De Weg Omhoog – Deel 1: Waar begint mijn online succes?

9 oktober 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online marketing bureau krijgen wij deze vraag dag in, dag uit. Groeien met behulp van online marketing is ook niet altijd even makkelijk. Iedereen weet tegenwoordig dat het meer dan mogelijk is. Talloze bedrijven hebben het al voor elkaar weten te boksen. Dan moet jij het ook kunnen met jouw bedrijf. Maar waar begin je nu precies? Wat is de eerste stap die je moet zetten?

Om je op weg te helpen zijn we een reeks gestart om jou op een zo transparant mogelijke manier uit te leggen hoe je het moet aanpakken. Beginnende bij de vraag ‘Waar begint mijn online succes?’. Benieuwd naar de stappen die je moet zetten? Lees verder of bekijk de video hieronder!

Vergeet Offline niet!

Niet alleen jij, maar ook andere ondernemers zijn tegenwoordig bezig met het zoeken naar manieren om online te groeien. Dat is hartstikke goed, maar vergeet de offline mogelijkheden niet. Uiteindelijk gaat het erom dat je stappen maakt met je bedrijf. Dit kan ook nog steeds offline. Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van flyers. Of het bijwonen van seminars en beurzen. Doordat het internet zo groot is geworden, lijkt het alsof zaken als flyeren niet meer werken en tijdverspilling zijn. Dat hoeft niet waar te zijn. Wij hebben zelf meerdere klanten die ons gevraagd hebben om SEO voor ze op te pakken, maar tegelijkertijd ook nog steeds flyers uitdelen rondom hun bedrijven. Dit is vooral van toepassing voor bedrijven die op lokaal gebied nog winst kunnen behalen. Denk aan tandartsen, fysiotherapeuten, personal trainers etc. De mogelijkheden op het internet zijn oneindig, maar men blijft het ook fijn vinden om een tandarts te hebben die bekend is en in de buurt zit. Ga vooral aan de slag met de online groei van je bedrijf, maar vergeet de offline mogelijkheden niet!

Online groeien? Wees niet bang om het uit te besteden

Online marketing is een ontzettend breed vak. Kun je het zelf doen? Zeker! Maar het zal wel een aantal jaren duren voordat je vooruitgang ziet. Je zult veel moeten uitproberen voordat je echt begrijpt hoe je resultaten behaalt. Daarbij heb je als ondernemer nog tientallen andere zaken aan je hoofd die ook geregeld moeten worden. Een freelancer of online marketing bureau inhuren is in jouw geval de slimste keuze die je kunt maken. Niet omdat wij, als online marketing bureau, nu een sales praatje houden en jou als klant willen binnenhalen, maar omdat je met ervaren marketeers al snel de juiste stappen kunt zetten. Je moet het zo zien: een huis kun je zelf in principe bouwen, maar toch kloppen de meesten aan bij een aannemer. Die weet welke stappen er gezet moeten worden, wie er ingehuurd moet worden, waar de materialen vandaan moeten komen, wat de risico’s zijn etc. De kans op een heel goed resultaat is veel groter!

Wel plaatsen we altijd een belangrijke kanttekening bij dit advies: Durf geld te investeren, maar wees kritisch! Er zijn ontzettend veel online marketing bureau’s. De keuze is tegenwoordig gigantisch. Doe altijd een eigen onderzoek. Hoe bepaal je nu welk bureau geschikt is voor jou? Dat doe je aan de hand van een aantal criteria:

  • Hoe is de communicatie?

    Uiteindelijk zul je een lange tijd samenwerken met deze partij. Het is dan wel zo fijn dat ze je up-to-date houden en jouw lat van communicatie ruim aantikken.

  • Hoe gaan ze om met jouw wensen?

    Een goed online marketing bureau is eerlijk en zegt niet zomaar overal ja op. Jouw online marketeer moet je kunnen vertellen wat realistisch is en wat niet.

  • Wat is je budget?

    Dit zou een van de eerste vragen van je online marketeer moeten zijn. De resultaten die een marketeer voor jou behaalt, hangen nauw samen met het bedrag dat jij investeert. Een marketeer moet jou kunnen vertellen wat er mogelijk is met jouw budget en wat jij terug krijgt voor elke euro die je investeert.

  • De goedkoopste is niet altijd de beste!

    Het is goed om meerdere bureau’s/marketeers met elkaar te vergelijken. Dat is zelfs aan te raden. Nu zullen veel partijen hun diensten en resultaten mooier proberen te maken dan ze in de werkelijkheid zijn. Dit vooral door je geweldige resultaten te beloven voor een laag bedrag. De beste online marketing bureau’s zullen natuurlijk niet de goedkoopste zijn!

Verdiep je in je doelgroep en verschillende kanalen

Online groeien hoef je natuurlijk niet helemaal zelf te doen. Wel is het belangrijk dat je als ondernemer genoeg weet van de materie om kritische vragen te stellen. Het is en blijft jouw bedrijf. Jij moet straks goed begrijpen wie je doelgroep is en welke kanalen er worden ingezet om je doelgroep zo goed mogelijk te bedienen. Of je nu een zelf aan de slag gaat met online marketing of dat je het juist uitbesteed aan een freelancer of online marketing bureau. Je moet zelf altijd enige kennis hebben van het vak. Dat begint bij de vraag ‘Wie is mijn doelgroep nu echt?’ Zonder duidelijk antwoord te kunnen geven op deze vraag, wordt het lastig om stappen te maken. Je groeit namelijk door je doelgroep elke dag weer beter te bedienen. Wat wil mijn doelgroep? Wat motiveert mijn doelgroep bij het maken van keuzes? Dat moet je als ondernemer allemaal weten.

Weet je hier antwoord op te geven? Dan is je vooronderzoek bijna gedaan, maar nog niet helemaal. Het is ook goed om je te verdiepen in de verschillende kanalen die je kunt gaan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan SEO, Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn en zelfs TikTok. Elk van deze kanalen bedient een andere doelgroep. Aan jou de taak om te weten waar elk kanalen ideaal voor is en wat jij eruit kunt halen. Natuurlijk zullen online marketeers deze kennis ook hebben, maar om kritische vragen te stellen aan verschillende marketeers moet je het zelf ook kunnen vertellen. Anders wordt het kiezen van de juiste marketeer vooral gokken. Dat wil je natuurlijk niet!

Wat is nu precies de eerste stap?

We hebben je veel informatie gegeven, maar jij wil uiteindelijk in het kort weten wat je nu moet doen. Dat zijn twee dingen: Eerst doe je een onderzoek naar je doelgroep en verschillende kanalen. Daarna besteed je online marketing uit aan een expert, die voldoet aan alle criteria. Betekent dit dat je morgen al nummer één in jouw branche bent? Zo werkt het helaas niet. Maar de eerste stap is dan in ieder geval wel al gezet! Ben je benieuwd naar de volgende stap die je kunt zetten naar succes? Houd onze blogs en YouTube kanaal in de gaten. Binnenkort komt deel 2 online!

Inhoudsopgave

Anderen bekeken ook