deze bezoekers zitten een hoop potentiële klanten, leads genoemd. Door je campagne uit te besteden aan SAM Online Marketing verhoog je niet alleen de bezoekersaantallen, maar ook het aantal conversies. Onze insteek is namelijk dat bedrijven pas iets hebben aan de toename van bezoekers wanneer ze ook echt klanten worden.

Ook op basis van advies kunnen we je helpen met het verbeteren van je online vindbaarheid of je hulp bieden in het verhogen van de conversieratio.

SEO betekent zoekmachine optimalisatie. Het is het optimaliseren van je website zodat in de ogen van de zoekmachines meer waarde krijgt. Naarmate je waarde stijgt, zullen ook je posities meestijgen.

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Het is een Engels begrip en staat voor zoekmachine optimalisatie.

SEO is belangrijk voor je bedrijf omdat je klanten wilt. Je bent niet voor niets een bedrijf gestart. Niets met je website doen qua SEO is zonde van de investering. Er zitten zo gigantisch veel mensen op het internet dat het voor iedere onderneming rendabel is om in te zetten op online marketing van een professioneel bureau. De potentiële aantallen van klanten die je hiermee kunt bereiken is simpelweg groter dan bij de meeste andere vormen van marketing.

Met talloze zoekwoorden die eventueel met je business te maken hebben kan het soms lastig zijn precies die er tussenuit te pakken waar je doelgroep op zit. Je hebt kennis van de markt, maar ook kennis van de tools nodig om uit te zoeken welke zoekwoorden interessant zijn voor je bedrijf.

Het zoekwoordonderzoek is het fundament van je SEO campagne. Besteed dit daarom uit aan een specialist zodat je zeker weet dat je jouw doelgroep bereikt. Als je in een branche zit waar de vraag snel verandert is het goed om af een toe een tussentijdse check te doen.

Het kan aan van alles liggen waarom je nog niet in Google scoort. Als je alle pagina’s hebt gevuld met behulpzame content en scoor je nog steeds nergens dan is er iets aan de hand. Laat een consultant van SAM Online Marketing kijken naar je website. Na een grondige SEO scan heb jij het antwoord waarom je nog niet scoort in Google.

SEO is een marketing vorm van de lange adem. Je gaat een samenwerking met een online marketing bureau voor de lange duur aan op het moment dat je de SEO uitbesteedt. Zonder hulp van een expert kan je misschien zelfs nooit op zoekwoorden scoren met hoge concurrentie.

Gemiddeld gezien duurt het ongeveer 9 maanden voordat je de eerste echte resultaten ziet. Meestal na 12 maanden staan de afgesproken zoekwoorden er goed voor. De zoekwoorden waar veel concurrentie op zit kunnen wel 2 jaar kosten om voor te scoren.

Google heeft regels opgesteld waar iedere website zich aan dient te houden. Overtreed je de regels dan krijg je een penalty. Dit betekent dat de zoekmachine je website als zeer onbetrouwbaar en van lage kwaliteit beschouwt. Je ziet je posities snel dalen in de rankings. Over het algemeen kom je niet zomaar aan een penalty, je moet echt een grote fout zijn begaan om dit te krijgen. Bovendien kom je ook niet snel ervan af. Het kan jaren duren voordat een website z’n eer hersteld heeft en weer verschijnt in de zoekresultaten.

Wil je een check doen om te kijken of jij hiermee te maken hebt? Laat een consultant naar je website kijken en je advies geven over de uitkomst.

De reden om SEO uit te besteden is omdat het een hoge Return on Investment heeft. Het geld dat je investeert in ons online marketing bureau krijg je op den duur er dubbel en dwars terug. Het internet stelt je in staat bezoekersaantallen te krijgen die je met een fysieke locatie nooit kan aantikken. Het plafond ligt daarom veel hoger online waardoor SEO uitbesteden een van de lucratiefste vormen van promotie is.

SEO is het optimalisatie proces wat plaatsvindt met als doel beter te scoren in het organische (natuurlijke, onbetaalde) gedeelte van de zoekmachines. SEA anderzijds is het adverteren in het betaalde gedeelte van de zoekmachines.

Het verschil zit ‘m voornamelijk in het feit dat je met SEO niet betaalt voor de kliks die je krijgt en bij SEA wel. Daartegenover staat wel dat het een stuk langer met een SEO campagne duurt voordat je resultaten krijgt dan bij SEA. Bij SEO spreken we over meerdere maanden of jaren, terwijl het bij SEA meestal een kwestie van dagen of weken is.

Vrijwel altijd is het antwoord dat beide het beste is, maar soms kun je vanwege je budget niet alles uitbesteden. Middels een check van SAM Online Marketing gaan we na wat je wensen zijn, welke doelen je wilt behalen, wat jouw manier van bedrijfsvoering is en waar natuurlijk de meeste potentiële klanten te behalen zijn.

We kunnen je advies geven op basis van je bedrijf of je SEO of juist SEA nodig hebt om de meeste relevante bezoekers aan te trekken.

Een SEO specialist brengt jouw website hoger in Google. Het schrijven van relevante content, het verbeteren van de techniek van je website en het plaatsen van waardevolle links dragen allemaal een stuk bij aan de uiteindelijke positie bovenaan de zoekmachine.

De vele middelen die hij hiervoor tot zijn beschikking heeft geeft de specialist altijd wel een opening om nieuwe bezoekers te genereren. Dit kan zijn door de posities van jouw website in de zoekmachines te verbeteren of door interessante blogs te plaatsen zodat bezoekers rechtstreeks naar jouw website komen.

SAM Online Marketing levert alles omtrent SEO diensten. Schakel onze specialist in voor de complete service of voor alleen de on-page, techniek of linkbuilding. Doordat we alles op maat leveren weten we zeker dat onze campagne succes voor je gaat behalen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitzoeken welke SEO diensten jij nu eigenlijk nodig hebt? Laat de expert een scan doen op je website om erachter te komen welke diensten het meest effectief zullen zijn.