GRATIS SEO scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.

Doe nu
de SEO scan

Wil je weten hoe jij ervoor staat?
  • Uitgevoerd door échte experts
  • Concrete verbeterpunten
  • Incl. brainstormsessie

Wat is de betekenis van SEO of Search Engine Optimization

De term SEO is waarschijnlijk al regelmatig op je scherm voorbijgekomen. Maar wat is SEO nou eigenlijk? En hoe zet je Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) in om optimaal te profiteren van zoekmachines als Google? We vertellen je er meer over!

Wat is SEO?

Met zoekmachine optimalisatie – dit is de meest gangbare term in het Nederlands – optimaliseer je jouw website zo goed mogelijk volgens de richtlijnen van zoekmachines. Denk hierbij aan zoekmachines als Yahoo, Bing of DuckDuckGo en uiteraard internetgigant Google. Daar laatstgenoemde meer dan 90% van het marktaandeel heeft, komt SEO grotendeels neer op het optimaliseren hiervoor. De betekenis van SEO is dan ook; Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.

Binnen de resultaten van een zoekmachine zie je diverse websites. Het geheel van deze pagina wordt ook wel de SERP genoemd, wat staat voor Search Engine Result Page. Deze pagina bestaat uit het betaalde gedeelte, vol met advertenties (SEA) en het organische gedeelte (SEO), met gratis resultaten waar je echt voor kunt optimaliseren. Het advertentie gedeelte kun je herkennen aan het woord ‘advertentie’ in het Nederlands, of ‘ad’ in het Engels dat voor de titel van de pagina staat. Dit is de link van één van de resultaten waar je meestal op klikt in de SERP van, over het algemeen, Google. Onder het advertentie gedeelte komen dan de organische zoekresultaten waarvoor wij jouw SEO verbeteren. Om deze posities te behalen kun je jouw website op verschillende manieren optimaliseren. Jij wilt in de organische zoekresultaten uiteraard op nummer 1 komen! Hier gaan wij ons met SEO dus op richten! Laat ons bureau jouw dan ook begeleiden met SEO hulp!

Ontdek jouw SEO score

Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!

doe de scan
Jake dartbord
Jake Stamenkovic

Jouw online marketing specialist

GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten
hoe je ervoor staat.

Het belang van SEO

Je weet nu wat SEO is, maar wat is nu het belang van SEO optimalisatie voor jouw website? En wat kan het betekenen voor jouw bedrijf? We geven je SEO advies:

Wanneer men op zoek is naar een dienst of product, maar zich nog wil gaan verdiepen in de materie, komt men al gauw uit bij Google. Sterker nog, ruim 95% van de mensen geeft aan hiervoor zoekmachines te raadplegen. Wil jij de eerste website in de organische zoekresultaten zijn die iemand met interesse over jouw dienst of product ziet? Dan is SEO the way to go! Wanneer je jouw website op de juiste manier optimaliseert, ben je dus een van de eersten die een mogelijke lead ziet. Dit betekent dat men direct kennismaakt met jouw dienst of product en een impressie krijgt van jouw bedrijf. Dit maakt SEO marketing essentieel voor lead generatie of als kapstok voor andere online marketing diensten als emailmarketing of remarketing via platforms als Google Ads (SEA) en Social Media. Zoekwoorden die gebruikt woorden voor Google Ads zijn dan bijvoorbeeld goed verwerkt in deze pagina. Daarnaast ziet de pagina eer ook meteen een stuk beter en professioneler uit. SEO optimalisatie voor jouw website is dus zeker een goede investering!

Al met al is zoekmachine optimalisatie dus een prachtig middel om een flinke kickstart aan jouw bedrijf te geven, maar ook om dit vervolgens te behouden. Je website heeft met SEO optimalisatie namelijk veel meer autoriteit gekregen. Het is dus ook een investering in de toekomst van jouw bedrijf! De vraag is nu alleen; wat komt er allemaal kijken bij het optimaliseren voor Google? We gaan er hieronder dieper op in.

Wat komt er kijken bij SEO optimalisatie voor Google?

In de breedste zin van het woord komt het er bij SEO optimalisatie voor Google op neer dat je jouw website volgens hun richtlijnen (ranking factors) vormgeeft. Wanneer je dit aan SEO specialisten vraagt, loopt het aantal ranking factoren uiteen van 200 tot wel 500 onderdelen. Hoeveel het precies is, weet niemand. Wat we wel weten, is waar Google allemaal naar kijkt met SEO optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie bestaat dan ook uit drie pijlers. Namelijk content, autoriteit – oftewel linkbuilding – en de techniek van jouw website.

Ons werk
Klant Eastern Plaza

> 25.000 maandelijkse organische bezoekers

Eastern Plaza

Klant Ramengilde

Meerdere top 3 posities

Ramen Glide

Klant Taxicentrale Leiden

20 zoekwoorden in de top 10

Taxi Centrale Leiden

Content binnen SEO optimalisatie

Inhoud, in de vorm van content, is de basis van jouw website én van SEO optimalisatie van jouw website. Je wilt de bezoekers van Google op een zo goed mogelijke manier voorzien in hun informatiebehoefte. Dit kan een product zijn, maar ook een dienst. De inhoud hier is van cruciaal belang. Dit begint bij een juiste zoekwoord verdeling (hierover later nog meer). Je wilt namelijk dat de inhoud van jouw website of webshop overeenkomt met de behoefte of zoekvraag van een bezoeker. Dit is ook binnen het grotere marketingplaatje logisch: als iemand zoekt naar een auto, wil hij ook daadwerkelijk een auto zien en geen autobanden of een motor.

De kwaliteit van content wordt binnen SEO echter niet alleen gemeten door middel van zoekwoord verdeling. Google heeft namelijk diverse manieren om te bepalen of een bezoeker jouw website ook echt waardeert. Er wordt door Google namelijk gekeken naar de bounce-rate, time on site en het aantal bekeken pagina’s. Met de bounce-rate wordt de hoeveelheid mensen bedoeld die na het bezoeken van één pagina de website meteen weer verlaten, zonder door te klikken. Het spreek uiteraard voor zich dat als de bounce-rate hoog is, Google jouw site minder waardeert. Wat betreft de time on site en aantal bekeken pagina’s spreekt het natuurlijk ook voor zich dat als dit percentage hoog is, Google jouw site dus ook minder waardeert. Met SEO zorgen we er dus voor dat je goed gevonden wordt, maar ook dat de website aantrekkelijker wordt voor de bezoekers. Zo zullen jouw bezoekers meer willen lezen en zien, waardoor ze sneller doorklikken! Hier komt het technische deel vooral bij kijken. Met een goede techniek kun je namelijk zorgen voor een geweldige gebruikerservaring. Hierover later meer!

En natuurlijk de ultieme beloning: doen van een deelactie op social media of het sturen van een link naar jouw website. Vooral bij de wat commerciëlere zoektermen is het echter lastig om links te genereren. Voor het bouwen van autoriteit en het doen van linkbuilding is meer nodig. Wat is de rol van autoriteit eigenlijk binnen SEO en hoe optimaliseer je dit?

Start direct jouw
Winstgevende SEO Campagne

Zo snel mogelijk op nummer 1 in Google staan?
Neem direct contact op met one marketing
specialist!

Jake dartbord
Jake Stamenkovic

Jouw online marketing specialist

Hoe creëer je autoriteit meet SEO door middel van Linkbuilding?

Linkbuilding is niet voor niets een van de belangrijkste onderdelen van Search Engine Optimization. Net als een persoon die een review gebruikt, ziet Google een link als een soort stem naar jouw website. Waar Google voorheen PageRank gebruikte om de autoriteit van een website te bepalen, gaat dit tegenwoordig een stuk complexer. Linkbuildingtools als Majestic, Moz en Ahrefs hebben hun eigen meetwaarden om de autoriteit van een website te bepalen, maar zeker weten doen we het nooit. Over het algemeen hebben we het met deze meetwaarden over de DA-waarde en PA-waarde. Dit staat voor Domain Authority en Page Authority. Het komt er simpelweg op neer; hoe hoger de DA of PA, hoe meer autoriteit een website of pagina dus heeft. Deze waarden zijn erg belangrijk als je wil dat jouw site goed scoort in Google. Wanneer jouw Domain Authority erg laag is, is dit ook een reden voor Google om jouw site niet te waarderen.

Idealiter binnen SEO is een link naar jouw website een echte stem. Dit is iemand die vrijwillig naar jouw website linkt, zonder hiertoe aangezet te worden. Aangezien Google echter nog steeds kijkt naar de kwaliteit van een link én de hoeveelheid links, blijkt dit in de praktijk lastiger te zijn. Wil je een kwalitatieve link bemachtigen, loop je zelfs kans dat je hier geld voor moet betalen. Ongeacht of een link gratis is of niet – kijk goed of deze link veel waarde heeft – , aansluit op de inhoud van jouw website én of er daadwerkelijk bezoekers op deze website zitten. Wanneer je je hieraan houdt, weet je vrijwel zeker dat de link wordt gewaardeerd door Google. Met sterke links zul je de DA-waarde van jouw website dus verhogen! De hoeveelheid links hangt in principe af van de concurrentie.

Toch is SEO meer dan alleen content en linkbuilding. Google wil een zo goed mogelijk zoekresultaat laten zien aan bezoekers. Wanneer men eenmaal op het zoekresultaat beland is, moet er ook een geweldige bezoekerservaring worden geboden. Wat hier allemaal bij komt kijken, lees je hieronder!

USP's Zoekmachine Optimalisatie

Techniek binnen de SEO optimalisatie van jouw website

De techniek heeft binnen SEO optimalisatie van jouw website vooral betrekking op de gebruikerservaring van zowel bezoekers als zoekmachines. Dit kan vrij technisch van aard zijn en dient dan ook in de regel overgelaten te worden aan een webbouwer. Voorwaarde hiervoor is wel dat jouw webbouwer de juiste instructies krijgt. Denk bij techniek van een website aan verschillende dingen:

De laadtijd van een pagina (te checken via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/, of bijvoorbeeld GTMetrix). Wanneer de laadtijd te traag is zullen bezoekers jouw website snel verlaten. Over het algemeen zijn internet gebruikers namelijk relatief ongeduldig en willen snel door kunnen klikken. Als je website dus een lage pagespeed heeft zal dit weer invloed hebben op dingen als de bounce-rate of time on page, wat weer invloed heeft op de waardering van Google voor jouw website.

De structuur van een website en de interne links. Dit heeft niet alleen met techniek te maken, maar ook met autoriteit en linkbuilding. Naast dat jouw bezoekers namelijk makkelijk door kunnen klikken naar andere relevante pagina’s, geef je met interne links deze pagina’s namelijk ook meer autoriteit.

Het juiste gebruik van headings, titels, alt attributen en gebruiksvriendelijke, intuïtieve URL’s. Deze punten geven een pagina meer waardering van Google. Ook wat betreft content. Hier kun je namelijk weer zoekwoorden in verwerken die Google uitleest. Zo maak je weer meer duidelijk wat het onderwerp van jouw pagina is.

Een beveiligde website met SSL-certificaat. Zo een certificaat zorgt ervoor dat de gegevens van de bezoekers veilig zijn. Met een SSL-certificaat is het voor cybercriminelen haast niet mogelijk om bij de privacy gegevens te komen. Dit laat dus weer aan Google zien dat jouw website betrouwbaar is.

Het optimaliseren van de crawlability. Dit doe je door middel van sitemaps aanmaken, robots.txt op de juiste manier instellen, een goede linkstructuur doorvoeren zodat de bots makkelijk door de site kunnen crawlen, etc. Op deze manier zullen jouw pagina’s makkelijker en sneller geïndexeerd worden in Google.

Daarnaast zijn er nog andere punten die een site technisch een boost geven zoals het optimaliseren van paginanummering (Canonicals), het optimaliseren van verschillende taalinstellingen (Hreflang) en het optimaliseren van codering (beperk Inline Css en W3C fouten). Dit maakt het gebruikersgemak beter, waardoor Google jouw website voorrang zou geven op andere domeinen.

Zoals je ziet heeft de techniek ook weer veel gemeen met linkbuilding en content, en is SEO meer dan alleen content schrijven en linkbuilding. Met de Core Web Vitals update van Google wordt het hebben van een snelle website ook nog eens een stuk belangrijker. Maar geen zorgen: een goede webbouwer tackelt 90% van deze punten. De andere 10% behoeft een goede instructie.

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Haal jij wel genoeg uit je website? Laat je website vandaag nog analyseren door een conversie specialist.

Is jouw conversie wel hoog genoeg?

De juiste zoekwoorden voor SEO optimalisatie in Google

Nu kun je jouw website geheel volgens de richtlijnen van Google inrichten, maar dan moet je wel weten op welke zoektermen je je gaat richten. De basis van SEO is dan ook het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Binnen Search Engine Optimization wordt steeds minder op letterlijke zoekwoord verdeling gelet. Wat echter wel van belang is, is dat je weet waar de behoefte van jouw doelgroep liggen. Dit moet vervolgens gekoppeld worden aan concrete zoektermen. Wanneer je de gehele lijst van mogelijkheden in kaart hebt gebracht, is het vervolgens zaak om te bekijken voor welke zoekterm je een aparte pagina schrijft en welke termen je juist weer clustert. Soms is het namelijk beter om meerdere zoektermen op één pagina te schrijven. Als er namelijk bijvoorbeeld twee zoekwoorden voor een pagina op nummer 1 staan dan zullen die de andere zoekwoorden aantrekken en dus weer een boost geven. SEO bestaat dus nog steeds uit de drie pijlers, maar je moet wel weten welke zoekwoorden je gaat optimaliseren!

Start direct met
winstgevende SEO!

Zo snel mogelijk op nummer 1 in Google staan?
Neem direct contact op met de online
marketing specialist!

Bullsali
Ali Demir

Linkbuilding specialist

Hoe doe ik SEO voor mijn website?

We hebben je nu de ingrediënten van SEO aangereikt. Nu is het zaak om het volledige recept erbij te pakken en het te gaan bereiden tot een volledig gerecht. Wat is nu de volgorde waarin je te werk moet gaan? SEO optimalisatie voor Google begint in de regel bij de techniek van jouw website. Wanneer je de punten die eerder de revue zijn gepasseerd goed doorvoert, bied je een optimale gebruikerservaring aan jouw bezoekers. De basis is hiermee gelegd. Dit fundament breid je vervolgens uit met jouw eerder uitgevoerde zoekwoordonderzoek. Als SEO-specialist schrijf je relevante content waarin je jouw bezoekers antwoord geeft op hun vragen. Hierbij vul je alle SEO-technische factoren in en zorg je voor een heldere structuur door menu en interne links op een juiste manier in te richten. Uiteraard ben je hiermee nooit echt klaar; er is altijd nog wel een blog te schrijven of een pagina om aan te passen. Zodra je deze stappen af bent gegaan, is het tijd om je te richten op het echt versterken en een boost geven van de pagina en het domein met een belangrijk onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie: linkbuilding. Dit is een proces dat bestaat uit herhaling, en herhaling. Je blijft op zoek gaan naar nieuwe kansen en prospects om naar jouw website te laten verwijzen.

Houd de basisregels en pijlers van SEO-marketing aan en in veel branches ben jij dan al gauw een van de toppers. Natuurlijk geldt dit niet voor iedere branche: in sommige branches is de concurrentie dusdanig hoog dat je een betrouwbare partner in moet schakelen: een SEO bedrijf. Wij geven ons hiervoor graag op en gaan graag het gevecht aan met jouw concurrenten!

Direct SEO van jouw website uitbesteden?

Wil jij ook direct aan de slag met de SEO optimalisatie van jouw website? Of kies je liever voor SEO uitbesteden? We helpen je graag verder! Neem contact op met ons SEO-bureau en bespreek de mogelijkheden met een specialist. Voordat je het weet bestormen we samen de top van Google! Benieuwd hoe je er nu voor staat? Doe dan de SEO scan!

Rouben
Taxi Centrale Leiden | SEO en Webdesign

Sam Online Marketing en Webdesign doet wat ze beloven; een strakke, resultaat-gerichte website binnen 3 weken. Daarnaast zie ik door alle marketing activiteiten het aantal website bezoekers en leads stijgen. Zeker een aanrader!

Raymond
Van Heijningen | SEO en Webdesign

Ik ben nu een aantal maanden klant bij SAM online en houdt er geweldige resultaat uit. Mijn website staat in top 3 wat beloofd is en de leads gaan omhoog.

Ik heb de volste vertrouwen in dat dit meer en beter gaat worden.

Berkant
Global Hair | SEO en Webdesign

Met SAM Online Marketing heb ik topposities behaald in Google. Vriendelijke gasten en geduldig! Bedankt SAM :).

Professioneel, uniek en conversie gericht. Sterke team. Ik heb veel over Sam Online Marketing gehoord. Daarna heb ik gekozen om al mijn online marketing aan Sam Design te over laten. Nu 2 jaar later, ben ik nog steeds super blij, Met als resultaat dat mijn haartransplantatie bedrijf de nr1 is gekozen en populairste bedrijf is geworden. Ik word uitstekend gevonden.

Rob Bijtjes
Ramen Gilde | SEO

Ik ben eigenaar van Ramen Gilde. Zeker 8 uur besteed (een jaar geleden) aan het zoeken naar de beste seo-specialist in Haarlem. SAM stond bovenaan, maar in Leiden. Vond ik op zich al een prestatie, dan begrijp je kennelijk dit vak. Sommige reviews kon ik terug herleiden tot een bedrijfsnaam. Gecheckt…zoeken op ‘verhuizen Haarlem’ en idd dit bedrijf stond hoog in Google. In zee met ze gegaan. Dit zijn tóppers, klaag nu tegen ze dat ik het véel te druk heb 🙂